Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
De regeling was al
En we gaan in groene auto’s rijden zoals een prius…..
Staan de mensen er wel bij stil dat die op de grote weg meer verbruikt dan een ‘gewone’ benzineauto en dus veel CO2 uitstoot?
Alleen bij stadsritjes rij je op de electromotor, en aangezien je alleen een auto krijgt als je veel kilometers moet maken…..
Ik vindt het een leuke discussie, echter wanneer de economie weer aantrekt en zoals uit het laatste onderzoek blijkt het tekort aan ict´ers stijgt naar 15% of men dan nog deze regeling volhoudt of alsnog weer een auto gaat verstrekken.
Xxxxx Yyyyyyyy in Yammer Friday 15-10-2010
is preparing for a two-day trip to India to meet with a customer and tell them how global we are: one night there and two nights on planes.
I must be mad to do it. ;o(
Re: Mike, 22-10-2010 17:45
Dan is het te laat, want als je de kosten die je privé maakt bij elkaar optelt (cursus avonduren, adsl, mobiel internet, nu dus ook de auto) ben je slimmer af door zzp’er te worden.
Dan gaat het af vóór de winst (dus -50%) .. en het hoger management en de stafdiensten vreten niet van de vette ruif. Vraag: zp = zonder parasieten ?
Een leaseauto is een onderdeel van het salaris. Bij het wegvallen van dit component is het logisch dat iemand ter compensatie over een hoger salaris zal onderhandelen.
Bovendien is een auto nog steeds een middel om personeel langer in dienst te houden. Het is voor een bedrijf op langere termijn veel voordeliger om het huidige personeel langer in dienst proberen te houden in plaats van continu nieuwe mensen te recruiten en inwerken. Zeker als medewerkers veel kennis en verantwoordelijkheid hebben. Deze mensen wil je niet op korte termijn weer kwijtraken.
Na het wegvallen van de leaseauto regeling vermoed ik een toename in het personeelsverloop. Wat zal uiteindelijk duurder uitpakken???
@Mike:
eens, sterker nog de arbeidsmarkt voor IT’ers trekt juist weer aan en dan gaan zo zoiets doen. Kortom 2 jaar te laat, ik vind dat niet getuige van goed management. En waarom moeten dit soort zaken altijd in de pers komen? Ik vind het eerder slechte reclame dan goede.
Hey wat vervelend, iemand die onder mijn naam een opmerking plaatst.
Ik geef helemaal geen drol om bedrijfstrabanten.
Ben in ons bedrijf de enige met een eigen (veel te dikke) auto.
Redactie hier krijg ik vast vier sterretjes voor 😉
Eindelijk!!!
Als niet-leaserijder bij dat bedrijf hoef ik dan minder mee te betalen voor de onnodige luxe van inhalinge collega’s wiens status afhangt van de leasebak waarmee ze rondrijden en waarin ze foeteren op de files die ze zelf opzoeken.
Zo blijft er misschien wat meer geld over voor de reguliere beloning van alle medewerkers.
Aan alle ontevreden Atos-ers, ik zou zeggen: Wanneer je je leasebak moet inleveren, zoek een andere werkgever, een die je echt waardeert om wat je bijdraagt aan de firma. De meeste managers bij dit soort bedrijven ‘rule by Excel’. M.a.w. de cijfers en niet de medewerkers zijn belangrijk. Werkgever en werknemer maken een afspraak over salaris, uren werken, soort werk, opleiding, mobiele telefoon, laptop, leaseauto, etc. Het zijn natuurlijk boevenstreken dat (op onderdelen) de gemaakte afspraken eenzijdig worden geschonden. In Italie wordt je zo premier. Dus gauw wegwezen bij die toko.