In een volgens marktonderzoeksbureaus vlakke Nederlandse telecommunicatiemarkt heeft Siemens Enterprise Communications een buitengewoon resultaat behaald. Op 1 oktober 2010 sloot het bedrijf haar financiële boekjaar af met een unieke omzetgroei van 35 procent ten opzichte van het voorgaande financiële jaar.
Onderzoek van MarketCap International toont aan dat de omzetgroei van Siemens Enterprise Communications exceptioneel is in relatie tot de huidige markt. In 2010 namen volgens dit onderzoek de bestedingen aan bedrijfstelefonie toepassingen (excl. connectiviteit) toe met 1,3 procent. Hierbij was de toename van de SoHo markt en het kleinbedrijf circa 2,3 procent en noteerden het middenbedrijf en de enterprise markt een respectievelijk toename met 1,4 en 0,9 procent. Voor de komende jaren verwacht MarketCap slechts een geringe toename in de bestedingen.
Directeur Jerry Boezel meldt: "Wij hebben deze groei behaald dankzij onze loyale wederverkopers en het vertrouwen van onze klanten. Deze groei overtrof zelfs ons eigen groeiplan. Het is onze ambitie om dit momentum vast te houden en in het nieuwe fiscale jaar opnieuw een sterke groei te realiseren". Siemens Enterprise Communications is de grootste speler op de telecommunicatiemarkt in Nederland met een aandeel van 24,3 procent in de installed base van telefooncentrales. Hetgeen betekent dat momenteel ongeveer 1 op de 4 eindgebruikers beschikt over een Siemens telefonie systeem.
Een belangrijke pijler van de groei is de All-in-One MKB oplossing voor Unified Communications en Contact Center welke Siemens Enterprise Communications begin 2010 op de markt introduceerde; OpenScape Office. Hiermee kan men bijvoorbeeld heel gemakkelijk bellen vanuit Outlook, de beschikbaarheid van (mobiele) collega´s zien en heel gemakkelijk met elkaar communiceren via elke soort telefoon, mobiel, instant messaging of groepsgesprekken. De andere belangrijke pijler van de groei zijn de oplossingen van Siemens Enterprise Communications voor de grootzakelijke markt. "Een voor ons zeer strategische markt waarin wij uitstekende contacten hebben. Wij streven naar volledige integratie van communicatie in IT platforms en applicaties. Door virtualisatie en prepackaging realiseren wij bovendien een enorme reductie in kosten en doorlooptijd van de projectimplementatie".
Hieronder volgt aanvullende informatie over de nieuwste oplossingen en recente onderscheidingen van Siemens Enterprise Communications.
Missie: Seamless Presence
Siemens Enterprise Communications streeft er naar om voor haar klanten Seamless Presence te realiseren. Hierbij gaat het in eerste instantie om de beschikbaarheid van elke werknemer en/of relatie van een organisatie. Boezel geeft aan: "Dit begrip is eigenlijk heel logisch. Wanneer mensen niet beschikbaar zijn werkt geen enkele communicatietechniek en gaat veel tijd nodeloos verloren. Het is dan ook zaak om ervoor te zorgen dat de beschikbaarheid van personen altijd helder is. Hierbij zorgt Siemens Enterprise Communications voor de integratie van een grote diversiteit van applicaties, systemen en (mobiele) apparatuur binnen organisaties. Het is daarbij van groot belang om de huidige interfaces van de verschillende eindgebruikers niet of nauwelijks te veranderen. Wij gaan er hierbij dus primair van uit dat het intuïtief en vanzelfsprekend voor eindgebruikers moet zijn – seamless dus".
OpenScape Office uitbreidingen
Voor OpenScape Office staan binnenkort uitbreidingen gepland waardoor het maximale aantal gebruikers per systeem sterk zal toenemen. Dit zal verder bijdragen aan de groei die Siemens Enterprise Communications verwacht in het nieuwe financiële jaar. Boezel: "De klanttevredenheid over de Siemens Enterprise Communications oplossing en de service van onze wederverkopers ligt op een hoger niveau dan ooit tevoren. We praten puur over gebruiksgemak en kwaliteit. Die tevredenheid is onze grootste asset en zal bijdragen aan het succes van de nieuwe producten die wij introduceren. Er is bovendien erg veel kennis bij de resellers waarop wij nu kunnen voortbouwen want de grotere systemen werken op exact dezelfde wijze als de huidige succesvolle midrange systemen".
De innovaties van Siemens Enterprise Communications worden verder ook door diverse onderzoeksbureaus geroemd. Gartner Group heeft bijvoorbeeld in haar publicatie van 2 juli 2010 getiteld "MarketScope for Unified Communications for the SMB Market, Western Europe" Siemens Enterprise Communications benoemd als leidende leverancier van Unified Communications oplossingen in het MKB.
Virtualisatie als groei katalysator
De andere pijler van de groei zijn de plannen van Siemens Enterprise Communications voor de grootzakelijke markt. Boezel: "Voor de grootzakelijke markt zijn de kernwoorden in telecommunicatie-land heel duidelijk: centralisatie en kostenverlaging. Dit bereiken wij door sterk in te zetten op virtualisatie. Op dit moment is 80 procent van onze Enterprise oplossingen, de OpenScape UC Suite, al gereed voor virtualisatie. In de komende 6 maanden ronden wij deze transitie af en zullen al onze Enterprise UC oplossingen gevirtualiseerd kunnen draaien waardoor de beschikbaarheid verbetert en de doorlooptijd voor testen en onderhoud afneemt. Bovendien zetten wij in op integratie met social media zodat organisaties kunnen reageren op wat er over hun merk wordt gecommuniceerd op bijvoorbeeld Twitter of specifieke blogs".
Best of VoiceCon 2010 Award
In maart 2010 ontving Siemens Enterprise Communications voor haar OpenScape UC Server de prestigieuze Best of VoiceCon 2010 Award voor deze social media integratie in de nieuwste versie van dit platform voor de grootzakelijke markt. Dit is de juryprijs op de grootste telecom vakbeurs ter wereld, de VoiceCon in Orlando, Fl. (VS). De OpenScape UC Server is een softwaregebaseerde Spraak-, Unified Communications-, Contact Center-, Video- en Mobiliteitstoepassing van Siemens Enterprise Communications.
Gartner Group over Siemens Enterprise Communications
Onderzoeksbureau Gartner Group publiceert voor de grootzakelijke telecommunicatiemarkt twee zogenaamde Magic Quadrants, een voor Unified Communications en een voor Corporate Telephony. In de meest recente versies hiervan staat Siemens Enterprise Communications wederom in de velbegeerde leadership quadrant. Boezel: "Wij merken dat dit voor klanten en adviseurs belangrijk is. Het geeft aan dat je als leverancier een duidelijke visie hebt op wat je de klant wilt bieden, maar bovendien in staat bent dat te realiseren. Onze plannen zijn helder en zullen onze positie ook in de grootzakelijke markt verder versterken". Een voorbeeld van succes is het Duitse Federale Arbeidsbureau, dat in augustus 2010 Siemens Enterprise Communications selecteerde voor de implementatie van een Unified Communications infrastructuur voor 165.000 gebruikers, genoemd worden. Boezel: "Een record opdracht voor Siemens Enterprise Communications: het Duitse Federale Arbeidsbureau in Neurenberg tekende met Siemens Enterprise Communications een "managed services" contract ter waarde van meer dan 100 miljoen euro, voor een periode van maximum acht jaar. Wij zien de toekomst dan ook met veel vertrouwen tegemoet!"