Microsoft heeft zijn Partner Network (MPN) vernieuwd en ingedeeld op basis van competenties. De fabrikant zegt het voor klanten zo makkelijker te maken om de juiste partner te vinden.
Klanten konden tot nu toe de deskundigheid van partners alleen afwegen aan de hand van algemene kwalificaties, bijvoorbeeld ‘Microsoft Gold Certified Partner’. In het nieuwe systeem is het mogelijk om partners te zoeken die bewezen expertise bezitten in specifieke toepassingsgebieden, bijvoorbeeld crm, cloud-toepassingen en unified communications. Hier wordt dan gesproken van ‘competenties’, waarin twee niveaus mogelijk zijn: ‘Gold’ of ‘Silver’. Aan de hand daarvan kunnen klanten gemakkelijk de beste Microsoft-partner vinden.
Volgens Bas Agbeko, partner strategy & programs lead bij Microsoft Nederland, staan in deze nieuwe opzet de behoeften van klanten centraal: ‘We zien dat de behoeften van klanten veranderen. De it-infrastructuur wordt steeds complexer en kritieker en dan kun je je als klant afvragen of één partner alles voor je kan oplossen. Weet een partner alles van de basisinfrastructuur, unified communications of crm? Er is duidelijk behoefte aan specialisatie – de beste partner voor het specifieke it-probleem dat je hebt. We hebben onze klanten gevraagd wat hun ervaringen zijn met het zoeken van partners voor Microsoft-projecten. Op basis van hun feedback hebben we ons partnernetwerk nu zo aangepast dat klanten heel gemakkelijk een partner kunnen zoeken met bewezen expertise op een specifiek gebied.’
Toch willen klanten vaak het liefst met één partner, met één aanspreekpunt, zakendoen. Ook daarin voorziet het nieuwe partnersysteem, aldus Bas Agbeko: "’Het is voor een partner die zelf niet beschikt over de door een klant gevraagde kennis en expertise, nu gemakkelijk om een collega te zoeken die dat wel heeft. En dat is vervolgens ook eenvoudig duidelijk te maken aan de klant. Zo kan één partner als het ware optreden als hoofdaannemer en specifieke onderdelen van een project overlaten aan specialisten. Hij houdt dan de regie en de klant weet dat zijn oplossing door de beste partij wordt gebouwd.’
Macaw is één van de eerste Nederlandse partners die een MPN Gold-competentie heeft behaald en is de eerste Microsoft Partner Gold Competent Portals & Collaboration. Patrick van Aalst, ceo van Macaw: "Met het nieuwe partner model van Microsoft wordt de lat hoger gelegd. De kwaliteit gaat omhoog; we kunnen ons beter onderscheiden als partner door de verschillende competenties die er zijn en die aansluiten bij onze expertisegebieden. Daardoor zijn we beter vindbaar voor klanten. Het is leuk om te zien dat met het vernieuwde MPN-model veel oude examens zijn vervallen en dat er wordt gewerkt met de nieuwste technologieën.’
Rik Peters, directeur van Datamex Automatisering, sinds 2002 Microsoft Silver Partner en sinds 2009 Gold Partner, spreekt van een flinke verbetering. ‘Het oude partnermodel was voor klanten veel minder doorzichtig. Er zijn heel veel Gold Partners en het was lastig om erachter te komen wat ze precies wel en niet kunnen. Met het nieuwe Partner Netwerk kunnen potentiële klanten veel sneller zien wat de competenties zijn.’
Het vernieuwde Microsoft Partner Network is op 1 november 2010 van start gegaan en partners kunnen zich hier de komende maanden in profileren. De verwachting is dat de overgrote meerderheid dit binnen twee tot drie maanden zal doen, afhankelijk van de datum waarop hun huidige partnerstatus – die jaarlijks vernieuwd moet worden – verloopt. De leverancier adviseert partners dit zo snel mogelijk te doen, zodat ze beter en sneller worden gevonden door geïnteresseerde klanten.
Global Knowledge organiseert 9 november a.s. in samenwerking een middagseminar waarin helder wordt uitgelegd hoe een partner kan migreren naar het Microsoft Partner Network!