Softwareleveranciere Adobe heeft een online, interactief museum geopend. In het Adobe Museum of Digital Media (AMDM) worden digitale media getoond en bewaard. Daarnaast biedt het een platform voor de uitwisseling van creatieve ideeën en een podium waarop experts van gedachten kunnen wisselen over de invloed van digitale media op cultuur en maatschappij.
Nu de sociale en culturele interactie zich steeds meer verplaatst naar internet, maken meer en meer kunstenaars en ontwerpers gebruik van digitale media om hun ideeën vorm te geven. Inspelend op deze ontwikkeling laat AMDM het werk zien van verschillende ontwerpers op het gebied van visual art, film, performance, design, architectuur en social media. Net als een traditioneel museum heeft het AMDM als doel om de hoogste standaarden in creatieve processen te tonen.
Het AMDM is zo ontworpen dat de bezoeker dezelfde ervaring heeft als in een traditioneel museum, maar dan volledig online. Bezoekers kunnen het museum vanuit drie verschillende perspectieven bekijken: van buitenaf, van binnenuit en vanuit een ruimte die uitzicht biedt op de exposities.
De eerste expositie van AMDM is Valley, het nieuwste werk van de Amerikaanse artiest Tony Oursler. In deze expositie wordt onze relatie met internet verkend, onderbouwd met Oursler’s scherpe maar ontwapenende humor.
Na Valley zullen er projecten te zien zijn van de Japanse artiest Mariko Mori en van John Maeda, een Amerikaanse grafisch ontwerper en voorzitter van de Rhode Island School of Design. Exposities in het AMDM zullen naar verwachting elk kwartaal wisselen, maar alle werken blijven toegankelijk voor bezoekers via het archief. Het online museum is 24 uur per dag gratis te bezoeken. Bezoekers die zich registreren krijgen verschillende voordelen, waaronder vervroegd toegang tot nieuwe exposities en exclusieve evenementen.