Nadat ict-dienstverlener Atos Origin eerder dit jaar werknemers moest ontslaan, neemt de werkgever nu weer mensen aan. Het bedrijf zoekt mensen die zich graag met wisselende projecten bezighouden. 'Daar moet je je lekker bij voelen.'
HR-directeur Peter Kersten is voor Atos Origin Nederland verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Hij vertelt hoe het wervingsbeleid van het bedrijf in elkaar zit.
Atos Origin is op zoek naar ict'ers. Hoe veel mensen willen jullie aannemen?
'We zijn altijd terughoudend met het noemen van getallen, omdat we geen verkeerde verwachtingen willen wekken. Eerst proberen we de vacatures intern te vervullen. Voor de functies die daarna nog openstaan, gaan we extern werven.'
Eerder dit jaar moesten bij Atos Origin ook veel mensen eruit. Ga je die nu weer aannemen?
'Ik kan niet zeggen of we precies dezelfde mensen weer gaan aannemen. We zoeken mensen die passen bij het bedrijf. We gaan niet werven met de lijst van oud-medewerkers in de hand.'
Dat is toch juist makkelijk?
'Ja, misschien wel. Maar sommige werknemers die moesten vertrekken, zijn nu al weer bij ons in dienst. Anderen zijn elders aan hun toekomst aan het bouwen.'
Wie bedoel je met 'mensen die passen bij ons bedrijf'?
'We proberen snel in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Dat werkt door in functies, loopbanen en gebeurtenissen binnen het bedrijf. Daar moet je je lekker bij voelen. Je moet kansen willen zien en pakken.'
Wie wil dat dan niet?
'We hebben laatst afscheid genomen van een medewerker die hier relatief kort werkte, maar op zoek ging naar een stabielere werkomgeving. Hij vond het niks om steeds met andere projecten bezig te zijn en besloot bij een overheidsinstantie te gaan werken.'
Bij IBM moeten sommige werknemers hun leaseauto inleveren. Hoe zit dat bij Atos Origin?
'Ook wij hebben op de centjes gelet. Bovendien willen we een groen it-bedrijf zijn. We hebben bijvoorbeeld gekeken wie er echt een auto nodig heeft en we vergaderen vaker virtueel, waardoor we minder kilometers maken. We gaan ook milieuvriendelijkere auto's aanschaffen.'
Hoe hebben de salarissen zich bij jullie de afgelopen twee jaar ontwikkeld?
'Ik denk dat die ontwikkeling marktconform is. De ontwikkeling gaat niet zo snel als vier jaar geleden, want ook wij hebben te maken met de crisis. We hebben geprobeerd de medewerkers in hun waarde te laten.'
Wat kunnen startende ict'ers verwachten als ze bij Atos Origin gaan werken?
'Ze worden niet zomaar in het diepe gegooid. Ze krijgen eerst een introductie over het bedrijf en kunnen opleidingen volgen.'
Zijn de trainingen verplicht?
'Niet allemaal, maar van sommige wordt wel verwacht dat je eraan deelneemt. We vinden dat medewerkers zich moeten blijven ontwikkelen en dat willen ze zelf ook.'
Hebben ze daar wel tijd voor?
'Je hebt tijd en prioriteit. Ontwikkeling gebeurt ook tijdens je werk. Als je tijdens het werk merkt dat je te weinig weet van bijvoorbeeld financiën, dan kun je een beroep doen op e-learning of een klassikale cursus volgen.'
Werknemers moeten ook eten. Wat krijgen ze in het bedrijfsrestaurant?
'Het is een zelfbedieningsrestaurant. Er is van alles: het aanbod varieert van een salade tot een gesmeerd broodje kaas. Zelf neem ik altijd een boterham en soep. En ik laat me vaak verleiden tot een ongezonde snack.'
Atos Origin is een bedrijf waar je je kansen zelf moet grijpen en niet moet wachten tot ze in je schoot geworpen worden. Als je daar niet goed in bent zul je inderdaad gefrustreerd raken zoals ik hierboven veel lees. Als je die vaardigheid wel hebt is er m.i. voldoende ruimte. Maar leg die verantwoordelijkheid dan dus wel bij jezelf.
All, wat maakt het allemaal uit.
Je verhhurt jezelf als huursoldaat en gaat wanneer je er klaar mee bent. AtosOrigin is een prachig bedijf, maar kent natuurlijk ook leermomenten. Vele andere werken ook zo en jawel je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor je eigen lol in het bedrijf. dus als je nu echt een hekel aan kje bedrijf hebt, zoek wat anders (daar help je ook jezelf mee :).
Jawel, nu mag je los.
Ja, cursussen mag je volgen; als de klant daarom vraagt; als je die zelf wil zonder dat er kans is op ‘placement kun je het gevoegelijk schudden. AO is er niet voor z’n mensen op de werkvloer; hebben er lak aan…
Middelmanagement en hoger? Houden elkaar de hand boven het hoofd; walgelijke cultuur! Zeer demotiverend om daar gewerkt te hebben; niets mee opgeschoten!
Kreeg na re-integratie niet eens eigen pc laat staan laptop om op te werken… Kreeg leenpc van klant vd afdeling….
Moet ik nog even doorgaan?
Bah!
@ex-Atos werknemer,
ik ben paar jaar terug ooit ingehuurd door Atos.
Een java applicatie, noodzakelijk voor mijn primaire taak, had extra geheugen nodig om van veel te traag naar net snel genoeg te gaan. Aanvraag duurde zolang, dat ik zelf maar een extra dimmetje heb gekocht bij de pc-boer om de hoek en erin heb geduwd. Weer meegenomen toen contract afliep.
Ben voorstander van verantwoordelijkheid eerst bij jezelf zoeken. Maar nog nooit bij bedrijf gewerkt waarbij werknemers zo ontevreden waren over hun werkgever. En ik denk terecht. De ruimte voor initiatief waar jij het over hebt, zag ik wel bij andere bedrijven, maar niet bij Atos toen.
Zijn we het kerstpakket van 2006 vergeten? De koelkastmagneetjes en het touwtje om de kaarten aan op te hangen? Dat zegt toch wel veel over hoe AO haar werknemers waardeert.
Betaalt AO jullie soms voor deze propaganda, Computable?
Tsja, als je deze heer Kersten op linkedin bekijkt…werkt nu 2 jaar bij Atos en heeft nooit een IT gerelateeerde functie gehad. Heeft dus relatief weinig ervaring in de IT. Maakt ook weinig verschil, slachtvee….ehmmm werknemers zijn overal gelijk.
Waarom krijgt een inhoudsloze opmerking als:
” Gast, 22-10-2010 08:17
Die kerel z’n gezicht staat me niet aan. Typisch gevalletje van zacht van buiten, keihard van binnen, direct 1 op 1 te vertalen naar sollicitanten en huidige medewerkers.”
in hemelsnaam 2 sterren??
Voor alle AO werknemers die het zo niet naar hun zin hebben.. ga lekker weg. Je doet jezelf er een groot plezier mee en je collega’s zeer zeker ook. Je kunt niet altijd beïnvloeden wat er gebeurd maar wel wat je reactie daarop is. Je kunt het dus vooral jezelf verwijten als je in omstandigheden verkeerd die je niet bevallen. Volgens mij werk ik bij een hartstikke leuk bedrijf waar je idd wel zelf kansen moet creëren (het is net werk he) en waar idd net als overal ook weleens fouten worden gemaakt. Ipv heel hard zeuren kun je daar beter aan gaan werken.
Peter Kersten was, voordat hij bij Atos begon, al van Akzo headquarters gedegradeerd naar Organon. Hij is vertrokken naar Atos toen Organon net verkocht was. Hij had toen 20 jaar op de teller bij Akzo.
Hij komt van een omgeving waar alles draait om aandeelhouders.
Atos heeft al vaker problemen gehad met managers die langdurig binnen Akzo hadden gewerkt. Een dienstenorganisatie is wezenlijk iets anders dan een productiebedrijf.
@Trotse AO’r, een inhoudsloze opmerking kan nog wel waar zijn 🙂 Ik weet dat dat weinig aan de discussie bijdraagt, maar vermakelijk om te lezen tussen deze droge discussie is het wel.
En over je opmerking over weggaan: dat gaat nu de markt aantrekt zeker ook gebeuren voor heel veel medewerkers. Jammer alleen dat daardoor ervaren personeel door jonkies worden vervangen die nog maar net hun stropdas kunnen knopen. Met die brain-drain doe je de collega’s inderdaad een plezier.
Ik vind je opmerking over “het jezelf verwijten” ook zeer ongepast naar al die mensen die zich daar kapot gewerkt hebben, maar door het “kijk drie maanden vooruit” beleid kapotgemanaged waren. Telkens weer achter de wisselende grillen van het management aan moeten rennen, niks is mogelijk, veel eisen en niks geven, eenrichtingscommunicatie… Dan lijkt me structureel iets mis te zijn met het beleid van AO, en niet met haar werknemers.
Ga nou maar hard werken.
Mag ik als klant ook iets toevoegen? Er zit een groot verschil tussen verschillende divisies van AO, in relatie tot werknemerstevredenheid. De MO krachten, uitten veel teleurstelling in AO als werkgever. Vaak vergeleken met de oude werkgever, waar zij tijdens een outsource-deal als inventaris zijn doorgeschoven naar AO. In groot contrast met SI of Consulting, waar mensen bewust voor AO hebben gekozen en positieve geluiden geven over opdrachten en ontwikkeling. Misschien goed als de HR organisatie meer aandacht aan MO gaat schenken? Inderdaad, ook als klant huren wij liever SI of consulting in…