Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
Ik ben het helemaal met Peter eens. Die auto is een onderdeel van de beloning die je krijgt. Geen auto meer, betekend in mijn ogen een nieuw contract met een hoger salaris.
Opmerkelijk dat men alleen spreekt over kostenbeheersing en bezuiniging. Nergens een discussie over de toegevoegde waarde van een werknemer.
Als een werknemer bij mij een Porsche wil bestellen, prima! Maar dan wordt dit netjes in zijn omzetdoelstelling verwerkt.
Mileu? Het is veel beter om te kijken naar thuiswerken en een combinatie met OV-kaart aan te bieden zodat de werknemer efficient en snel kan reizen. Minder in de file staan en dienstreizen combineren met de trein levert veel meer winst op dan streng kijken naar uitstoot per kilometer.
Er moet duidelijk onderscheid worden gemaakt voor mensen die wel en geen lease auto nodig hebben. Dit is de afgelopen 10 jaar vervaagd. Een lease auto is vaak een secondaire voorwaarden. Een goed bedrijf wordt alleen draaiende gehouden door goede mensen. Als je van deze mensen hun lease auto afneemt of degradeert ben je zulke mensen kwijt.
Deze worden op dit moment door de goede lopende bedrijven en visie binnen gehaald. De allerbeste mensen zitten dus bij deze succesvolle bedrijven. Soms is het juist verstandig om goede mensen, die geen lease auto nodig hebben, wel eentje te geven! Je heb ze gewoon echt nodig om succesvol te staan.
Op dit moment werk ik voor HP die hun lease regeling degraderen tot een onacceptabel niveau. Alleen de management laag is hiervoor beschermt. Echter met alleen managers ben je geen succesvol bedrijf. De ‘slechte’ (oude) werknemers blijven zitten en de goede vertrekken met tientallen op moment. Zelfs klanten zien dit als een bedreiging. Ik ben zelf benaderd door een headhunter en zal dus ook vertrekken. Wel jammer, want had het goed naar me zin. Maar ga niet 30000 km rijden met een auto waar ik absoluut niet mee uit de voeten kan. Overigens deze overstap brengt zoveel meer mee! Slimme bedrijven profiteren hier van. En HP, IBM, Centric, Atos, etc zullen allemaal hun goede werknemers kwijtraken. Deze zullen ze over een paar jaar uiteraard weer binnen halen met gouden bergen. Je zult ook zuinig moeten zijn op de IT-specialist. Deze zal je serieus moeten behandelen, anders ben je die ook kwijt. Die rijden nu eenmaal veel km’s en zijn onmisbaar bij een succesvol IT- organisatie.
Bij HP lopen veel mensen rond die echt geen lease auto nodig hebben en deze ook makkelijk kan afnemen. Maar die blijven gewoon een lease auto houden, niet meer zo luxe, maar toch. Dit ten koste van mensen die juist wel een lease auto nodig hebben. De verhouding is dus compleet zoek.
Atos, tsja. Een groot bedrijf waar je bij moet willen horen. Ik kan me nog goed herinneren dat dit het eerste bedrijf was dat mij mijn eigen vrije tijd liet opofferen om naar de tandarts of huisarts te gaan. Is dat nog steeds zo? De bezuinigingen op personeelskosten waren dus al een tijd geleden ingezet. En nu dit? Overigens zit Atos lang niet altijd op OV-gunstige locaties, meestal dicht aan een rijksweg. En dan wil je daar wanneer je back-office zit parkeren. Echt pech! Parkeer maar ergens in de buurt.
Je kon op je vingers natellen dat dit de volgende bezuinigingsactie ging worden. Mensen die voor Atos kiezen weten dat ze gedetacheerd worden, en dat er dan een leasebakje in het pakket zit. Anders zouden ze inderdaad wel op fietsafstand in de buurt proberen te gaan werken. Toch?
Bij een mobile functie hoort een auto. Voor de mobile medewerker is zijn/haar auto een werkplek. Het uren doorbrengen in de auto dient comfortabel te zijn om na vele uren van fileleed fris en veilig bij de klant te komen of thuis. Het leasebeleid is een verkapte salariskorting die onder het mom van milieu wordt gerechtvaardigd.
Nu het economisch even tegen zit wordt alles van stal gehaald.
Maar straks als we weer bijna 90 a 100% facturabel zijn dan draagt de individuele consultant bij aan een omzet die afhankelijk van het uurtarief ligt tussen de 1 en 3 ton per jaar.
Mag daar dan een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden tegen over staan? De consultant wordt straks een ‘cash and carry’ product met een quota.
En zoals te verwachten viel, reageren de ICT’ers op dit forum weer eens gepiekeerd. Jongens en meisjes, houd op met reageren en jezelf daardoor belachelijk te maken. Met jullie reacties bevestigen jullie het beeld dat binnen de ICT de leasebak het enige is dat telt.
Tip voor redactie Computable:
Handig voor de komende tijd bij de opmaak van artikelen met betrekking tot leaseautos:
“name” herziet autoleaseregeling.
Er was een tijd dat je trots was als je voor Origin werkte. Je werkte voor een mooi bedrijf, had goeie secundaire arbeidsvoorwaarden. Anno 2010 ben je bijna een loser als je voor Atos werkt. Hoe heeft het zover kunnen komen met het bedrijf?
Tuurlijk, en groene auto’s zijn goed voor het milieu! Hihi, een bedrijf dat de kosten wil drukken door het wagenpark aan te passen heeft waarschijnlijk andere zorgen. De marges liggen waarschijnlijk niet meer zo dik op de prijs als een aantal jaar geleden.
Om die marges te compenseren door het aanpassen van het wagenpark? Een groot deel van het wagenpark wordt feitelijk door de werknemer zelf betaald. Daarvoor zijn al die lease-normen ingericht. Indien de beperking betekent dat je minder auto voor hetzelfde bedrag kan leasen ga je er dus in salaris op achteruit. En dan zeggen dat ze het doen om meer ‘groen’ te rijden! (wordt het Tokyo verdrag toch nog gehaald, zucht)
Maar bij Centric mag je dan weer geen Prius (of andere hybride) leasen. En rijden medewerkers het hele land door om elkaar te spreken, want video-meetings (Office Communicator enz.) daar doen ze niet aan.