In 2007 besloot betaalsysteemspecialist NCR de datawarehousedivisie Teradata af te splitsen. Volgens Hans Fons, algemeen directeur van Teradata Nederland, heeft die beslissing het bedrijf geen windeieren gelegd. De laatste jaren verdubbelde zijn afdeling naar veertig medewerkers en werden er in Nederland grote klanten binnengehaald. Zo mocht Teradata onlangs KPN optekenen als klant. Nu heeft de datawarehousespecialist zijn oog laten vallen op de nutsmarkt. Teradata werkt samen met een select aantal partners, zoals Capgemini.
Teradata levert zijn datawarehousing en analytische hardware, software en diensten aan een aantal verticale marktsegmenten in Nederland. Dat zijn financiële instellingen, de detailhandel en telecombedrijven. Onlangs sloot het een overeenkomst met een grote Nederlandse handelsbank, als uitbreiding van het reeds bestaande systeem, aldus Hans Fons. ‘Deze gaat het Teradata Active Enterprise Data Warehouse (EDW)-platform gebruiken. Door de gegevens te integreren in het enterprise data warehouse creëert de bank concurrentievoordelen, zoals een beter zakelijk inzicht, het kunnen nemen van snellere beslissingen en een betere interactie met de klant.’
Retail
Een nieuwe markt waar Teradata zijn zinnen op heeft gezet zijn energiebedrijven, oftewel de nutssector, aldus Fons. ´Door de deregulering in Europa worden diverse energiebedrijven gekocht door grote Europese nutsbedrijven. Deze bedrijven verzamelen veel gegevens over klanten om hen binnen te halen en te behouden. Klanten hebben echter sinds kort meer keuze uit energiebedrijven. Klantenkennis en -binding is hiermee nog belangrijker geworden. Wij spelen hier met onze oplossingen op in.’
Volgens Fons duurt een verkooptraject van Teradata-software gemiddeld 18 tot 24 maanden. Eerst wordt de oplossing getest met gebruik van een proefconcept. ‘Voordat we onze software installeren, kijken we eerst naar het zakelijke proces van een klant. Met de aanwezige data in het bedrijf kunnen we de toekomst proberen te voorspellen, bijvoorbeeld over keuzes van klanten. Daarom gebruiken grote winkelbedrijven, zoals de Hema, onze datawarehouse-oplossingen. Zij moeten zich in de zeer concurrerende winkelsector onderscheiden. Met onze software kunnen ze bijvoorbeeld één-op-één-marketingacties houden. Dat geldt ook voor telecombedrijven, zoals KPN en Vodafone, die onze software gebruiken.’
Partners
Teradata verkoopt en implementeert zelf zijn software, maar werkt in Nederland ook nauw samen met system integrators, zoals Capgemini. ‘We werken steeds vaker met partners’, aldus Fons. ‘Ook halen we de banden aan met kennispartners, die directies kunnen beïnvloeden en overtuigen van het nut van onze oplossingen. Dat zijn partijen zoals Deloitte, Accenture, PWC en KPMG.’
Teradata zegt in Nederland van een aantal technische partnerships te profiteren, zoals met SAP. De nieuwe versie van SAP BusinessObjects Explorer stelt bedrijven in staat snelle analyses uit te voeren op nagenoeg elke aanwezige dataset. Voor SAP BusinessObjects Explorer heeft SAP samengewerkt met datawarehouseleverancier Teradata. Beide partijen hebben samen een op Intel gebaseerde Teradata blade architectuur ontwikkeld voor organisaties die SAP Netweaver BW Accelerator software en SAP BusinessObjects Explorer hebben draaien. Hiermee krijgen klanten de mogelijkheid om standaard een enkel hardwareplatform te gebruiken bovenop hun bestaande investeringen, aldus Fons. ‘Daarnaast wordt de laatste hand gelegd aan de native porting van SAP BW 7.3 op Teradata, om gebruik te maken van de krachten en schaalbaarheid die wij bieden’, aldus Fons.
NCR
Teradata Data Warehousing, een divisie van NCR, ging begin 2007 zelfstandig verder. Ze waren meer dan zestien jaar samen geweest, sinds NCR Teradata overnam in 1991. Beide ondernemingen dachten zich na de splitsing beter te kunnen toeleggen op hun kernactiviteiten. Teradata behaalde 1,5 miljard dollar omzet in 2005 en richt zich op de zakelijke datawarehousingmarkt. De laatste jaren tot 2009 schommelt de omzet rond de 1,7 miljard dollar. Nadat de datawarehousedivisie zelfstandig is geworden, is NCR verder gegaan met de verkoop van ‘self service technologieën’, zoals onder meer pinautomaten, geautomatiseerde rekeningsystemen en zelfservicebetaalmogelijkheden en -incheckmogelijkheden bij hotels en luchthavens. NCR Nederland is inmiddels gekrompen van een paar honderd werknemers naar enkele tientallen. Dat melden diverse bronnen, waaronder een aantal IBM-medewerkers die vlak naast het pand van NCR in Amsterdam zitten, aan Computable. Veel onderdelen van NCR Nederland zijn verplaatst naar andere landen, zoals Polen.