Ict'ers en ict-managers rijden vaker dan een jaar geleden in een leaseauto. Dat blijkt uit cijfers van beloningsonderzoeker De Breed & Partners. De consultant heeft het vaakst een auto van de zaak.
Dat bericht komt nadat diverse werkgevers lieten weten hun leaseautobeleid onder de loep te nemen. Zo beoordelen IBM en Atos Origin opnieuw welke personeelsleden in aanmerking komen voor een heilige koe. Daardoor moet een deel van de werknemers het vervoermiddel inleveren.
De werkgevers passen hun beleid aan, omdat sommige werknemers in economisch goede tijden een leaseauto kregen, terwijl dat voor hun functie eigenlijk niet nodig zou zijn. IBM liet weten met de nieuwe regeling de kosten beter te willen beheersen en te hopen op een betere concurrentiepositie.
Grootste stijging voor beheerder
De onderzoekers bekeken de arbeidsvoorwaarden van ict-managers, -beheerders, -ontwikkelaars en -consultants. Volgens de cijfers had 61 procent van de managers vorig jaar een leaseauto, tegenover 62 procent in 2010. Ook voor de consultant ligt het percentage met 71 procent een procent hoger dan een jaar geleden.
Onder ontwerpers steeg het percentage van 44 naar 45 procent. Voor beheerders is de stijging groter: 41 procent van deze ict'ers rijdt dit jaar in een leaseauto, terwijl dat vorig jaar nog 39 procent was.
Imago
Uit de onderzoekscijfers blijkt bovendien dat managers meestal in een Volkswagen Passat rijden en dat consultants vaak in een Ford Focus de weg op gaan. Onder beheerders en ontwikkelaars zijn achtereenvolgens de Volkswagen Golf en de Toyota Prius het populairst.
Ict'ers reageerden massaal op het besluit de autoregeling te herzien. Hoewel een deel van de reageerders zich kan vinden in de beslissing van de werkgever, is het volgens een groot deel van de ict'ers geen slimme zet. Sommige ict'ers maken zich zorgen over het imago van de werkgevers, dat negatief beïnvloed zou worden.
Geimproviseerde conclusie als ik dit met voorgaande berichten combineer: de auto wordt alleen afgenomen als de werkgever van je af wil of als hij denkt dat je toch niet weg gaat. Als ze je graag genoeg willen hebben en dat kost ze een auto, dan doen ze het toch wel. Of je die auto nodig hebt maakt dan geen moer uit.
Ik verbaas me altijd weer een beetje over de aanpak van Computable. Wordt er iedere week geschreven op gekozen thema’s?
Ik zou ook een andere conclusie kunnen trekken: procentueel is het aantal leaserijders gestegen, maar zou dat ook kunnen als er minder werknemers zijn vergeleken met vorig jaar en dat het deel met een leaseauto is blijven zitten? Waar staan de absolute cijfers aangaande leaserijders? Zoals auteur al concludeert is dit tegenstrijdig met berichtgevingen over beperkingen in leaseautoregelingen.
Het lijkt me dat de genoemde bedrijven vooral bezuinigen op de leaseauto voor de mensen die dagelijkse in hetzelfde kantoor zitten. Die mensen gebruiken de leaseauto alleen voor woon- werkverkeer.
Voor de echte consultants die dag in dag uit bij verschillende klanten door heel het land zitten zal de lease auto gewoon blijven.
Maar ik kan me voorstellen dat de secretaresse met leaseauto (hippe Mini anyone?) die nu in zal moeten leveren.
Altijd dat gezeik over die leasebakken, lekker met de trein naar mijn werk, heb ik nog tijd om nuttig te maken met een studieboek op schoot, i.p.v anderhalf uur alleen maar de koppeling en de rem iedere 15 seconden in te moeten trappen.
En mijn auto is gewoon van MIJ, vrijheid blijheid.
Een collega heeft er van de week 2 1/2 uur over gedaan met de auto en dus 1 1/2 te laat op het werk, lang leve de leaseauto.
Lekker genuanceert die Peter. Als je de hele dag op één locatie bent prima, maar probeer met je studieboek op schoot en een tas met klant dossiers eens 4 adressen in het land op tijd te bereiken, als je er uberhaupt al komt…met het openbaar vervoer! Ik heb het dan ook niet over het altijd maar zeiken over het openbaar vervoer, tóch ?
Gewoon situatie afhankelijk beoordelen, dan wordt het ook wat minder druk op de weg dunkt me. En alléén een leaseauto als je echt mobiel moet zijn gedurende de dag.
Het grootste nadeel van de eco crisis, vind ik dat allerlei consultancy en adviesfirma’s zoveel mensen blijkbaar op de bank hebben zitten dat ze tijd hebben voor dit soort stupide onderzoeken.
Weer een fraai staaltje computable journalistiek. Het aantal ICT mensen in dienst is natuurlijk vorig jaar afgenomen. Die gebleven zijn hebben allemaal hun auto nog. Alle overheadtypes die niet weggesaneerd zijn hebben hun auto mogen inleveren dan is het dus zo dat de kans dat een ict-er een lease heeft groter en het absolute aantal auto’s minder.
@Peter, wat fijn voor u dat uw werkgever een kantoor dicht bij het station heeft. Helaas is de ruimte rondom een station maar beperkt.
Veelal is het openbaarvervoer absoluut geen alternatief, omdat het openbaarvervoer nog altijd niet heeft ontdekt dat er bedrijfen terreinen zijn. Met het openbaarvervoer is het vaak onmogelijk bedrijven op dergelijke terreinen te bereiken. Er zijn bedrijfen die dat zelf oplossen door busjes rond te laten rijden, maar lang niet alle bedijfen zijn in de positie om hier in te voorzien.
Openbaarvervoer wat de trein betreft: “Je moet opstappen waar je niet bent en je komt aan waar je niet zijn moet”, wat zou je moeten zonder de trein? “Aankomen op plaats van bestemming”.
Overigens een leaseauto is vaak ook gewoon een verkapt salaris en niet alleen maar omdat iemand mobiel moet zijn. In mijn geval (Detachering) is het heel wisslend of ik een mobiele functie heb of niet, daarnaast is de leaseauto die rijdt gewoon een deel van mijn salaris.
Wat betreft je collega die te laat is door waarschijnlijk file, ik heb een tijd in A’dam gewerkt daar kwamen ook mensen die met de trein reisden regelmatig te laat, omdat er weer eens een trein was uitgevallen.
Dat de lease regeling onder de loep wordt genomen is begrijpelijk. Echter zijn er gevallen waar voorbij wordt gegaan aan een tweetal zaken.
Ten eerste zijn er veel lease auto’s als secundaire arbeidsvoorwaarde bedongen. Op zich is het in mijn ogen mogelijk de mensen die het als secundair arbeidsvoorwaarde hebben bedongen uit de lease auto te halen op het moment dat er een compensatie voor de gederfde inkomsten wordt gedaan.
Ten tweede zijn er diverse bedrijven die in de afgelopen jaren zijn geconsolideerd naar een beperkt aantal vestigingen. Dat heeft als gevolg gehad dat vele werknemers die op eigen kantoor werken meer kilometers moeten maken om op hun werk te komen. Voor een niet uit te vlakken deel van de werknemers is de leaseauto een doorslaggevende factor geweest om bij de werkgever te blijven. Ook hier zal men er verstandig aan doen invulling moeten geven aan de flink oplopende kosten op het moment dat men deze kilometer met een eigen auto oid moet afleggen. Een kilometer vergoeding of iets dergelijks zou dat (deels) kunnen afdekken.
Ik ben benieuwd in welke mate en hoe de werkgevers rekening houden met onder andere deze twee groepen van werknemers,
Openbaar vervoer is rampzalig. Overvolle treinen, vertragingen, het missen van aansluitingen. Als je een paar jaartjes reist tussen Den Haag naar Amsterdam, dan snap je wel wat ik bedoel. Geef mij de file dan maar, dan kom je tenminste nog een beetje vooruit…
De leaseauto regeling zal altijd blijven bestaan voor IT-ers. Als het ene bedrijf dit afschaft, dan is er wel weer een ander bedrijf die deze regeling gebruikt om een concurrerende positie te verkrijgen en personeel te werven. Ik vind wel dat junior IT-ers eerst nog even moeten groeien in hun functie voordat ze een auto krijgen. Maar hebben ze eenmaal een auto verdiend, dan mogen ze dat bij een volgende werkgever ook wel weer vragen. Die ‘werkstatus’ heb je immers bereikt.