Ict-managers schuiven de migratie naar mailprogramma Microsoft Exchange 2010 op de lange baan omdat die vaak gekoppeld is aan een upgrade van de server- en besturingssystemen. Dat stelt ict-leverancier a&o Systems Benelux na onderzoek onder 250 ict-beslissers. Het Goudse bedrijf: 'Het wegvallen van de ondersteuning van bestaande Exchange-versies dwingt bedrijven om een keuze te maken: migreren naar Exchange 2010 of het bestaande systeem behouden.'
De leverancier schrijft: '77 procent van de ondervraagden zegt te migreren maar een aanzienlijk deel verwacht problemen tijdens de migratie. Dat komt vooral doordat zij hun servers en besturingssystemen moeten upgraden.' De leverancier achter het onderzoek vervolgt dat met de keuze om niet te upgraden het beveiligingsrisico toeneemt doordat updates en patches achterwege blijven. De leverancier: 'Een belangrijk knelpunt is de kosten voor de upgrades van servers en besturingssystemen. Daarnaast is er de angst dat storingen en uitval tijdens de migratie de bedrijfsprocessen in de weg zitten.'
Knelpunten
De belangrijkste knelpunten die de migratie vertragen zijn het Microsoft Exchange platform eist 64-bit hardware. 58 procent van de ondervraagden beschikt hier niet over. Daarnaast geeft 61 procent aan ook te moeten migreren naar Windows Server 2008.
Directeur van a&o systems Ron Happel: 'Ik kan niet genoeg benadrukken om e-maildata te archiveren voorat er gemigreerd wordt naar een nieuwe versie. Bedrijven beschouwen mail onvoldoende als bedrijfskritische informatie.'
Microsoft Exchange 2010
Andere opvallende uitkomsten van het onderzoek zijn:
– 15 procent van de organisaties die een migratie heeft gepland zegt dat binnen nu en zes maanden te voltooien, 38 procent doet het binnen een jaar tijd en 51 procent binnen anderhalf jaar tijd. Een kwart van de ondervraagden heeft geen planning afgegeven.
– De meerderheid (55 procent) van de ondervraagden gebruikt nog Microsoft Exchange 2003, Exchange 2007 wordt door 35 procent van de organisaties gebruikt. De voornaamste reden om te migreren is dat de ondersteuning op Exchange 2003 stopt.
– 8 procent van de ondervraagden heeft de migratie naar Exchange 2010 afgerond.
– 28 procent van de ondervraagden verwacht uitval of ernstige verstoringen tijdens de migratie. Ict-afdelingen vrezen problemen op eindgebruikerniveau.
– 46 procent van de ondervraagden geeft aan een derde partij in te schakelen om beschikbaarheid tijdens migratie te waarborgen en eventuele risico's te minimaliseren.
– 66 procent van de ondervraagden zegt eerst de data te archiveren voordat met de migratie wordt begonnen.
Naast Exchange 2010 zijn er gelukkig genoeg alternatieven zoals Google Apps, Zarafa, Zimbra etc.
Gelukkig zien bedrijven steeds meer in, om voor Microsoft producten kiezen, niet meer vanzelfsprekend is.
Math, probleem is alleen als je van het microsoft platform afstapt dat je de koppeling met de overige interne applicaties verliest bv live communicatiosn server, sharepoint enz enz..
Zijn mooie alternatieven ik betwijfel alleen of bedrijven deze stap aandurven.
Helemaal mee eens, er zijn zoveel mooie alternatieven.
Neem bijvoorbeeld Zarafa in combinatie met Alfresco of Nuxeo. Alledrie open source software, maar van alledrie ook volop ondersteuning en expertise.
In ieder geval is het handig als organisaties eens wat vaker advies zouden vragen bij bedrijven die geen Microsoft Gold partner zijn of Open Source only.
En o ja, zowel Zimbra en Zarafa werken uitstekend icm MS Outlook. De gebruiker merkt er niets van
O, eigenlijk merkt hij het wel…hij heeft ineens de beschikking over een fantastische webclient van Zarafa en Zimbra die wel browseronafhankelijk is. Zo kan hij echt overal ter wereld alles doen wat hij ook met MS Outlook kan (afspraken maken en beschikbaarheid bekijken) zonder daarvoor Internet Explorer te moeten installeren of om in het buitenland een PC te vinden met Windows/Internet Explorer
[quote]
zonder daarvoor Internet Explorer te moeten installeren of om in het buitenland een PC te vinden met Windows/Internet Explorer[/quote]
Dit meen je toch niet?
@BJK: Open Source Only is natuurlijk een beetje de andere kant van het spectrum. Echt een onafhankelijke analyse zou beter zijn, waar er wordt gekeken naar de behoefte van de klant.
Dat daar dan een closed source only, een open source only of een mix daarvan uitkomt, zou dan van de casus in kwestie afhangen.
Exchange Server 2010 ondersteunt ook Firefox, Chrome en Safari. Daarnaast is er een lightweight client beschikbaar die met nagenoeg elke browser gebruikt kan worden.
Er zitten in het artikel wat vreemde beweringen:
– “58% van de ondernemingen beschikt niet over 64 bit hardware” Dat lijkt me vreemd omdat bijna alle serverhardware verkocht in de afgelopen 6-7 jaar 64 bits is.
– Je kan Exchange 2003 en 2007 sowieso niet upgraden naar Exchange 2010. Je neemt een nieuwe Exchange 2010 Server op in je Exchange organization en verplaatst de mailboxen. Een relatief risicoloze operatie.
Tot slot is een dergelijk onderzoek niet volledig zonder ook de mogelijkheid de mail naar de Cloud te migreren in overweging te nemen.
Helemaal eens met Ronald. Ik had dezelfde gedachten. 64 bits HW wordt al sinds jaar en dag verkocht. De schrijver zal wel bedoeld hebben dat op het huidige platform een 32 bits OS staat, maar dat is niet zo relevant, omdat je bij een migratie als deze toch eerst een nieuwe server neerzet. Al dan niet virtueel. En inderdaad, Exchange en in de zeer nabije toekomst ook Office Aps en VM’s kan je bij Microsoft uit de cloud trekken.
Ik ben inderdaad onduidelijk geweest: Microsoft Echange ondersteunt weliswaar andere browsers, maar alleen met een Ligt weight client. En daar zit hem nou juist het probleem. Je kunt een heel aantal functionaliteiten niet gebruiken en dus NIET volwaardig werken zonder het gebruik van IE en dus Windows…
In het buitenland kom je steeds vaker Apple en Linux tegen in internetcafes/hotels etc. en loop je dus direct tegen die beperkingen aan.
Overigens geldt dat niet voor Novell Groupwise en Lotus Notes, maar daar zit weer het probleem met andere applicaties van derden die daar niet mee integreren.
Bij Zimbra/Zarafa heb je dat probleem niet (werkt gewoon met MS Outlook) en daarom zijn het zulke prettige alternatieven.
Ik spreek ook uit ervaring; Ik werk bij een grote system integrator en inmiddels hebben we al een heel aantal van dat soort omgevingen opgezet.
@Edwin,
Met Open Source heb je ook open standaarden en dus de garantie dat koppelingen mogelijk zijn met andere pakketten.
Microsoft is alleen compatible met zijn eigen. Zelfs hun eigen versies van pakketten zijn nog niets eens 100% compatible en zo wordt je verplicht weer nieuwe en dure licenties aan te schaffen, de bekende vendor lockin.