De storing in het ING-betalingsverkeer, waardoor ING-klanten op zondag 24 oktober enkele uren niet konden pinnen bij ING-automaten en niet konden internetbankieren, werd veroorzaakt door een hardwareprobleem binnen de vroegere Postbank-architectuur. Dat meldt een woordvoerder van de bank.
De hardwarestoring bevond zich binnen de Postbank-infrastructuur die dateert van voor de samenvoeging met ING Bank in 2009. Om welke hardware-onderdelen het gaat wil de woordvoerder niet zeggen: 'Daar doen wij nooit uitspraken over.'
Wel bestrijdt hij dat zou gaan om 'oude Postbank-systemen': 'Sinds de samenvoeging zijn deze systemen op heel veel punten verbeterd en gemoderniseerd. Er bestaat een wereld van verschil tussen de toenmalige Postbank- en het huidige systeem. Bovendien spreken we sinds de samenvoeging liever van het nieuwe ING-systeem.'
De Postbank-infrastructuur wordt momenteel geïntegreerd met de ING Bank-infrastructuur. Deze integratie is 'nog niet helemaal afgerond, maar wel zo goed als', meldt de woordvoerder.
Beveiligingscalculator
ING-klanten die nog gebruik maken van een beveiligingscalculator hadden geen last van de storing op het gebied van internetbankieren. 'Een deel van het vroegere ING Bank-klantenbestand maakt nog gebruik van deze calculator', aldus de woordvoerder. Doordat deze klanten nog gebruik maken van de oorspronkelijke ING-infrastructuur, werden zij niet getroffen door de storing, zo bevestigt hij.
Er is geen verband met de storing van 27 september, toen enkel internetbankieren er tijdelijk uit lag. 'Toen ging het om onderhoudswerkzaamheden, laat de woordvoerder weten. Welke werkzaamheden dat waren, wil hij niet zeggen.
Storing
Beide storingen houden hoe dan ook geen verband met beveiligingsproblemen, zo meldt de woordvoerder stellig. Ook benadrukt hij de storing zondagavond 24 oktober om 19:40 is verholpen.
Er blijken dus toch nog calculators te worden gebruikt, indertijd na de overgang kon ik de mijne niet meer gebruiken!
Er wordt op andere nieuwssite’s gemeld dat pinnen geen probleem was. Gisterenmiddag kreeg ik bij pinnen in de supermarkt de melding “pas geblokkeerd”. Vanmorgen was dat probleem verholpen.
Ook iDeal werkte niet
Ik kreeg gisteren op de directe URL van “mijn ING” te zien dat het beveiligingscertificaat was verlopen.
ING is weer aan het “zwarte pieten”.
Hun eigen broek kunnen ze niet ophouden, maar hun hand wel. Veel belasting centen zijn er naar toe gegaan.
De Postbank heeft zelf nooit storingen of problemen gehad met pin-automaten of via PC betalingen.
Volgens mij was hun dienstverlening en organisatie (dus ook ICT) vele malen beter dan die van de ING.
Of zie ik dat verkeerd?
Afgelopen zondag en ook nu nog krijg bij het inloggen op mijn pictogram van de Postbank het bericht dat het beveiligingscertificaat is verlopen.
Met Google–>Inloggen Mijn ING–> Internetbankieren met mijn ING kon ik wel een beveiligde verbinding krijgen. Die beveiliging geldt maar tot 30-10-2010
Ik hoop dat ik in het vervolg van deze problemen gespaard blijf.
De oude link naar postbank.nl (stond nog steeds zo bij mij gebookmarked) maakt melding van een verlopen beveiligingscertificaat. Niet zo handig voor een bank-site. Meld ofwel dat de link niet meer geldig is, of doe een goede redirect. Dit is knullig.
Ik had gisteren ook last van. Mogelijk ga ik dan ook maar naar andere bank. Dit gebeurt heel vaak. Bovendien ben ik zeer teleurgesteld door het verwijderen van de Postbank door ING.
@Paul Laman: Controle van het beveiligingscertificaat gebeurt voordat je een redirect kunt sturen. Enige oplossing om oude links te laten werken is volgens mij het gebruik van een geldig certificaat. Nu zijn certificaten niet zo duur (voor een redirect hoeft het geen EV certificaat te zijn), dus ik zou de ING aanraden om dit snel te regelen…
Afgelopen zaterdagmiddag had ik al dergelijke meldingen in de supermarkt. Na diverse malen geprobeerd te hebben (in diverse winkels) toch maar een ander pasje gebruikt, die bij een andere bank is ondergebracht.