Telecomleverancier KPN gaat zijn databases beheren met het Teradata Active Enterprise Data Warehouse (EDW)-platform. KPN wil hiermee meer inzicht krijgen in de datagegevens van klanten die gebruik maken van vaste en mobiele netwerken en internetdiensten van de Nederlandse telecomleverancier. Teradata en KPN maakten dit bekend tijdens het eindgebruikerscongres Teradata 2010 Partners, dat dit jaar wordt gehouden in San Diego.
Eerder maakte Teradata bekend een platform aan een ‘Nederlandse groothandelsbank’ te gaan leveren. Multinational Unilever gaat het Teradata Active Enterprise Data Warehouse (EDW)-platform gebruiken in de Noord-Amerikaanse markt.
Teradata, een Amerikaanse leverancier van data warehousing en enterprise analytics met een kantoor in Amsterdam, integreert het nieuwe het platform bij KPN via zijn Professional Services-organisatie. Het nieuwe Teradata EDW wordt door KPN gebruikt om betrouwbaardere data over de consument te krijgen, waardoor deze beter en sneller geholpen kan worden. Volgens Teradata kunnen medewerkers van KPN data van klanten verzamelen zonder assistentie van professionele databaseprofessionals. Dat scheelt volgens Teradata personeelkosten en medewerkers kunnen daardoor klanten bij KPN behouden door ze beter van dienst te zijn. Via de afdeling Teradata Managed Services beheren en monitoren gecertificeerde Teradata de datawarehouse-omgeving van KPN. Teradata beheert hierbij onder andere Oracle-databases.
Groothandelsbank
Eerder maakte Teradata bekend zijn platformoplossing aan een grote Nederlandse bank te leveren. Welke bank precies, dat wil Teradata niet zeggen. Het gaat om de Teradata Purpose-Built Plaftom Family. Deze biedt klanten mogelijkheden om hun datawarehouse-omgeving te optimaliseren. De bank is van plan met het Teradata-systeem zijn klantenbestand uit te bouwen, het aantal zakelijke gebruikers te verhogen, haar business-intelligence capaciteiten te vergroten en te beantwoorden aan de Basel II-normen op het vlak van risicoreporting.
De economische toestand op de financiële markten vorig jaar was een aanleiding om de strategie te herzien en een nieuwe visie te creëren, aldus de bank. De bank gebruikte de Teradata-technologie eerder al voor transacties inzake marketing intelligence. Financiële gegevens en risicogegevens zaten in afzonderlijke ‘data marts’, zonder functieoverschrijdende data-integratie. Nadeel van die oude architectuur was dat het totale kostenplaatje op termijn hoger aantikte. Daarnaast waren uiteenlopende gegevens ondergebracht in verschillende ‘data marts’, waardoor de samenhang tussen de gegevens nogal eens problemen opleverde voor professionele gebruikers die een globaal beeld van de bedrijfstoestand wilden, aldus de bank.
Om een samenhangend overzicht van de bedrijfsresultaten te ontwikkelen, gaat de bank gegevens uit haar kantoren en andere bedrijfseenheden integreren in een enterprise datawarehouse van Teradata. De bank is ook van plan werk te maken van een verhoogde capaciteit en meer gedetailleerde gegevens. Een analyse van die gegevens moet de bank in staat stellen in te spelen op de vraag naar meer business intelligence vanuit haar eigen organisatie. ‘Dankzij die business intelligence respecteren we ook de Basel II-normen op het vlak risicoregulering en de reportingvereisten van de Nederlandse overheid’, zo besluit de bank.
Unilever
Kantoor Unilever in RotterdamTeradata maakte tijdens de 2010 conferentie in San Diego bekend dat de Nederlandse multinational Unilever gebruik gaat maken van het Teradata Active Enterprise Data Warehouse (EDW)-platform. Dat zal als eerste in de Noord-Amerikaanse markt gebeuren. Volgens Mikael Bisgaard-Bohr, EMEA vice president marketing & business development bij Teradata, zal Unilever het nieuwe Teradata platform gebruiken om de vele data uit SAP-omgevingen te analyseren. Verdere details ontbreken nog.