Ict'ers en ict-managers rijden vaker dan een jaar geleden in een leaseauto. Dat blijkt uit cijfers van beloningsonderzoeker De Breed & Partners. De consultant heeft het vaakst een auto van de zaak.
Dat bericht komt nadat diverse werkgevers lieten weten hun leaseautobeleid onder de loep te nemen. Zo beoordelen IBM en Atos Origin opnieuw welke personeelsleden in aanmerking komen voor een heilige koe. Daardoor moet een deel van de werknemers het vervoermiddel inleveren.
De werkgevers passen hun beleid aan, omdat sommige werknemers in economisch goede tijden een leaseauto kregen, terwijl dat voor hun functie eigenlijk niet nodig zou zijn. IBM liet weten met de nieuwe regeling de kosten beter te willen beheersen en te hopen op een betere concurrentiepositie.
Grootste stijging voor beheerder
De onderzoekers bekeken de arbeidsvoorwaarden van ict-managers, -beheerders, -ontwikkelaars en -consultants. Volgens de cijfers had 61 procent van de managers vorig jaar een leaseauto, tegenover 62 procent in 2010. Ook voor de consultant ligt het percentage met 71 procent een procent hoger dan een jaar geleden.
Onder ontwerpers steeg het percentage van 44 naar 45 procent. Voor beheerders is de stijging groter: 41 procent van deze ict'ers rijdt dit jaar in een leaseauto, terwijl dat vorig jaar nog 39 procent was.
Imago
Uit de onderzoekscijfers blijkt bovendien dat managers meestal in een Volkswagen Passat rijden en dat consultants vaak in een Ford Focus de weg op gaan. Onder beheerders en ontwikkelaars zijn achtereenvolgens de Volkswagen Golf en de Toyota Prius het populairst.
Ict'ers reageerden massaal op het besluit de autoregeling te herzien. Hoewel een deel van de reageerders zich kan vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgevers, dat negatief beïnvloed zou worden.
@Erwin
Gelukkig ik ben niet de enige ongelukkig wordt van de treinreis van Den Haag naar A’dam. Rampzalig is nog een positieve beschrijving. Toch maar weer de lease-auto en daar wordt je inderdaad ook niet blij van.