Teradata, een Amerikaanse warehousing en business intelligence-leverancier, verwacht dat bedrijven meer data gaan gebruiken die afkomstig zijn van sociale mediasites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Daarvoor heeft Teradata een aantal nieuwe producten onthuld die meer inzicht geven in de gegevens die bedrijven verzamelen, opslaan en analyseren. Teradata zegt hiermee in te spelen op 'de socialisering van data'.
Darryl McDonald, chief operating officer (coo) van Teradata maakte dit bekend tijdens de eerste dag van de Teradata eindgebruikerconferentie 2010 Partners dat dit jaar wordt gehouden in San Diego. Hij verwacht dat bedrijven meer datagegevens willen analyseren die afkomstig zijn uit nieuwe bronnen, zoals sociale netwerken, smartphones en sensoren zoals RIFD. McDonald omschreef deze trend als de socialisering van gegevens ('The Socialization of Data').
Volgens McDonald wordt data, afkomstig van sociale netwerken, steeds belangrijker voor de strategie van een bedrijf. Met deze data kan bijvoorbeeld sneller worden ingespeeld op het gedrag van concurrenten en klanten. McDonald: ‘Bedrijven die niet van plan zijn data te verzamelen en te analyseren van klanten en concurrenten, die afkomstig zijn vanuit social networking sites zoals Facebook, LinkedIn-in en Twitter, kunnen beter stoppen met hun werk en naar huis gaan. Het negeren van data dat afkomstig is uit sociale netwerken is hetzelfde als het sluiten van je callcenter of telefoon. De inzichten uit gegevens van sociale netwerken kunnen door bedrijven worden gebruikt om zich te onderscheiden tegenover de concurrenten', aldus McDonald. Hij noemde als voorbeeld InterContinental Hotels, dat een speciale mobiele applicatie ontwikkelde voor de Apple iPhone. Sindsdien wordt er maandelijks door de hotelketen 2,5 miljoen dollar meer omzet gehaald via mobiele boekingen door gebruikers van iPhones, aldus McDonald.
Producten voor The Socialization of Data
Teradata heeft een aantal vernieuwde producten geïntroduceerd voor de 'socialisering van data'. Bedrijven kunnen hiermee grote hoeveelheden data afkomstig van sociale netwerken, smartphones en mobiele sensoren zoals RFID beter verzamelen en analyseren, aldus Teradata. Ook zijn er nieuwe producten geïntroduceerd in samenwerking met andere leveranciers, zoals met SAS, SAP, Karmasphere, APOS en CoreLogic.
McDonald zei verder dat het volume van de opgeslagen data in 2010 snel groeit. Volgens een onderzoek van IDC wordt er in 2010 wereldwijd 1,2 zettabyte aan data opgeslagen. Om klanten meer grip te laten krijgen heeft McDonald een online social media platform opgezet, genaamd The Socialization of Data. Dit platform moet meer inzicht geven hoe bedrijven en instellingen kunnen omgaan met de enorme groei van data, aldus McDonald.
Een mobiele app maken waarmee je kunt boeken is gebruik maken van data uit sociale netwerken? Het voorbeeld zegt niets over de waarde van data uit netwerken.
Helemaal eens met deze ontwikkeling!
Mijn nichtje (tiener) zat laatst huiswerk te maken (nu nog een echt boek) terwijl ze tegelijkertijd met vier vriendinnen aan het chatten was en tussendoor nog een sms binnenkreeg en even ook op facebook aan het praten was. In een uur tijd vertelde ze alles over hetgeen ze gekocht had die middag. Anders gezegd: ze genereerde veel data. Mijn nichtje zal, net als vele miljoenen anderen, over vijf/zes jaar gaan werken en op deze manier communiceren met collegae, klanten, vrienden, leveranciers etc.
Als je met deze dat niets mee doet als bedrijf, loop je over 3-4 jaar gigantisch achter de feiten aan. Dus als je dit weer als een noodzakelijk IT kostenpost ziet, veel succes ermee. Maar als je deze data omzet in concurrerend voordeel, You’re the next winner!
U vindt deze ontwikkelingenn nog allemaal verre toekomst? Loop eens binnen op een feestje met twintigers en ’think again!’
@Ralph:
Ik vraag me ten eerste af of je nichtje iets heeft opgestoken van de tijd die ze aan haar huiswerk heeft besteed. Het begint een serieus probleem te worden dat we onze aandacht niet meer kunnen richten en vasthouden op één onderwerp. Dergelijk gedrag is illustratief hiervoor.
On-topic:
Bedrijven zijn uiteraard zeer geïnteresseerd in het signaleren van trends. Aansluiten op de klantbehoefte t.b.v. omzetmaximalisatie. Ik vraag me sterk af in hoeverre het écht noodzakelijk is dat je er bovenop zit wat er gebeurt op Twitter, Facebook, Linkedin etc… het is allemaal zeer vluchtige aandacht.
Zorgvuldig geanalyseerde data over trends in bepaalde marktsegmenten kun je kopen van de marktonderzoeksbureaus. Als iedere organisatie zich hiermee gaat bezighouden, lijkt me dat alleen maar kostprijsverhogend voor de eindklant en over de waarde ervan kan worden gediscussieerd.
En als laatste: wat heeft die mobiele applicatie voor de hotelketen te maken met het analyseren van data uit sociale netwerken ??? Iedereen weet dat de iPhone een gewilde gadget is. Deze hotelketen heeft (slim) ingespeeld op de behoefte van de iPhone-bezitter. Daar hoef ik geen sociale netwerkanalyse voor te doen. En zelfs dan: is er in het onderzoek rekening gehouden met mogelijke omzetverschuiving? Ik denk dat het merendeel van de iPhone klanten zijn iPhone heeft gebruikt in plaats van de bestaande kanalen voor de boeking bij deze hotelketen.
Volgens mij worden hier 2 zaken uit z’n verband gerukt. De term ‘socialisering van data’ staat los van data uit sociale netwerken. Het geeft een uitbreiding aan van bronnen die data genereren (zoals RFID).
Daarnaast is de vraag hoe objectief deze uitspraken zijn uit de mond van een leverancier met diensten op dit gebied.
Desalniettemin ontstaan er wel degelijk nieuwe inzichten op basis van data in deze sociale netwerken. Niet alleen Facebook en Hyves, maar bijvoorbeeld ook uit location based apps (vooralsnog blijft het gebruik hiervan in Nederland nog achter) zoals Foursquare. Dit soort diensten stellen data beschikbaar via API’s, die weer gebruikt kan worden door andere partijen.
De _waarde_ van data wordt bepaald door wat je met deze data doet, en is per geval afhankelijk. Het moet voor nieuwe en relevante inzichten zorgen. Zo is het mogelijk dat wanneer een persoon incheckt in een winkel van een landelijke retailer via Foursquare, deze data te koppelen aan het CRM-systeem en orderadministratie om zo actuele gegevens m.b.t. het profiel van deze persoon lokaal (in de winkel) op scherm te tonen. Deze data kan in dit geval heel waardevol zijn terwijl het in een ander geval niet relevant zou hoeven zijn (in dit voorbeeld laat ik het privacy-aspect even achter wege).
Het is hoe dan ook een zeer interessante discussie met diverse dimensies zoals business intelligence, juridisch, dashboard, brand monitoring en derglijke.