Ict-reus IBM heeft een overeenkomst van zes miljoen euro gesloten met zuivelconcern FrieslandCampina. IBM ondersteunt de standaardisatie van bedrijfsprocessen rondom verkoop en operationele planning. Na de fusie van de zuivelcoöperaties in 2008 gaan de gefuseerde bedrijven hun ict-systemen standaardiseren. De doelstellingen achter de overeenkomst zijn onder andere de samenvoeging van regionale servicecentra en verlaging van de kosten voor automatisering.
IBM meldt in het bericht over het contract met FrieslandCampina dat het één ‘backbone’ implementeert. Het bedrijf schrijft: ‘Dit houdt in dat er een standaardisatie komt van processen, definities, het rekeningenstelsel, één standaard benadering van de markt, bedrijfsstructuren en winst- en verliescentra.’
Daarnaast moet het zuivelbedrijf door koppeling van systemen en betere analyse van die gegevens meer inzicht krijgen in bedrijfsinformatie en sneller beslissingen kunnen nemen die op feiten gebaseerd zijn.
Het zuivelbedrijf besteedde in juli 2010 zijn werkplekbeheer en eerstelijnshelpdesk uit aan Fujitsu. Dat zou gaan om een vijfjarig contract met een geschatte waarde van 35 miljoen euro.
Opkomende markten
Financieel-directeur van FrieslandCampina Kees Gielen vertelt dat het bedrijf zich na de fusie primair richt op het laag houden van de kosten voor basisproducten en de versnelde groei van consumentenproducten in opkomende markten.
Royal FrieslandCampina is een zuivelbedrijf met vestigingen in 24 landen. Het centrale kantoor is gevestigd in Amersfoort. Bij de zuivelonderneming werken 20.000 medewerkers. In Nederland, Duitsland en België zijn en 15.000 leden-melkveehouders aangesloten bij de coöperatie. De producten van het zuivelconcern worden in ruim honderd landen op de markt gebracht.