Nadat ict-dienstverlener Atos Origin eerder dit jaar werknemers moest ontslaan, neemt de werkgever nu weer mensen aan. Het bedrijf zoekt mensen die zich graag met wisselende projecten bezighouden. 'Daar moet je je lekker bij voelen.'
HR-directeur Peter Kersten is voor Atos Origin Nederland verantwoordelijk voor het wervingsbeleid bij de dienstverlener. Hij vertelt hoe het wervingsbeleid van het bedrijf in elkaar zit.
Atos Origin is op zoek naar ict'ers. Hoe veel mensen willen jullie aannemen?
'We zijn altijd terughoudend met het noemen van getallen, omdat we geen verkeerde verwachtingen willen wekken. Eerst proberen we de vacatures intern te vervullen. Voor de functies die daarna nog openstaan, gaan we extern werven.'
Eerder dit jaar moesten bij Atos Origin ook veel mensen eruit. Ga je die nu weer aannemen?
'Ik kan niet zeggen of we precies dezelfde mensen weer gaan aannemen. We zoeken mensen die passen bij het bedrijf. We gaan niet werven met de lijst van oud-medewerkers in de hand.'
Dat is toch juist makkelijk?
'Ja, misschien wel. Maar sommige werknemers die moesten vertrekken, zijn nu al weer bij ons in dienst. Anderen zijn elders aan hun toekomst aan het bouwen.'
Wie bedoel je met 'mensen die passen bij ons bedrijf'?
'We proberen snel in te spelen op de ontwikkelingen in de markt. Dat werkt door in functies, loopbanen en gebeurtenissen binnen het bedrijf. Daar moet je je lekker bij voelen. Je moet kansen willen zien en pakken.'
Wie wil dat dan niet?
'We hebben laatst afscheid genomen van een medewerker die hier relatief kort werkte, maar op zoek ging naar een stabielere werkomgeving. Hij vond het niks om steeds met andere projecten bezig te zijn en besloot bij een overheidsinstantie te gaan werken.'
Bij IBM moeten sommige werknemers hun leaseauto inleveren. Hoe zit dat bij Atos Origin?
'Ook wij hebben op de centjes gelet. Bovendien willen we een groen it-bedrijf zijn. We hebben bijvoorbeeld gekeken wie er echt een auto nodig heeft en we vergaderen vaker virtueel, waardoor we minder kilometers maken. We gaan ook milieuvriendelijkere auto's aanschaffen.'
Hoe hebben de salarissen zich bij jullie de afgelopen twee jaar ontwikkeld?
'Ik denk dat die ontwikkeling marktconform is. De ontwikkeling gaat niet zo snel als vier jaar geleden, want ook wij hebben te maken met de crisis. We hebben geprobeerd de medewerkers in hun waarde te laten.'
Wat kunnen startende ict'ers verwachten als ze bij Atos Origin gaan werken?
'Ze worden niet zomaar in het diepe gegooid. Ze krijgen eerst een introductie over het bedrijf en kunnen opleidingen volgen.'
Zijn de trainingen verplicht?
'Niet allemaal, maar van sommige wordt wel verwacht dat je eraan deelneemt. We vinden dat medewerkers zich moeten blijven ontwikkelen en dat willen ze zelf ook.'
Hebben ze daar wel tijd voor?
'Je hebt tijd en prioriteit. Ontwikkeling gebeurt ook tijdens je werk. Als je tijdens het werk merkt dat je te weinig weet van bijvoorbeeld financiën, dan kun je een beroep doen op e-learning of een klassikale cursus volgen.'
Werknemers moeten ook eten. Wat krijgen ze in het bedrijfsrestaurant?
'Het is een zelfbedieningsrestaurant. Er is van alles: het aanbod varieert van een salade tot een gesmeerd broodje kaas. Zelf neem ik altijd een boterham en soep. En ik laat me vaak verleiden tot een ongezonde snack.'
Atos gaat personeel aannemen? Eerder gaan er nog steeds mensen uit bij Atos. Sterker nog ik vermoed dat er steeds meer mensen uitgaan bij Atos. De nieuwe personeelsleden zijn goedkoper dan de huidige en dus vind er een soort van ‘vervanging’ plaats. Over het salaris ga ik het al helemaal niet hebben, dat is prima als het 2x per maand wordt uitbetaald. Kortom het plaatje wat hier geschetst wordt is wat mooier dan de werkelijkheid.
Vraag maar na bij Atos-medewerkers die je kent en niet meer bij Atos werken.
Die kerel z’n gezicht staat me niet aan. Typisch gevalletje van zacht van buiten, keihard van binnen, direct 1 op 1 te vertalen naar sollicitanten en huidige medewerkers.
Wie bedoel je met ‘mensen die passen bij ons bedrijf’?
* Mensen die voor een schijntje zich rot werken en nooit kritische vragen stellen *
‘We proberen snel in te spelen op de ontwikkelingen in de markt.’
* Geen visie, waan van de dag *
Dat werkt door in functies, loopbanen en gebeurtenissen binnen het bedrijf.
* Je moet met je laten sollen. Ene x zus, dan weer zo, altijd jaknikken *
Daar moet je je lekker bij voelen. Je moet kansen willen zien en pakken.’
* Je moet met je laten sollen en dat prettig vinden. Dat je er niet uit vliegt moet je zien als een gunst. *
Wie gaat die mensen inwerken? Veel senioren zijn inmiddels vertrokken.
Misschien kan de auteur van het artikel bij het UWV en de vakbond hoor en wederhoor toepassen?
Eens met ‘pratijk’. De HR-directeur Peter Kersten Atos Origin snap echt niet hoe dit in de praktijk werkt en wat de invloed bij klanten is. Erg kortzichtig. Als de directie naar mee akkoord is gegaan.
‘Je moet kansen zien en pakken’ geldt natuurlijk niet alleen voor de nieuwe mederwerker maar ook voor Atos zelf. Door het zwalkende beleid (eruit en weer erin) en dooddoeners zoals ‘we zoeken mensen die bij ons passen’ gaat het fout.
Zoek juist mensen die NIET bij je passen! Die binnenkomen met een nieuwe frisse en kritische blik.
En tot slot: wees open en eerlijk(er). Ga niet lopen miepen over hoeveel mensen je zoekt, anders wordt het een lege huls.
De grote ICT-bedrijven zijn minder aantrekkelijk geworden. Medewerkers kiezen liever voor kleinere innovatieve ondernemingen waar ze de ruimte krijgen en echt worden gewaardeerd. En dat is prima voor iedereen, en zeker voor de klant 🙂
In overleg met het personeel van Atos Origin is besloten de volgens tekst aan het artikel toe te voegen.
– Het Management luistert vooral naar de medewerk(st)ers die het hardst roepen onafhankelijk van hun niveau.
– Steeds meer beperkingen in de (secundaire) arbeidsvoorwaarden.
– Gegarandeerde onzekerheid over de leaseauto.
– Gegaranderde tegenwerking in je carrierepad.
– Afspraken vooral niet schrijftelijk bevestigen.
Aanvullingen volgen a.s.a.p.
Atos is een draaideurbedrijf. Bij weinig vraag gaan de werknemers eruit, bij veel vraag komen ze erin. Een varkenscyclusbedrijf zonder anticyclisch denken zal op termijn niet overleven.
Uit de uitspraken zonder to-the-point, feitelijkheden van Peter Kersen blijkt dat er geen visie en focus en geen stevig gefundamenteerd plan is op personeelsgebied bij Atos. De antwoorden zijn gebakken lucht. Een winnaar heeft een plan, een verliezer heeft een excuus.
Er zijn inderdaad kansen. De markt trekt aan. Tijd om Atos te verlaten en een bedrijf met betere perspectieven en beloning te kiezen.