Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) wil met een aantal nieuwe hulpmiddelen de ict-samenwerking tussen gemeenten stimuleren. Het gaat daarbij onder meer om financieringsmethodieken voor shared service centra (kostenverrekeningen), blauwdrukken voor de technische inrichting van zulke centra en integratiestandaarden, zoals de set van proces- en ict-standaarden rond de Basisadministratie voor Adressen en Gebouwen (BAG). In samenwerking ziet het instituut een middel om de stagnerende e-overheid bij gemeenten vlot te trekken.
KING start het project ‘Slimmer organiseren door samenwerken’, waarin het instrumenten (kennis, modellen, tools en templates) wil ontwikkelen waarmee gemeenten eenvoudiger een ict-samenwerkingsverband kunnen opzetten. In dit project werkt het instituut samen met ict-coalities die hun sporen al hebben verdiend, zoals Drechtsteden, ISZF en Equalit, de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en het beleidsprogramma Krachtig Bestuur (van het ministerie van BZK: Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). Voor het uiteindelijk inrichten van een gemeenschappelijk ict-dienstencentrum (shared service centra) moeten gemeenten marktpartijen inschakelen.
NUP
Volgens KING kunnen gemeenten door samenwerking tijd en geld besparen op hun ict-toepassingen en bedrijfsprocessen. Daardoor komt er tijd vrij voor het verbeteren van de kwaliteit van de e-dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. KING is opgericht om de bestuurskracht van gemeenten te ondersteunen, gericht op de dienstverlening aan burgers en ondernemers. Informatievoorziening speelt hierin een cruciale rol. De organisatie merkt dat gemeenten praktische problemen hebben met de invoering van voorzieningen uit het Nationaal Uitvoeringsprogramma betere Dienstverlening en e-overheid (NUP).
Kwaliteit
Het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) is door VNG-leden in 2009 opgericht om gemeenten met organisatievraagstukken te helpen en de onderlinge samenwerking op gemeenschappelijke punten te verbeteren. KING heeft een groot gedeelte van de werkzaamheden van Egem i-teams overgenomen. Dit onderdeel van het Ictu (ministerie van BZK) hielp gemeenten bij de verbetering van de e-dienstverlening maar stopte begin 2010.