Ict-dienstverlener Centric gaat schoolverlaters opleiden tot ontwikkelaars en systeemspecialisten. Dat laat HR-manager van het bedrijf Angela Smeink weten. Hoewel het project nog in de kinderschoenen staat, hoopt de werkgever volgend jaar met de opleiding te kunnen beginnen.
De dienstverlener start met het opleidingstraject, omdat het bedrijf moeite heeft met het werven van ontwikkelaars die zicht met Microsofts applicatieframework .Net bezighouden. Ook het vinden van systeemspecialisten blijkt lastig. 'Bij deze functie gaat het om meer dan systeembeheer alleen', aldus Smeink. 'We zoeken mensen die ook de techniek achter applicaties beheersen. Zij moeten kennis hebben van diverse serveromgevingen en kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn.'
Techniek en communicatie
Een ander struikelblok is het vinden van ict'ers die niet alleen verstand hebben van techniek, maar ook goede communicatieve vaardigheden hebben. Smeink: 'Het combineren van die twee factoren is vaak moeilijk'.
De starters die Centric gaat opleiden, krijgen les van ervaren medewerkers. De komende tijd wordt het project met de directieleden van het bedrijf besproken. Als alles volgens plan verloopt, worden de eerste starters vanaf het tweede kwartaal van 2011 opgeleid.
Veel verschillende vaardigheden
HR-directeur Thomas Mulder van ict-dienstverlener Accenture is eveneens op zoek naar ict'ers die technisch en communicatief sterk zijn. Hij verwacht deze personeelsleden te vinden door ze te werven via bestaand personeel.
Recruitmentmedewerkers stelden eerder dat werkgevers te veel verschillende vaardigheden en eigenschappen zoeken in een ict'er. De zoektocht naar die ideale ict'er zou het vinden van medewerkers onnodig moeilijk maken.
Goh, ICT’ers vinden met goede communicatieve eigenschappen, die ook nog eens teamspeler, zelfstandig, stressbestendig, flexibel en klantgericht zijn en die daarnaast nog goed zijn in $functie is moeilijk?
Ze verwachten ook wel precies dat wat een hele goeie programmeur bijvoorbeeld niet is.
Hoe bedoel je? je wilt toch graag een programmeur die in een team zelfstandig aan de slag kan gaan? Als het even spannend wordt dan niet gaat flippen? en graag nieuwe dingen leert? En zodra hij/zij met een klant moet praten, dat dit op een normale professionele manier doet?
Dat is toch wat iedereen wil van een programmeur? Ik zie er niks bijzonders in. En ik zie het probleem eigenlijk niet zo: je moet gewoon capabel zijn om succesvol te zijn. Er zijn mensen die meer of minder capabel zijn, en als bedrijf kies je de beste.
ze willen schoolverlaters, die kennis hebben van diverse serveromgevingen en kunnen werken met servers waar werkplekken van meer dan duizend mensen mee verbonden zijn. en ook goede communicatieve vaardigheden moeten hebben.
er zijn toch maar zeer weinig 18 to 24 jarige, die deze kennis en ervaring in huis hebben.
laten we eerlijk zijn. ik denk toch dat je voor dit soort gezochte mensen, eigenlijk de wat oudere ict’er moet benaderen.
@Paul,
De oudere ICT-er verklaar je als te duur en niet flexibel genoeg.
De schoolverlater geef je een stoomcursus en een mooi pak. Daarna zet je die als professional specialist, gerentelijk gecertificeerd met het kwalitatief hoogwaardig eigen opleidings programma, weg bij de klant.
Het gebrek aan ervaring verdedig je met de senior support die de young professionals van het eigen bedrijf krijgen.
hoe serieus kan een klant, Centric nog nemen, als er mensen rondlopen die eerst tig keer de senior moeten bellen voor advies om een probleem op te lossen, omdat ze zelf de kennis en ervaring niet hebben.
kennis en ervaring komt met de jaren, niet met een certificaat. een certificaat geeft je de basis, de rest moet je toch leren in de praktijk. zo is het bij mij gegaan en zo zal het ook voor de andere oudere ICT-ers gegaan zijn.
tijd is geld. ook in de ict.
De oudere ICT-er mag dan wel als te duur en niet flexibel genoeg te boek staan. op het moment dat een oudere ICT-er de problemen sneller oplost en verder kan met de volgende werkzaamheden, verdien je erop als bedrijf. als een Young professional en een senior samen een probleem moeten gaan oplossen, kost dat 2x tijd = geld.
dit is iets wat de HR manager maar niet willen of kunnen begrijpen en ik kan me ook niet voorstellen dat een klant daarvoor wilt opdraaien.
Goedkoop is duurkoop.
Goed van Centric om dit op te zetten. Maar is de strekking van het artikel dat Centric dat nu pas doet en daar eerder geen aandacht aan heeft besteed?
Het is in de markt toch al jaren gebruikelijk om starters middels een opleidingstraject en masterclasses op te leiden. Wat is dan exact het novum in de aanpak van Centric?
Centric is een typische vooreendubbeltjeopdeeersterang werkgever. Het mag allemaal niets kosten. Want Centric wil wel goed en ervaren personeel, maar ze wil er niet voor betalen. Geen wonder dat Centric het lastig vindt om systeemspecialisten te vinden. Ze denken die nog steeds voor 1800,- a 1900,- bruto aan te kunnen nemen.
Denk je nou echt dat ik als klant een onervaren jochie van 21 over de vloer wil hebben die in zijn opgedrongen rol van “specialist” aan mijn applicaties gaat klungelen?
Daarbij is dit ook een poging om de zieltogende afdeling training van Centric een boost te geven.
@Willem: wat dat betreft heeft Centric altijd heel weinig voor haar personeel willen betekenen. Want ook al hebben ze een afdeling training die de hele dag op haar kont zit en die maar wat graag de professionals wil trainen, Centric wil dat haar werknemers thuis studeren met een boek. Gewoon omdat dat goedkoper is.
Sluikreclame?
Systeemspecialist impliceert dat de persoon ruim ervaring heeft. Als je dat verwacht van een (korte) opleiding zonder jaren lange praktijk ervaring op te doen dan kom je van de koude kermis thuis. Het is dus onmogelijk dat dit resultaat op kan leveren op korte termijn.
Crux van dit alles is dat scholing in ICT vaak wordt verwaarloosd evenals een pool van oudere meer ervaren werknemers door herscholing ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan het invullen van vacatures. Dan is het makkelijker te manage qua natuurlijk verloop van de loopbaan van je ICT’ers.
Sterker nog durf ik wel te beweren dat het gros van de echte systeemspecialisten die ook een veelvoud van verschillende applicatieomgevingen beheersen vaak zo niet allemaal boven de 30 jaar zijn.