Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
Ik snap de opmerkingen hierboven niet helemaal, lees eens wat er staat! Als programmeur heb ik nimmer een schroevendraaier nodig, waarom zou mijn baas mij deze dan een geven om te gebruiker voor mijn werk?
Natuurlijk zitten er aan een auto ook prive voordelen, maar zolang je deze alleen gebruikt voor woon-werk verkeer zou ik als werkgever hier ook op willen besparen, is toch niets meer dan logisch?
Groene leaseauto’s hebben weinig kosten. Zeg dat i.p.v. we willen een groen ict-bedrijf zijn. Groene leaseauto’s is bezuiniging.
@Mario.
De lease auto is geen gereedschap, maar onderdeel van het inkomen. De discussie draait dus niet om nut, maar om compensatie van inkomen bij het wegvallen van de lease auto.
Ik wil nog wel eens zien dat blijkt dat de leiding toch nog die bonus krijgt (wat raad van bestuur en commissarissen uiteraard niet blokkeren) het personeel dit pikt en alsnog gaat staken.
En voor al die loonslaafjes.
Doe wat aan het milieu en zoek een baas op fietsafstand, heb je ook nog eens meer tijd voor je partner en evt kinderen.
@ Peter
Dat is een keuze die je zelf maakt, als jij je auto puur zakelijk rijdt betaal je ook geen bijtelling en is je auto wel degelijk puur gereedschap.
Als je werkgever je een lager salaris geeft vanwege het feit dat je een lease auto rijdt zou ik ernstig gaan twijfelen aan mijn werkgever (een eigen bijdrage vind ik dan schappelijker, deze vervalt namelijk bij het vervallen van de lease auto).
Overigens ben ik het wel met je eens m.b.t. je laatste stelling: Als je kiest voor een baan met auto, kies je (over het algemeen) ook voor reistijden die in eigen tijd kunnen vallen, in het ergste geval enkele uren per dag. Als je enkele uren per dag moet rijden met een eigen auto om te gaan werken zou ik wederom weer gaan nadenken over mijn toekomst (en inderdaad een baan in de buurt gaan zoeken).
Bedrijven als Imtech hebben al heel lang zo’n green car policy. Goede zaak dat ook Atos eindelijk wakker wordt, jammer dat dit gedreven is door de economische crisis en niet uit milieu overwegingen
Een leaseauto is een deel van je inkomen wat meestal hoger is dan de reële kosten die de auto met zich mee brengt, vandaar dat je er belasting over moet betalen.
Bij het wegvallen van een leaseauto zou je bij een goede werkgever een vergoeding terug moeten krijgen waarmee je alle zakelijk gereisde kilometers (en het onderhoud daarvan) moet kunnen betalen. Of je dit met openbaar vervoer doet of met een ander vervoermiddel moet daarbij niet uitmaken.
Beste Computable redactie,
Waarom krijgt de reactie van Dick vier sterretjes?
Onderschrijft Computable zijn mening dat er naar een andere leverancier moet worden overgestapt?
…
Ik vrees dat deze kostenbesparing in de branch dadelijk “marktconform” gaat heten.
Het is goed dat bedrijven naar kosten kijken en verspilling tegen willen gaan.
Ik geloof echter niet dat ceo’s kijken naar de neveneffekten van dit soort kostenbesparingen. Werknemers zijn nu wellicht nog bereid 3u in de auto te zitten, maar is dat ook nog zo als de lasten bij de werknemer liggen of er alleen een zakelijke km-vergoeding tegenover staat die niets vergoedt aan onderhoud en afschrijving van een privé auto?
Zal de werknemer ook 3u enkele reis in een trein willen reizen?
En wat te denken van leasemaatschappijen? Hoe komen zij van hun onzuinige auto’s af en wat doen ze als de vraag naar leaseauto’s instort? Dit laatste zal uiteraard een rotzorg zijn voor de ceo van een detacheerbranche.