Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
Pff, wat een overtrokken reacties allemaal van deze Jr. Atos Origin mannen, net alsof een leasebakje tegenwoordig nog een Status symbool is. Ik zou willen adviseren maak allemaal lekker gebruik van je vervoers budget, neem zelf een leuk of goedkoop of hele mooie en dure Auto, liefst een nette (tweede handse) Audi A6 of BMW 5 series met alle opties natuurlijk en dan moet je al die Jaloerse reacties eens zien van je collega’s
Al het overige is niet belangrijk, als Atos weer eens gaat reorganiseren mag je toch collectief je zo fel bevochten Leasebak weer inleveren. Een voordeel als schrale troost, je hebt ook niet meer die achterlijke bijtelling.
Zonder lease auto heb je verder het voordeel dat je ook niet meer half Nederland wordt doorgestuurd naar je klant. Ik zou zeggen een mooi moment om het eens wat dichter bij Huis te zoeken en wat meer Het Nieuwe Werken te gaan toepassen, persoonlijk heb ik op deze manier heel wat meer ” Balans” gevonden in mijn eigen Prive leven. Daarnaast heb ik vorig jaar op deze manier het millieu gespaard met 40.000 zakelijke File kilometers.
Een lease auto afpakken zonder dat daar enige compensatie tegenover staat heeft een zeer zware impact. Niet alleen financieel (het is eigenlijk gewoon jatten) maar ook sociaal omdat bij de meeste benadeelden ook het gezin verstoken wordt van mobiliteit met alle negatieve sociale gevolgen vandien (kinderen wegbrengen/ophalen enz. enz) en ‘last but not least’ het zelf opnieuw moeten aanschaffen van een auto..toch vaak ettelijke duizenden euro’s die je dan ook maar ‘even’ moet ophoesten.
Ach ja en dan is er wel een afbouw regeling maar dat is niets anders dan de hiervoor genoemde pijn uitsmeren in tijd.
@King
Als jij morgen een monteur laat komen om je verwarmingsketel een onderhoudsbeurt te laten geven, en hij komt voorrijden in een audi a6, en jij krijgt vervolgens een gepeperde rekening met 200 euro voorrijkosten……. Get the picture????
Wat mensen zoals jij niet begrijpen is dat ondernemers geen zin meer hebben om die hoge uurtarieven te moeten betalen als blijkt dat die beste “junior” IT knul in een Audi A4 voor komt rijden voor een klusje, dat valt toch in deze tijd niet meer te verantwoorden?
Waar ik altijd een beetje moe van word is de vergelijking die IT-professionals maken met management en sales. Laat duidelijk zijn dat management vaak ergens is begonnen en door goed werk de ladder is opgeklommen en daar zijn er immers bonussen omdat je invloed hebt op een bedrijfsresultaat. Sales rijdt verreweg de meeste kilometers. Las hier een opmerking daarover. Sales doet gemiddeld 2 klantbezoeken per dag bij ons bedrijf en tussendoor dus ook nog naar kantoor. Persoonlijk rijd ik 5000- tot 6000 km/pm. De meeste IT-professionals (ik heb bij Centric, Ordina, Logica en Cap gewerkt) hoeven alleen dagelijks naar de opdrachtgever. Vaak (niet altijd) zitten die opdrachtgever rederlijkerwijs in de woonregio of kantoorregio. Ik vind het idioot om iemand die net uit de schoolbanken komt een dure leaseauto te geven. Je moet mensen tegen zichzelf in bescherming nemen qua kosten. Ik rijd zelf een BMW 5-serie en die heb ik verdient door stelselmatig mijn doelstellingen te overtreffen. Ik betaal dit zelf door een inkomen die met mijn succes is meegegroeid. Mijn eerste leaseauto was een Polo. Mijn mening luidt dat je verantwoordelijk kunt zijn voor je eigen succes, als dat niet bij bedrijf 1 lukt is er vast een ander bedrijf. Stop met klagen en maak er zelf wat van.
@ Michel.
No, don’t get the picture.
Als ik een monteur laat komen voor een onderhoudsbeurt dan vraag ik naar de kosten. Als ik die te hoog vind, dan vraag ik een ander. Voor mij niet relevant of de monteur een Audi of Bmw heeft of 6 keer per jaar op vakantie gaat. Wat moet die IT-er dan met zijn salaris doen? Dure wijn drinken en iedere dag zalm eten. Vind je dat wel goed? Alleen dingen die jij goedkeurt mag hij/zij doen?
Bezuinigen op lease-autos kan ik me voorstellen, echter zeggen dat zee een “groen lease-beleid” willen gaan aanhouden en dan leaserijders in een Toyota Prius of Honda Accord zetten is juist anti-groen !!!
Lease rijders rijden vooral over wegen waar harder kan/mag/moet worden gereden dan 50 km/u. Dergelijke auto’s rijden met kleine benzine motoren op hoge toeren gewoon op benzine. Het grootste deel van de kilometers zelfs rijd je op de duurdere benzine in een lawaaiige auto.
Ik heb al meerdere dagen een Prius als vervangende auto gehad en op de snelweg is het net of een 747 steeds naast je vliegt (mijn eigen Verso maakt lang niet zoveel herrie). In de woonwijk zijn die auto’s ook levens gevaarlijk, want ze horen je niet aankomen en/of vertrekken.
OV als vervanging aanmerking betekent: ga liever ergens anders wonen naast een centraal station of ga naar een ander bedrijf.
Atos draait gewoon slecht. Salaris verminderen is lastig, mensen ontslaan is lastig. Bovendien zijn het de mensen die omzet genereren…..dus ga je op zoek naar kosten verminderen.
@Robert: die mensen maken niet voor niets de vergelijking met management (en sales). Ze merken namelijk dat de redenen van de maatregelen (kostenbesparing, milieu) niet zouden gelden voor hun management…
Overigens let Atos al een HELE tijd op de ‘centjes’, getuige hun ‘kerstpakket’ in 2006 ter waarde van hooguit 6 euro…
Aha. En de mensen die hun auto ook prive gebruiken, die moeten zeker maar een eigen auto kopen? Lekker kostelijk voor de werknemer weer. Gevalletje “leg onze operationele kosten ook maar zoveel mogelijk bij de werknemer neer”. Daarnaast is het gewoon een arbeidsvoorwaarde waar AO nu ineens onderuit probeert te komen.
In elk geval gaat de vraag naar gedetaceerd personeel de komende jaren explosief stijgen! Goed om even over deze actie van AO na te denken als ze weer personeel begint te werven en met jankberichten naar buiten komt dat het toch o zo moeilijk is om goed personeel te vinden.
All,
Het gaat gewoon om de pegels! Atos heeft al jaren geleden de sociale kant van de organisatie volledig plat geslagen. Het is ronduit beledigend om ‘groen’ als motief voor bezuinigingen op te voeren. Degene die dat begrijpen zijn inmiddels de afgelopen jaren al vertrokken (de helden)….degene die nog bij Atos zitten gaan echt niet lopen omreden deze maatregel, daar zijn ze te laf voor….lekker klagen bij het koffieapparaat en wachten met berusting op de volgende maatregel….of tot de volgende stoelendans op corporate level….