Arjan Oude Kotte is sinds twee jaar verantwoordelijk voor de SMS&P van Microsoft Nederland. “Alle bedrijven, behalve de top honderdvijfentwintig”, vat hij het zelf samen. De p duidt op zijn verantwoordelijkheid voor het partnerkanaal.
Oude Kotte groeide op in een middenstandsgezin. Zijn moeder deed vrijwilligerswerk, zijn vader werkte zich op van vestigingsmanager van een schoonmaakbedrijf tot districtsdirecteur. Hoewel het hem aan niets ontbrak, werkte hij al vanaf zijn veertiende. "Ik was altijd bezig met muziek en ging werken om muziek en muziekapparatuur te kunnen kopen. Het begon met een folderwijkje, later ging ik bij een poelier werken. Ik stond in een werkplaats, maar ook in een kraam op de markt. En ik heb jaren bij de Blokker in Apeldoorn gewerkt. Daar was ik als student verantwoordelijk voor de seizoensartikelen zoals tuinmeubelen en kerstversiering. Ik verdiende toen genoeg om een autootje te kopen en ik ging van dat geld bijvoorbeeld ook op wintersport."
Als kleine jongen had Oude Kotte geen idee wat hij worden wilde. "Ik was daar totaal niet mee bezig. Zelfs als student wist ik nog niet wat ik wilde, ik was vooral bezig met het uitstellen van mijn keuze. Na de havo ben ik eerst maar eens het atheneum gaan doen en daarna heb ik gekozen voor technische bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, een heel brede studie waar ik nog altijd veel profijt van heb. Ik heb er conceptueel leren denken. Dat is een goede combinatie met mijn analytisch vermogen en mijn brede interesse."
Na zijn studie koos Oude Kotte voor een carrière in sales bij Baan Nederland. Naar eigen zeggen behaalde hij bij deze werkgever één van de grootste successen uit zijn carrière. Hij ontwikkelde een wereldwijd partnerprogramma voor Baan, dat nog heel lang gebruikt is, zelfs nadat Baan was overgenomen door Invensys en later Infor.
Reorganisatie
Ook in zijn huidige functie kan Oude Kotte een project noemen waar hij trots op is. "Vorig jaar hebben we een heel veranderingstraject ondergaan. Onze werkwijze is nu nog meer gericht op de klant. We hebben een soepele reorganisatie achter de rug die in goede samenwerking met de ondernemingsraad tot stand gekomen is. Natuurlijk is een reorganisatie lastig voor mensen in de organisatie, is het vervelend als mensen hun baan verliezen, maar het menselijke aspect heeft altijd veel aandacht gekregen en daar ben ik trots op. Het is fijn dat deze reorganisatie heeft bijgedragen aan een omzetstijging, maar ik ben vooral blij dat de klanttevredenheid erdoor gestegen is."
Oude Kotte is inmiddels bezig aan zijn negende jaar bij Microsoft. Niet eerder werkte hij zo lang voor een bedrijf. "Een jaar vliegt voorbij hier. Het leuke van Microsoft is dat je er heel verschillende functies kunt hebben. Ik heb binnen dit bedrijf al veel stappen gezet. De komende jaren is mijn missie SMS&P. Daarna zal ik een nieuwe missie zoeken, binnen of buiten Microsoft. Ik ben niet getrouwd met het bedrijf, maar het is wel een warm nest. De dynamiek binnen Microsoft blijft leuk. Het is echter ook gezond om verder te kijken. Je moet volgens mij altijd blijven nadenken over waar je competenties, interesses en passies liggen en waar je verder kunt groeien."
Het leuke aan zijn huidige functie vindt Oude Kotte ‘de brede problematiek’. "De veelheid aan problemen die ik tegenkom, vraagt veel inlevingsvermogen. Het ene moment denk ik na over de vraag hoe wij de kleinzakelijke ondernemer het beste kunnen ondersteunen, terwijl ik het volgende moment met een grote partner over zijn business praat."
Eigenwijs
"Binnen het wereldwijde Microsoft ben ik helemaal niemand", zegt Oude Kotte, als hem gevraagd wordt naar zijn rol binnen het reusachtige bedrijf. "Maar omdat Microsoft gelooft in het ‘local for local’-principe heb ik voldoende bewegingsvrijheid om me ondernemer te voelen. Er ligt veel verantwoordelijkheid bij de landenorganisaties; we krijgen genoeg ruimte om eigenwijs te zijn. Het nieuwe werken is bijvoorbeeld echt een Nederlands ding. Pas nadat het hier een succes werd, werd het in andere landen ook geadopteerd. Het leuke van Microsoft is dat je beloond wordt als zoiets een succes wordt, maar dat er niet meteen ‘told you so’ geroepen wordt als iets niet lukt."
Als de Nederlandse organisatie zoveel vrijheid heeft, hoe verklaart Oude Kotte dan dat hij in november 2008 aan Microsoft Dynamics-gebruikers opbiechtte dat het ‘killen’ van softwarepakket Entrepreneur bij Microsoft Nederland veel pijn deed? "Vanuit de producten gezien zijn we natuurlijk wel afhankelijk. Het productportfolio wordt volledig door Microsoft corporate bepaald. Wij hadden met Entrepreneur een voortrekkersrol. Omdat het in Nederland goed liep, was het een grote teleurstelling dat we er niet mee door konden gaan. Ik begreep de keuze van corporate wel, maar als je ergens niet blij mee bent, kan het volgens mij geen kwaad om dat gewoon te zeggen. Ik weet niet of dat uniek is in de it-wereld, misschien wel."
Hoewel het ‘ook wel een nadeel kan zijn’, noemt Oude Kotte het feit dat hij geen perfectionist is als een van zijn sterke punten. "Het voordeel daarvan is dat ik geen moeite heb om me ergens op te richten. Ik heb een beperkte hoeveelheid middelen en mensen tot mijn beschikking en ik moet keuzes maken hoe ik die inzet. Het is een continu denkproces. Over alles wat er op mijn bordje komt stel ik me de vraag: ‘moet ik er nu tijd in stoppen?’ Dankzij managementtrainingen en uit eigen ervaring weet ik dat je maar zeven dingen tegelijk kunt onthouden. Alles wat niet binnen mijn focus valt, kan ik naast me neer leggen. En dan kan ik er ook op vertrouwen dat andere mensen het doen." Dat zaken die hij aan anderen overlaat soms niet goed gaan, zorgt nooit voor twijfels. "De grootste fout die je kunt maken als manager is zaken die je gedelegeerd hebt zelf terug te pakken."
Cloud
Wie een bepaalde kwaliteit heeft, herkent vaak snel of anderen die ook hebben. Vindt Oude Kotte dat zijn partnerkanaal ook goed is in keuzes maken? "Dat is lastig te zeggen, want er zijn grote verschillen. Niet iedereen is een puzzelaar. Ik zie partners die weloverwogen keuzes maken en anderen die achter de waan van de dag aanrennen. Kijk maar naar de cloud. Er zijn partners die daar heel opportunistisch mee aan de slag gaan, anderen maken bewuster keuzes en dan is er ook nog een groep afwachters. Ik denk dat we alledrie die groepen nodig hebben."
"De denkers maken fundamentele keuzes over de manier waarop ze de cloud willen inzetten. De opportunisten gaan er meteen mee aan de slag. En de afwachtenden stappen pas in als er een pull-markt is. Alledrie hebben ze hun plek in ons ecosysteem. Ik denk dat de kracht van ons kanaal is dat het zo breed is. Natuurlijk zijn we al van start gegaan met de cloud en hebben we partners nodig die er oplossingen mee aanbieden, maar de business van vandaag moet ook gerund worden. Er zijn klanten die de cloud nog helemaal niet zien zitten. Die moeten ook ergens oplossingen kunnen kopen."
Keurslijf
Volgens Oude Kotte is Microsoft een van de weinige fabrikanten die partners de keuze biedt op welke manier ze software willen aanbieden. "Het kan via de traditionele licentie, maar ook hosted of uit de cloud. We zien veel voordelen van cloud, maar willen onze relaties niet in een keurslijf duwen. We willen zowel de partner als de klant de tijd geven om zijn moment van instappen te kiezen. Wat we zeggen is: ‘kijk of het nu in je plannen past’. Als je bepaalde investeringen gedaan hebt, moet je eerst de tijd nemen om die terug te verdienen."
Toch hamerden Microsoft-kopstukken Balmer en Turner tijdens de laatste wereldwijde partnerconferentie wel heel erg op de voordelen van de cloud. "Natuurlijk deden ze dat", zegt Oude Kotte. "Cloud is ‘the next wave’; in de komende jaren gaat het echt los. Het is belangrijk om partners ervan te overtuigen er in ieder geval naar te kijken. Cijfers zal ik niet noemen, daar heeft zelfs Gartner al moeite mee, maar over drie tot vijf jaar zal de cloud een groot deel van de omzet van Microsoft en zijn partners uitmaken."
Sceptici
Oude Kotte heeft wel begrip voor sceptici die wijzen op het asp-model, dat rond de eeuwwisseling met veel tamtam aangekondigd werd, maar de hoge verwachtingen nooit waarmaakte. "Maar de cloud-wave komt er echt. Daar wijzen de cijfers van bijvoorbeeld Gartner ook op. We hebben met zijn allen technologische vorderingen gemaakt. Er zijn nu grotere datacenters en er is volop bandbreedte beschikbaar. Naast die technologische trends, zijn er maatschappelijke trends die ervoor zorgen dat de cloud internationaal geaccepteerd wordt."
Oude Kotte trekt een vergelijking met de transitie van de mainframe naar de client-server wereld. "Partners die die slag niet hebben gemaakt, bestaan bijna niet meer. Er zullen de komende jaren wat partners verdwijnen, er zullen nieuwe opstaan en het merendeel van de huidige partners zal de transitie maken. Maar wie vast blijft houden aan zijn huidige verdienmodel, redt het uiteindelijk niet."