Voor organisaties die (een deel van) hun applicaties als dienst willen aanbieden, heeft SaaSplaza een platform ontwikkeld dat automatisch zorgt voor onder meer de juiste koppelingen en de afrekening. Isv’s kunnen deze services, eventueel via var’s, distributeurs en resellers, als white label doorverkopen aan hun klanten zonder dat zij hoeven te investeren in hard- of software.
De wortels van SaaSplaza liggen in de hallelujatijd van internet. Het bedrijf is in 1998 opgericht, destijds als Siennax International. De Amstelveense onderneming, die wereldwijd actief is, bood dienstverlening aan op het gebied van intranetservices en onder meer e-learning. Siennax is nog steeds actief op het vlak van automatisering van opleidingstrajecten. In januari 2010 zijn de twee bedrijven ieder huns weegs gegaan, omdat de activiteiten in de loop der jaren te ver uit elkaar waren gegroeid. Sindsdien staat SaaSplaza dus op eigen benen.
Volledig indirect
Martin Hartman is market maker bij SaaSplaza. Hij vertelt dat de onderneming twee jaar geleden het besluit heeft genomen om van het tot dan toe gebruikelijke model voor directe verkoop af te stappen en geheel over te gaan op het indirecte model. "We willen onze internationale groeistrategie versneld verwezenlijken, en dat willen we samen met onze partners doen. Dat kunnen isv’s zijn, die op basis van ons platform software ontwikkelen die organisaties als dienst in de cloud kunnen afnemen. Maar het kunnen ook distributeurs zijn – we werken al samen met Tech Data en Bell Micro – en resellers."
SaaSplaza is gespecialiseerd in bedrijfskritieke toepassingen, en stelt hoge eisen aan beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het bedrijf is SAS 70 type II-gecertificeerd. Bijna alle banken en verzekeringsmaatschappijen hebben wel op een of andere manier gebruikers die een dienst van SaaSplaza afnemen. Het SaaS Platform van het bedrijf draait op servers in twee datacenters van KPN Getronics. Dit geldt wereldwijd. "Wij zitten vlak achter de Amsterdam Internet Exchange (AIE) en hebben dus nauwelijks vertraging in de tijd", zegt Hartman. "We horen wel eens van eindklanten in Australië dat een SaaS-oplossing via ons platform sneller reageert dan een lokale applicatie."
Hij vertelt een zeer uitgebreid netwerk te hebben met partners die de erp-oplossingen van Microsoft aanbieden als SaaS-oplossing, zoals Microsoft Dynamics NAV en AX. Maar ook de softwareoplossingen op basis van Oracle kunnen bij hem op een warm onthaal rekenen. "Ook hebben wij veel kennis opgebouwd over opensourceoplossingen. En de demo die Microsoft op zijn eigen site heeft staan voor de CRM-, NAV- en AX-toepassing draait op ons platform", voegt hij er trots aan toe.
Resellers die zelf een verticale erp-toepassing hebben gemaakt en aan de man brengen, kunnen deze laten draaien op het platform van SaaSPlaza. "Wij zorgen voor de integratie en bieden de reseller een factuur waarop per gebruik wordt afgerekend. De reseller kan die gegevens opnemen in zijn eigen facturen. We hebben een oplossing in de planning waarbij onze gegevens automatisch zijn op te nemen in de administratie van de reseller. Onze partners richten zich helemaal op het packagen en implementeren, terwijl wij ervoor zorgen dat de dienst actueel blijft en beschikbaar is."
Dubbele cijfers
De SaaS-markt zal tussen 2010 en 2015 continu met ‘dubbele’ cijfers groeien, aldus Alfred den Besten, directeur van MarketCap. Door de centrale rol in deze markt is SaaSplaza te beschouwen als een spin in het web. Het bedrijf vult nadrukkelijk een toenemende behoefte in. De ontwikkelingen op gebied van cloud computing dragen ook bij tot de snelle ontwikkeling op SaaS-gebied. Geen enkele zichzelf serieus nemende softwareleverancier kan nog zonder een goede SaaS of cloud gebaseerde applicatie. SaaS gaat echter veel verder dan de standaardapplicaties zoals erp, finance of crm. De gehele communicatie van bedrijven kan straks uit de zogenaamde cloud komen; cloud computing ontwikkelt zich naar cloud communication. MarketCap-analisten zijn dan ook van mening dat de gemiddelde mkb’er tegenwoordig eigenlijk gewoon zonder it-beheerders kan. Hij kan alles uit de cloud afnemen en heeft dus alleen nog maar een it-strategie nodig.