Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'
Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.
Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'
Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'
Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'
Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'
Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'
Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'
Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'
Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'
Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'
Wat leuk dat Centric weer mensen nodig heeft. En wat aardig dat Computable weer een werkgever de kans geeft om te werven onder vermomming van een artikel.
Ik vind Centric meer van de rozijntjes… 🙂
een imago is iets dat je, als bedrijf, voor het grote deel zelf creëert.
Eind 2002 ging er een grote automatiseerder failliet. Een deel van het personeel “mocht” naar Centric. Menigeen verzuchtte “Alsjeblieft niet!”. Sindsdien is de naam van Centric niet beter geworden. Dat zegt al genoeg.
Het zit hem al in de naam: Cent-tric(k)
“Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.”, er word niet inhoudelijk ingegaan op deze aantijgingen, jammer.
ik interpreteer het zo : Centric is een krenterige tent en de mensen die er zijn blijven werken hebben zich erbij neergelegd 🙂
Imago is iets dat de buitenstaander maakt en dus is het maar afwachten wat een ander van je vindt.
Ik werk hier met plezier, ik ken veel collega’s die het naar de zin hebben. Maar zoals bij alle bedrijven: de cultuur moet bij je passen.
Wat doen de grotere jongens het toch slim, zulke verkapte reclame- en wervingsacties krijgen de kleintjes niet voor elkaar. Of zouden ze er stiekem toch voor betalen?
Gohhh… Het is zo moeilijk aan goede mensen te komen…!!
Wanneer je ouder ben dan 40 en niet in het bezit ben van je MCITP certificering, maar wel jaren lang ervaring in de ICT hebt, ben je in hun ogen afgeschreven.
En dan geldt het wederom… ja….Het is moeilijk om aan goede mensen te komen!!!
Er zijn veel en genoeg collega’s “uit het ICT vak” in een soort gelijke situatie!
De relatie tussen ouder zijn en geen certificering (willen behalen) kan ik niet leggen? Voortdurend bijscholen en bewijzen dat je de stof begrepen hebt, iets toch iets wat geldt voor alle leeftijden?