Onder de belangstellenden voor Microsoft Office 365 zijn opvallend veel overheden en grote bedrijven. Dat zegt Danny Burlage, directeur van Microsoft-partner Wortell. Burlage stelt dat ict-beslissers die aanvankelijk aarzelen over de kantoorsoftware als webdienst vaak overstag gaan als ze de beheerkosten van lokaal geïnstalleerde software naast de kosten voor de webdienst leggen. Hij denkt dat binnen nu en vijf jaar ongeveer 98 procent van de bedrijven en overheden in Nederland hun mailprogramma via cloud computing afneemt.
De Microsoft-partner uit Lijnden (vlakbij Schiphol) houdt 4 november een bijeenkomst over de op 19 oktober 2010 aangekondigde opvolger van gebundelde kantoorsoftware BPOS. Microsoft Office 365, bundeling van de 2010-webversies van Office, Sharepoint, Exchange en Lync (voorheen Office Communication Server) wekt de interesse van overheden en grote bedrijven. Wortell doet al zaken met grote bedrijven als elektronicagigant Philips en de samenwerkende luchtvaartmaatschappijen Sky Team, maar hoopt dat klantenbestand uit te breiden naar meer bedrijven uit de top van grootste bedrijven van Nederland.
'Opvallend veel overheden tonen interesse', stelt Burlage. Hij levert het huidige BPOS aan vier grote gemeenten in Nederland waar hij de naam niet van mag noemen en verwacht dat aantal uit te breiden. 'Op de dag van de aankondiging van Office 365 planden wij een informatiebijeenkomst, binnen een dag zijn alle vijftig beschikbare plaatsen vol. Het gaat echt om grote bedrijven en overheden.'
Bij de presentatie van Office 365 in San Francisco verscheen Burlage op het podium. De Microsoft-partner was uitgenodigd omdat het bedrijf een van de voorlopers is in het aan de man brengen van de Microsoft-software als webdienst.
Kosten
Burglage bespeurt dat ict-beslissers die nadenken over kantoorsoftware als webdienst vaak een afweging maken aan de hand van 'emotionele argumenten'. 'Ze vragen zich bijvoorbeeld af of ze het beheer wel uit handen willen geven en of de data wel veilig is omdat ze van oudsher gewend zijn gegevens binnenshuis te houden. Zodra we de kosten van lokaal geïnstalleerde en beheerde bedrijfssoftware en het cloudmodel laten zien, vallen die argumenten vaak weg.'
Dan wordt de verkoper in Burlage wakker: 'Wij bieden bijvoorbeeld een 25 GB mailbox en daarnaast ongelimiteerde opslag buiten de mailbox voor een periode van tien jaar.' Daarmee doelt Burlage op de capaciteitsproblemen voor archiefbeheer waar veel overheden mee kampen.
Volgens Burlage voldoet Microsoft aan wet- en regelgeving doordat gegevens worden opgeslagen in datacentra binnen Europa. Daarnaast is de webdienst gecertificeerd volgens de ISO 27001 norm, een standaard voor informatiebeveiliging.
Er komen volgens de Microsoft-partner ook veel vragen binnen over functioneel beheer. Volgens Burlage is de functionaliteit-beheerconsole van Exchange-websoftware hetzelfde als die van de lokaal geïnstalleerde variant.
Burglage bespeurt dat ict-beslissers die nadenken (…) vaak een afweging maken aan de hand van ‘emotionele argumenten’. ‘Ze vragen zich bijvoorbeeld af (…) of de data wel veilig is omdat ze van oudsher gewend zijn gegevens binnenshuis te houden.
Security is een emotioneel argument? Volgens mij is het een cruciaal argument. Heeft deze meneer wel eens gevraagd aan MS hoe ze zijn data backuppen? Hoe hij zijn data weer in zijn eigen pand op een server krijgt als hij besluit bij MS weg te gaan? En als security een emotioneel argument is, waarom doet MS dan de moeite voor een ISO27001 certificering?
Zodra we de kosten van lokaal geïnstalleerde en beheerde bedrijfssoftware en het cloudmodel laten zien, vallen die argumenten vaak weg.’
De vraag die ict-beslissers hebben, wordt door Berglage niet beantwoord maar wel als emotioneel argument aan de kant gezet.
Google Apps Premier Edition kost ~$40 /user/jaar.
Microsoft BPOS kost ~$80 /user/jaar.
Inderdaad, zodra we de kosten laten zien…
Wel mooi opgemerkt van de schrijver dat deze meneer (op kosten van MS neem ik aan) op het podium mocht klimmen in San Francisco.
Dit artikel had eigenlijk ‘Advertorial’ als kop moeten hebben.
-Hoe
Ik dacht dat onze overheid wou bezuinigen? Het is toch te hopen dat dit bij een overweging blijft. Als ik die kosten die Hoe noemt zie en bedenk dat het van ons belastingsgeld moet komen.
@Hoe Waah, Bedankt, dit had beter als Google ad geplaatst kunnen worden, al hoewel dat voor Wortell wellicht een stap te ver is.
Wortell levert alleen maar producten en diensten van Microsoft. Niet echt een onafhankelijke leverancier dus… Een gebonden toko als deze kan leiden tot verkeerde keuze’s. Zeker als meneer het over periodes van tien jaar heeft.
De cloudoplossing is lang niet altijd goedkoper. Als klant kies ik voor leveranciers die ook opties meenemen zoals beschreven door @hoe waa of gewoon nog even wachten met het proppen in de cloud die met regelmaat plat ligt.
Overigens waarom mogen de gemeentes niet bij naam genoemd worden? Omdat ze deze diensten niet afnemen door een EUaanbesteding uit te schrijven?
@hans, Hoe Waah toont duidelijke reserves tegenover de cloud. Dus waarom verdenk je hem ervan dat hij een Google ad zou schrijven?
De reacties die ik tot nu toe lees bevestigen prima dat emotionele argumentende boventoon voeren. Met een klein beetje moeite kun je er achter komen dat Microsoft juist goed over security heeft nagedacht en ISO 27001 gecertificeerd is. (Iets wat we van Google docs niet kunnen zeggen) Lees vooral ook eens de visie van Gartner op deze site.
@Jan: ik weet wel hoe men zo’n ISO 27001 certificering in de praktijk geregeld wordt. Dat Google zijn vingers niet brandt aan een vals gevoel van veiligheid is alleen maar erg wijs van hun en waarschijnlijk hebben de argumenten een emotionele boventoon door de reputatie van de aanbieder.
Overigens is er een verschil tussen argumenten op basis van emotie en argumenten met een emotionele toon erin, maar dat terzijde.
Waar ik benieuwd naar ben, is waar Hoe die prijzen vandaan heeft. Google docs prijzen heb ik kunnen vinden, maar die van Microsoft zijn een stuk lager daar waar ik het kon vinden.
Het zou me niet verbazen als Microsoft een stuk goedkoper zou zijn als Google en daarmee ook een ander soort kwaliteit biedt.
(Denk aan blauwe wolken! 🙂 Die is een beetje flauw maar wel leuk)
@ICT-er, volgens mij bedoelde Hans dat het artikel van Wortell als Google-Ad geplaatst had kunnen worden 😉
@Technicus, ik heb de (list-)prijs info van de dienstverleners zelf. Ik adviseer de klanten van een grote Nederlandse dienstverlener in deze materie.
Ik kan niemand vooraf zeggen wat de beste partij is. De kosten zijn, zeker bij MS, onderhandelbaar als deel van een groter (raam)contract. Maar de verschillen zitten erg in de details. En de meeste orienterende klanten zitten nog helemaal niet op dat detailniveau.
Wat mij opvalt is dat MS en Google tegenwoordig in de boardroom komen voor deze producten. Resellers begonnen altijd bij de IT afdeling, maar Cloud wordt hogerop ingestoken. En snelle beslissingen voor ‘de mail naar buiten’ zijn impliciet een keuze voor het hele online collaboration platform van die leverancier. En zie dan nog maar eens te combineren (=dubbele IT inspanning) of te switchen (=2x moeilijker dan migreren).
En wat iemand zei over mij en reserves ten opzichte van de cloud: Ja! Wees gereserveerd. Maar dat betekent niet dat je het niet moet doen… maar het is verre van zaligmakend.
Nephelococcygia, Cloud Cuckoo Land.
Er is een reden dat leveranciers dit verkopen in de BoardRoom, zal ik maar zeggen 🙂
Hoe Waah, Negative Advertising lijkt me anders te gaan.
Interessant is je constatering dat de vertegenwoordigers van Cloud-aanbieders zich langs de ICT-afdeling de boardroom wringen (en wellicht ook langs de huisleverancier). Dat was twintig jaar geleden bij IBM en DEC heel normaal, en niet zo lang geleden zag ik dat nog bij BMC. Maar dit is ook riskant. Boards hebben doorgaans te weinig expertise om een ICT-gerelateerd project fatsoenlijk aan te sturen, laat staan dat ze ICT-inkoper worden. Zelfs een CIO zal dat niet zo gauw doen zonder overleg met onder meer de ICT-afdeling
De beheerders zijn bovendien de operationele contactpersonen en die willen geen diensten of producten in de maag gesplitst krijgen. En kannibalisme is voor de MS leverancier niet acceptabel.
Board Room selling kan dan twee maal hommeles veroorzaken.En dan gelden alleen nog de emotionele argumenten.
@Hoe Waah: hahaha :). En thanks voor de info.