Het vinden van goede ontwikkelaars en systeemspecialisten is nog best lastig, merkt HR-manager Angela Smeink van ict-dienstverlener Centric. Het imago speelt de werkgever daarbij soms parten. 'Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig.'
Smeink is bij Centric verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Ze vertelt hoe de werkgever op zoek gaat naar nieuwe ict'ers.
Wat kunnen ict'ers verwachten als ze bij Centric gaan werken?
'Je krijgt veel vrijheid in de manier waarop je je werk doet. Binnen de marges en deadlines kun je zelf je opdrachten en tijd indelen. Het is dus niet vrijblijvend, want je hebt wel veel verantwoordelijkheid.'
Hoeveel ict'ers willen jullie aannemen?
'We zoeken ongeveer 350 mensen. Daarmee vullen we ook de vacatures die ontstaan doordat medewerkers hier hun baan opzeggen.'
Vertel eens iets over de vacatures.
'We zoeken vooral .Net-ontwikkelaars en systeemspecialisten. Vooral het vinden van systeemspecialisten is moeilijk, omdat ze verstand moeten hebben van diverse serveromgevingen en moeten kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. Ook is het combineren van technische en communicatieve vaardigheden vaak moeilijk.'
Waar denk je de nieuwe ict'ers te vinden?
'We werven ze via onze recruitmentafdeling, de website, vacaturebanken en beurzen. Ook willen we een klasje beginnen waarin we starters gaan opleiden. Zij kunnen onder andere les krijgen van onze ervaren ict'ers.'
Vroeger had Centric nogal opvallende wervingsacties.
'Ja, dat klopt. We deden volgens mij wel eens iets met een ijskraam. We hadden ook een aanhangwagen met wervende teksten. Dat was redelijk extreem. Dat doen we nu niet. We gaan dus ook niet bij een concurrent voor de deur staan, bijvoorbeeld.'
Hoe is jullie leaseautobeleid?
'We hebben een heel strikt beleid. Je krijgt niet zomaar een leaseauto, maar alleen als het nodig is voor je functie. Daardoor hebben we wel eens goede sollicitanten moeten laten lopen. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten. Dat was ook al zo toen het nog economisch goede tijden waren.'
Hoe zit het met ontwikkelingsmogelijkheden bij Centric?
'Je kunt zelf aangeven welke cursus of opleiding je nodig hebt. Dat moet er natuurlijk wel één zijn die bij je huidige of toekomstige functie past. Geen cursus Russisch dus. Verder moeten ict'ers die zich willen ontwikkelen proactief zijn. Iemand die achterover gaat hangen tot ik met het volgende baantje aankom, gaat hier geen carrière maken. Als je van aanpakken weet, kun je bij Centric een eind komen.'
Wat kun je dan bereiken?
'Je kunt bij wijze van spreken groeien van bediende tot specialist. Een managementpositie is ook een mogelijkheid. Je moet je natuurlijk wel afvragen of zo'n functie bij je past. Voor veel mensen is een baan als manager het droomplaatje, maar het is natuurlijk ook wel eens niet leuk.'
Hoe is Centrics bedrijfscultuur?
'Besluiten worden laag in de organisatie genomen. Dat is voor iedereen handig. Leidinggevenden hebben het al druk genoeg en tijdens exitinterviews hoor ik vaak dat medewerkers ook vinden dat het goed geregeld is. Buitenstaanders vinden Centric soms een krenterige tent. Dat imago is lastig. Maar de mensen die hier werken vinden het gewoon prettig bij ons.'
Ik zeg gewoon niet doen anders krijg je spijt van je leven. nooit werk bij een Bedrijf met Krentige.
Jammer genoeg krenteric is een van.
Centric is een bedrijf dat zijn afspraken totaal niet nakomt. Allemaal mooie beloftes, maar ondertussen gebeurt er helemaal niks. Voor wie bij centric wil werken ff het volgende, leaseauto is nu van 4 naar 5 jaar gegaan, winstuitkering wordt nooit uitbetaald (ah, jammer net niet), 0,0% salarisverhoging over 2011 (crisis!!), voorlopig geen start nog met cursussen (maar misschien al na de zomervakantie . . )Centric draait verlies, en dat met mensen zie ze al maximaal hebben uitgeknepen. Daar valt al bijna niks meer te halen. Ik hoor overal binnen Centric dat ze weg gaan, ik hoop dan ook dat ze het doen (net zoals ik al heb gedaan). Laat ze maar eens bedenken dat manage by fear niet werkt.
Het is altijd lachen met Centric, tientallen jaren draait het winst en je krijgt geen winstuitkering en een salaris verhoging die met moeite 2.5% overstijgt (en soms gewoon 0%) en komt er een jaar verlies wordt meteen van alles bevroren en voor iedereen een salaris verhoging van 0%.
Om bij Centric een redelijk salaris verhoging te krijgen, moet je je mond erover openmaken en zelf zo gaat het niet zonder slag of stoot, soms krijg je pas wat als je echt dreigt om weg te gaan en het ook meent. De enige reden dat ze zo krenterig kunnen doen, is door het inspelen op de angst van baan verlies.
Op een gegeven moment raakt het op, verlies je zoveel imago dat het zo moeilijk word personeel te werven dat het kritisch voor de bedrijfs resultaat kan worden. Geen specialisten betekend dat ze niet de wat beter betaalde projecten aan kunnen. Ze vergeten voor het gemak dat de IT’er en zeker de betere, zich op de hoogte houden van het markt en dan niet snel voor een slecht partij zullen gaan, mits ruimtelijk betaald en dat doet Centric niet, ruimtelijk betalen.
Ik voorzie dat als Centric zich niet gaat aanpassen in beleid en beloning, dat hun groei gaat stagneren bij economisch herstel, want er zal dan een vloedgolf ontstaan aan mensen die Centric verlaten.
Ikzelf denk binnen nu en 6 maanden een ander baan te hebben, liever had ik eentje gisteren al.
Ik heb er ook gewerkt en kan alleen maar onderschrijven wat hierboven gezegd wordt. Centric = een hoop mooie beloftes + gebakken lucht. Ze komen hun afspraken gewoon niet na. En ze doen alles om hun ICT’ers maar zo weinig mogelijk te hoeven betalen. Zelfs tot aan liegen toe.
Een voorbeeld: als een van de criteria voor de salarisverhogingen gold het aantal keren dat je aanwezig was geweest op de kwartaalmeetingen. Ik was alle keren aanwezig geweest en had op grond daarvan een volledig toegekend onderhandelingspunt toegekend moeten krijgen. Maar daarmee zou ik 20,- meer toegekend krijgen en dus werd gewoon gesteld dat ik niet op alle kwartaalmeetings aanwezig was geweest.
En daarnaast bedient Centric zich heel erg van intimidatie om haar personeel onder druk te zetten zodat ze maar zoveel mogelijk accepteren, van het rijden van 150 km enkele reis per dag tot het accepteren van ver beneden je kennisniveau zijnde buttjobs. Het hierboven al eerder genoemde baanverlies wordt heel vaak gebruikt als argument om je toch maar in dergelijke posities te pushen. Want als je maar een klein salarisje hebt waar je maar net van rond kunt komen, en dan daar nog maar 70% van krijgt in de WW en ook nog eens je auto moet inleveren, dan zit je mooi in de penarie. En dat weet Centric en daar maken ze heel leip misbruik van.
Een tip voor iedereen die toch overweegt om er te solliciteren: doe het niet!