Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
@Kaspar
Nonsens. Ik heb bij al die genoemde bedrijven een managementrol gehad. Kostenbesparingen heb ook ik altijd gevoeld, bijvoorbeeld bonussen die niet werden uitgekeerd. Daar heb ik vrede mee, iedereen moet profiteren van succes als ze het verdienen maar als het minder gaat zal de last ook door iedereen gedragen moeten worden. Het is menseigen om kritiek te uiten als ze het zelf minder hebben. Is het niet de politiek dan is het de werkgever. Het is totaal niet op feiten gestaafd als mensen dit soort dingen roepen over bezuinigingen. Dat schets echt de afspiegeling van de werkelijkheid. Overigens; ik zit nu bij Cap en daar hebben we helemaal geen kerstpakket gehad, ook management niet. Hetzelfde geldt voor Logica.
Helemaal niks mis mee, om het leasewagenpark groener te maken. Dit heeft voor werkgever als werknemer voordelen. In mijn geval werd mijn verzoek voor een 20% bijtelling auto gewaardeerd. Het is ook geen minima model – een ruime middenklasser.
Zo’n groen beleid mag op alle rangorden van toepassing zijn – ook de BMW 5 rijders etc.
BMW heeft tegenwoordig ook 20% bijtelling modellen – mooi alternatief.
@Robert, 24-10-2010 17:55
probleem is dat de bonus die niet uitgekeerd wordt aan het MT niet zichtbaar is voor de medewerkers. Een auto blijft een zichtbare beloning en het is toch lastig uitleggen aan je collega’s dat je nu 4 jaar lang ipv een mooie Avensis in een Aygo moet rondtuffen.
Het gras bij de buren is nog groener :))
Een collega ITér uit Nederlands grootste IT bedrijf die al velen naar jullie bedrijf heeft zien gaan.
De volgende stap is grijs kentekenbord.
Punt is wel ook al besteed je uit aan india, de werkgevers zullen in Nederland tekort IT kunnen werven door al die maatregelen. IT in india, is leuk maar uiteindelijk heb je hier ook mensen nodig; of wou je daar postbodes en studenten voor gaan inzetten.
Nog even en ze staan weer te springen om werknemers, met of zonder india fiasco. …maar waarom eigenlijk niet ierland of spanje ? daar is grote werkeloosheid.
en daar zijn ook belasting ontduikingen mogelijk voor arbeid.
Op het moment dat je je leasebak inlevert, gaat je netto-salaris al automatisch omhoog, dat vergeten de meeste hier even.
Leasebak van €30000, 25% bijtelling kost je (bij een belastingtarief van 42%) jaarlijks €3150 netto (€262.50 per maand)
De meeste atos-ers hadden gewild dat ze vorig jaar zo’n verhoging kregen.
Maar als je als bedrijf zo nodig “groen” wil zijn, plaats de mensen dan eens dicht bij huis. Daarmee maak je het pas echt groen.
Ik ken Atos-ers uit regio Eindhoven die al jaren in regio Amsterdam werken…..dat is met geen enkele auto groen te krijgen
PaVake, als je je leaseauto inlevert, zal er toch ander vervoer moeten komen en dat kost geld. Zelf een relatief nieuwe auto rijden gaat je niet lukken voor 262,50 per maand (wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, afschrijving en ANWB).
@Vlacon
klopt, maar als je 50 km van huis zit, krijg je er ook nog eens zo’n €400 per maand bij aan reiskostenvergoeding bij, dus zit je al op €626.50 per maand…..
Neemt overigens niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat er een vergoeding tegenover moet staan als je de lease-auto in moet leveren.
Maar een groot aantal lease-rijders:
– zouden als ze zelf moesten betalen een maatje kleinere auto rijden
– zouden wellicht zelfs niet iedere 3 à jaar een nieuwe auto kopen
– en zouden geen 30000 km privé rijden als ze het zelf moesten betalen
Echter, al deze luxe privileges willen ze nu wel gecompenseerd hebben
Voor €626.50 per maand kun je geen nieuwe middenklasser van 30.000 euro rijden. Alleen al de afschrijving (die de meesten onterecht weglaten) is 400 euro per maand. Dan moet je voor 225 euro de rest van de kosten betalen. Echt niet…
Bij een tweedehands van een jaartje of drie oud ziet het plaatje er al heel anders uit, dat is zeker goedkoper dan een vergelijkbare leaseauto.
Hoe zit de lease regeling in elkaar bij Atos Origin? Is de lease regeling onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarde of is het een extraatje. In het eerste geval kan een lease auto niet zonder meer worden terug getrokken. Hij is dan onderhandelbaar.
En dan de discussie of het eerlijk is om een lease auto terug te trekken. Ik ben van mening van niet. Werkgevers hebben destijds zelf expliciet werknemers gelokt door naast het salaris een lease auto aan te bieden. Een auto die voor de belasting bruto bij het salaris wordt opgeteld. Ik ben van mening dat dit niet kan. Zekers als van die zelfde werknemers wordt verwacht dat deze ambulant zijn.
Een vriend van mij is internationaal monteur met lease-auto. Het kan dus zijn dat hij in Amsterdam, een telefoontje krijgt en de volgende dag naar Spa (Belgie) kan afreizen. Echter heeft hij een voordeel en wel dat zijn uren beginnen op moment hij in de auto stapt! En als een ICT’er 2/3 uur per dag rijd, dan doet hij dat in zijn eigen tijd!
wel jammer dat de directie net allemaal nieuwe auto’s heeft besteld…..het enige groene aan die auto’s is wellicht de kleur.