Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
@Peter
“De verhouding tussen hetgeen je binnenbrengt en wat je krijgt is ongeveer 3:1.”
Veel externe specialisten hebben toch een uurtarief waarbij, als ze 4 dagen bij een klant zitten hun loon al volledig is terugverdient?
Wat veel mensen niet realiseren is dat medewerkers op basis van een auto gekozen hebben voor de werkgever. Dit heeft te maken met arbeidsvoorwaarden, secundaire wel te verstaan. Natuurlijk moet gelet worden op geld, maar ik denk dat mensen veel minder positief reageren, of sterker nog het nog breder in het nieuws zal verschijnen dat verlofdagen worden ingekort tot het wettelijk minimum van 20 dagen. Of dat er ineens betaald moet gaan worden voor koffie. Dit is gebeurd in de crisis periode waarmee de vakbond stakingen heeft geregeld.
Omdat het secundaire arbeidsvoorwaarden zijn , kan het zijn dat de lonen lager liggen maar er nog een leuk jaar inkomen wordt verdient omdat er een auto ter beschikking wordt gesteld. Dit wordt dan afgenomen, wat betekent dat werknemers een auto moet aanschaffen en geld voor benzine kwijt zijn alleen al voor woon en werken. Nu wordt er natuurlijk gezegd: dat is normaal, dat klopt, maar staan de lonen dan nog in verhouding met bedrijven die geen leasewagens ter beschikking stellen?
Ik heb hier mijn sterke twijfels over.
Passat, A4 en Octavia groene auto’s?
De enige overeenkomst is dat het auto’s zijn van hetzelfde concern en dat er dus grote kortingen verkregen worden, die waarschijnlijk niet aan de medewerkers worden doorberekend.
Je moet niet een ordinaire bezuinigingsmaatregel proberen te verpakken onder het mom van “milieu” en “groen”.
@Tyne, 22-10-2010 13:37
Als je kiest voor een werkgever vanwege de auto dan is dat wel erg sneu.
Als een werkgever het daarentegen in zijn hoofd haalt om voor koffie geld te vragen (ook erg sneu) dan volgt een ontslagbrief, nog diezelfde dag…
Gaan de overgewaardeerde IT knulletjes nu eindelijk weer in normale auto’s rijden?! Ik vindt het goed dat er weer eens pas op de plaats gemaakt wordt en dat mensen zich weer gaan realiseren dat de bomen niet meer tot aan de hemel groeien.
Al veel te lang hoor ik ondernemers klagen over de hoge tarieven van IT consultants, die zich vervolgens groen ergeren aan de dikke auto’s waarmee deze mensen voor komen rijden.
Er is meer in het leven als een lease auto, kijk eens om je heen, afgelopen jaar zijn er verschrikkelijk veel bedrijven failliet gegaan waardoor mensen werkeloos raken. Zeur niet over die auto en wees blij dat je gewoon nog lekker aan het werk bent.
We leven te veel in een ikke ikke ikke maatschappij, en daar moeten we vanaf om de economie weer op de rit te krijgen.
@ Hans,
Het feit dat mensen ‘klagen’ zegt voldoende, maar het feit dat iemand de moeite neemt om de ‘klagers’ te beklagen zegt nog veel meer.
..nuff said..
Slim van Atos:
Al die klagers stappen over naar een andere detacheerder waar je wel mag leasen. Makkelijke manier om van je overtollige personeel af te komen.
Per saldo flinke besparing.
Temeer daar alle ex-leasers die bijeenkomsten in de avonduurtjes nu gaan overslaan: te ver weg en te laat met OV. Scheelt ook weer geld.
@Michel,
Volgens mij leef jij teveel in een ‘ik kan het niet hebben dat andere mensen meer hebben’ wereld. Waarom ergert iemand zich aan de auto van een ander? Tarieven en prijzen worden bepaald door de markt en zijn nooit te hoog (of te laag).
Welnu badgast,
ik kan mij geheel vinden in de door Hans weergegeven kritiek. Neem de gedachte, als zou een functionele leaseauto een vorm van salaris / beloning zijn. Dat is de grootste onzin. Wanneer een consultant zulks durft te bweren, vraag ik mij af, of betrokkene ook dergelijk onzinnige, ondoordachte en onjuist adviezen/opmerkingen richting klanten communiceert.
Het lijken vooral jongere junior mensen hier, die reageren, wat ik mij voor kan stellen, aangezien bij deze doelgroep de leaseauto inderdaad een zeer gewaardeerd iets is, zonder dat de junior beseft, dat het hier een functionele auto betreft, ergo, voor met name zakelijk gebruik, in functie. (In vele gevallen is het prive gebruik namelijk gelimiteerd).
Ik kan alleen voor eigen werkgever spreken, waar (nog) geen aanpassing van het leaseregelement is, maar wetende dat het wagenpark bij Logica in Nederland zo’n 4.000 auto’s omvat, kan ik mij goed voorstellen, dat dit onderwerp van gesprek is, mbt mogelijke besparingen.
Ook de ICT-er zal langzaam weer op aarde terugkeren.
Dat staat haaks op de opmerking van een hoge piet (in Yammer) dat ie voor de ontmoeting met een belangrijke klant in India effe in 3 dagen op en neer vliegt.
Kan dat niet sneller, globaler en groener ?