Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'
Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.
Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'
Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'
Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'
Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'
Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'
Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'
Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'
Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'
Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'
Dat verhaal van bijv. die HansB klinkt anders wel geloofwaardig. Wellicht wat gekleurd door zijn beleving, maar wel oprecht en in ieder geval een stuk concreter.
Verhaal van Peter kan ik me helemaal in vinden; de grote detacheerders bieden een ideale plek om ervaring op te doen. Als je na een aantal jaar niet hogerop komt (principle consultant of leidinggevende) kun je beter gaan ZZP-en als je handig genoeg bent om zelf wat opdrachten binnen te halen. Maar als je goed bent wordt je vaak gevraagd dus da’s geen probleem. Ik begrijp best dat de detacheerder de ondernemer is en acquisitie doet, leaseauto regelt, pensioen etc. Maar het verschil tussen wat je binnen brengt en wat je krijgt is vaak wel erg groot. Ik zie overigens ook constructies waarbij een vast basissalaris wordt betaald en het uurtarief boven bedrag x gedeeld wordt tussen werkgever en werknemer.
(Kun je ook zelf je bolide kiezen: 5-serie, A6 of V70 full options van 2 jaar oud, dat is wel wat anders dan de gemiddelde leasebak)
Als je een goede indruk wil achter laten bij potentiele sollicitanten, dan moet je vooral benadrukken hoe moeilijk alles te krijgen is. Lease-auto als het echt, echt, echt moet! En studies? Ja, alleen als je het wederom echt, echt, echt nodig hebt. Nou, ik word er helemaal warm van!
Lekker slim om in een interview je eigen krenterige imago te blijven benadrukken. Fraai staaltje Employer Branding. Je had het al moeilijk met werven, maar ik voorspel dat dat vanaf nu alleen maar moeilijker gaat worden, hahaha! Inderdaad, Centric betaalt klote, maar om daar als organisatie nu zelf mee te koop te gaan lopen. Wat een top HR-manager. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig, hahahahaha!!
Inderdaad Eric dat dacht ik ook meteen. Zal meneer Sanderink niet leuk vinden dat zijn hoofd HR het slechte imago effe bevestigt en krenterig noemt…..lekker slim zou ik zeggen. Verwacht dat de dame snel exit is na zon actie.
Verbazingwekkend dat ICT-bedrijven als Centric (maar ook bijv. Logica) zo laat onderkennen, dat internet als een electronische tamtam werkt…
Met ronkende advertenties/campagnes kun je geen mensen meer vinden. Die hebben zich allang ingelezen via de diverse ICT forums en beoordelingssites. Het is geen verrassing, dat Centric er daarin slecht vanaf komt. Op detacheergebieden zijn er genoeg betere alternatieven.
Ik herken de kritiek van hans B. Heb er zelf 2 1/2 jaar gezeten, en niet tot mijn plezier.
Krenterig, Jazeker! Ik heb 3 tijdelijke contracten op rij gehad, waarbij mij vervolgens vrolijk werd meegedeeld: mensen met een tijdelijk contract krijgen per definitie geen salarisverhoging.
En het is niet alleen de krenteroigheid. het is ook de afrekencultuur die er heerst. Vooral het eigen straatje schoonhouden, en vooral de problemen en schuld afschuiven naar de medewerker die onder jou zit. Dat is de cultuur heb ik ervaren.
Centric .. als het goed gaat worden er busladingen volk naar binnen gereden, als het minder gaat via de achterdeur met scheepsladingen eruit. Dan moet je niet vreemd opkijken als op den duur de IT professional je keihard afrekent op dit beleid en je links laat liggen.
Centric?
Is dat niet het icters-recycle bedrijf…waar je terecht kunt komen als je eigen bedrijf de ict afstoot onder het mom van out-sourcing?
Als je momenteel zonder werk zit wil je misschien alles aanpakken, desnoods bij een club als Centric. Maar weet dan waar je aan begint.
Dit is dus het businessmodel van Centric (en vele andere urenfabrieken). Van de 6000 medewerkers is 80% meeloper (en bang en blij met een baan) en vooral geen lefgozer, 10% management (just fucking do it) en de rest heeft geaccepteerd dat darmtoerisme werkt.
Echt waar, in tijden van crisis werkt ‘management by fear’ als een tierelier.