Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'
Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.
Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'
Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'
Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'
Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'
Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'
Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'
Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'
Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'
Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'
De Centric groep is in 15 jaar van 0 naar bijna 15.000 medewerkers gegroeid, waarvan ca. 6.000 IT’ers. Wie doet dat na??
De verschillende Divisies / Werkmaatschappijen zijn behoorlijk autonoom, waarbij er ruimte is voor eigen beleid en ondernemerschap. Arbeidsvoorwaarden en regelingen zijn niet uniform. Bevindingen en ervaringen van medewerkers en ex-medewerker kunnen zodoende sterk verschillen.
Als een bedrijf niet bij je past dan is daarmee nog niet gezegd dat het een slecht bedrijf is. Kennelijk werken er nog heel veel mensen met plezier….
Tja. Heb er ook gewerkt, en herken genoeg zelfde geluiden over meer beloftes dan werkelijkheid qua opleidingen, ervaring opdoen, uberhaupt van klant wisselen. Ook verkoopmethodes van sommige targetdriven fieldmanagers hebben wel eens voor een slechte klantervaring gezorgd.
Het is inderdaad vaak het beeld van Gerard die in de kantine bij de rest van het gewone volk z’n bammetjes eet. Niets mis mee, en overnames+groei zijn knap.
Andere kant van de medaille: ooit iets en daarna geen winstdeling, knap reorganiseren binnen de grenzen van regels en wetten, en inderdaad is stevig in je schoenen staan bij geven en ontvangen van kritiek/suggesties een must.
Maar relativering is ook op z’n plek; genoeg voorbeelden van wat andere grote spelers voor beleid over hun mensen heenwerpen (Getronics, Atos, IBM). Aan de andere kant van de heuvel is het gras groener, maar ook met genoeg gele plekken als je goed kijkt.
Mooi verkoop verhaaltje, en misschien moet Centric zich eens afvragen waar ze dit imago aan te danken hebben. En met de laatste beslissing m.b.t. tot het lease-auto beleid kom je heel slecht van dit Imago af om nog maar te zwijgen of de zogenaamde winstuitkering!
wie de schoen past…. leuk als iemand van Centric een reactie post zonder dit te kenne te geven. ik heb bij centric gewerkt, ik heb daar twee jaar hard gewerkt, vele afspraken zijn niet nagekomen. het heeft zelfs tot aan de rechter moeten komen om in iedergeval 1 gemaakte na te komen.
als een bedrijf je niet past…. ik zou zeggen, als de werkgever, in dit geval centric, bij een interne tevredenheids onderzoek bleek dat het personeel een 5 geeft. als hoofd oorzaak bleek het om beloning te gaan. als antwoord daarop werd aangegeven dat je dit zelf in de hand heb….. je zou afspraken kunnen maken mbt opleiding en dan kan je wel loonsverhoging krijgen. ik kan zeggen dat afspraken omtrent studie niet nagekomen worden. helaas ik heb mijn “potje” als uitgegeven. dat was voor mij de druppel. ik zou er nooit meer willen werken, ook als ze me een goed salaris zouden bieden, hun woord is niets waard. Als je iets als werkgever in de hand hebt, dan is het je geloofwaardigheid. dus je imago.
Ach ja, ook Centric zit in de hoek waar de klappen vallen. Het is inherent aan de dynamiek van de markt. Met name grote klanten stellen hoge eisen aan te leveren personeel en aan de opleiding daarvan (met name overheden). Dat heet investeren in de relatie. Mocht het echter tegenzitten dan worden de externe medewerkers zonder enige reservering buiten de deur gezet. Daarbij gaat het dan vaak om grote aantallen. Het investeren in de relatie moet dus vooral van de leveranciers komen. Als detacheerder kan je je hier maar zeer beperkt tegen wapenen. Het enige dat je kan doen is in goede tijden een spaarpot aanleggen om de volgende conjunctuurgolf op te vangen. De heer Kersten zal ongetwijfeld weten dat ook Centric dat niet gaat doen. Als de markt aantrekt moet er weer winst uitgekeerd worden. Dat betekent dat je de nieuwe mensen die je aanneemt geen lange carrière kan beloven. Het risico van leegloop komt (met enige vertraging) toch gewoon bij de werknemer te liggen. Dan heeft een dienstverlener als Centric niet zo veel meer te bieden aan haar medewerkers t.o.v. Freelancen. Ik ben wel eens benieuwd hoe een HR directeur tegen dat aspect aankijkt.
Centric doet niet aan winstdeling. Alle winst gaat op in het opkopen van bedrijven. Of het nu een bouwbedrijf is of niet. Het gaat gewoon op. Goed om te investeren, dat zal ik ze zeker niet misgunnen.
Stop dan met zeggen dat er prima arbeidsvoorwaarden zijn met winstdeling. Valse verwachtingen scheppen is niets waard.
@Pico. Het gaat niet om de winstgevendheid. Het gaat om hoe je met de mensen omgaat. En dat is niet bepaald best.
En geen massa-ontslagen? Haha. Dan moet je maar eens weten hoe de sectormanagers zoals meneer luyrink met ontslagen omgaan: van elke regio wordt een groepje onder de 20 man ontslagen. Zo heet het geen collectief ontslag. Maar onderstussen hebben ze in alle regio’s samen wel meer dan 100 man de straat op gebonjourd!
@Bohlen:
Leuk dat je mijn reactie op een eerder artikel letterlijk gekopieerd hebt.
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3589095/1458016/atos-origin-je-moet-kansen-zien-en-pakken.html#reacties
(onderste reactie)
Kan je daar een motivatie voor geven?
@Heleen: Was dit je niet opgevallen? Beide artikelen zijn van jou.
@Bohlen:
Je bent overigens vergeten om de naam van dhr Kersten te vervangen….
ik ken voorbeelden van jongens met een hbo IT diploma die bij krenteric zitten en op dezelfde maandelijkse bijdrage zitten van een schoonmaker bij ieder ander willekeurig bedrijf, schandalig gewoon. zelf heb ik hier ook op een blauwe maandag gewerkt en ik ben hier onder valse voorwendselen naar binnen gelokt, gelukkig heb ik vrij snel de knoop kunnen doorhakken aangezien ik na een maand al helemaal knettergek werd van het gelieg en bedrieg bij deze toko.