Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto's aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. 'Ook wij letten op de centjes', zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren. Ook andere details van de regeling geeft de woordvoerder van het bedrijf niet prijs.
Groene leaseauto’s
Kersten: 'We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.' Het bedrijf gaat de komende tijd auto's aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto's als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien 'om de kosten beter te kunnen beheersen'. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. 'We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie', legt HR-directeur Angela Smeink uit. 'Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.'
Goede zaak. Een leaseauto is in veel gevallen zelfs erg ongunstig, kostentechnisch.
Naast de eigen bijdrage en de bijtelling gaan medewerkers zich de schompes rijden om de leaseauto ‘eruit te halen’. Slechte zaak.
Daarnaast is de leaseauto een excuus voor ieder bedrijf om je naar overal en nergens toe te sturen, want je hebt toch een leasebak…
Doe mij maar een eigen auto met een kilometer vergoeding en een project in de buurt.
Ach ja, we willen bezuinigen en hoe gaan we dat verkopen. Groen is hip in het bedrijfsleven dus onder de noemer groen gaan we het personeel hun leasebak afnemen.
Laat je niks wijsmaken: ATOS is niet groen, het enige wat groen is bij ATOS zijn werknemers die zich GROEN en geel ergeren aan dat geweldige personeelsbeleid.
Daarnaast is de verdeling van een lease auto compleet idioot. De Account manager of andere management functies die veelal regionaal opereren mogen een dikke auto uitkiezen met heerlijk stoelen en andere gemakken terwijl de kilometrage nihil is. De IT specialist moet het met een veel mindere auto doen, worden veel verder weg gestuurd in een auto die voor geen meter zit. Daarnaast moet de IT specialist wel eens een servertje of iets dergelijks meenemen in een auto waar je net zelf in past.
Lease regeling herzien is goed maar begin bij de hogere functies zou ik zo zeggen.
Waarschijnlijk gaat dat betekenen, dat als je ‘slechts’ 30-45 minuten van je project zit, Atos dan vindt dat je wel met het OV kan.
Bedrijven die dit soort bezuinigingen proberen in te voeren, moet je als opdrachtgever gaan wantrouwen. Vaak zit men financieel aan de grond en is het niet slim om dergelijk bedrijf in je bedrijfsvoering op te nemen. Voor je het weet valt het om en is de kennis (en je investering) verloren. Dit kost de opdrachtgever alleen maar veel geld, ongemak en vermoed personeel die in een trapauto bij de klant komt. Wees slim als opdracht gever en ga nu alvast naar een alternative ICT-dienstverlener zoeken!!!
De opmerkingen zijn weer van een hoog kwaliteitsniveau. Het zegt genoeg over de plaatsers.
Typisch een voorbeeld van hoe gaan we een ordinaire bezuiniging enigzins nog goed verkopen naar de buitenwereld.
Logica en Accenture en andere grote ICT-leveranciers zijn precies hetzelfde wat dit soort acties betreft.
Mijn tip: mijd dit soort organisaties als ICT-talent.
Als genoeg mensen dit doen gaan ze vanzelf hun personeelsbeleid weer omhoog bijstellen.
De lease auto is een onderdeel van de remuneratie van de werknemers.
Het artikel gaat helaas niet in op hoe de lease auto (volledig?) wordt gecompenseerd, bv in de vorm van salaris. Bovendien wordt in het artikel niet aangegeven hoeveel er (moet?) wordt bespaard. En bovendien staat in het artikel niet of deze aanpassing van de regeling voor iedereen geldt of voor een bepaald deel.
Houd goed in de gaten dat de achterliggende gedachte is dat werk naar India gaat. Dat is de policy van Parijs, die daar een grote groeiende markt ziet. Uiteraard wordt de markt ontwikkeld op kosten van de NL klanten. Interne berekeningen laten zien dat de kosten van incidenten en changes in India zeker niet goedkoper zijn.
Hopelijk komt er ook een regeling voor het maximaal te maken km’s per jaar, bv 25.000 zakelijke km’s. Dan komt er een eind aan belachelijke reistijden met een enorme impact op het privé leven en op het afbranden. In het weekend moet je bijslapen en bijkomen.
Bij klanten werken heeft, naast voordelen, een flink aantal nadelen zoals:
– Lange reistijden van vaak over de 3 uur per dag, zodat je privé en sociaal leven en je gezondheid onder druk staan. Velen zijn na 7 tot 10 jaar afgebrand.
– In de avonduren naar kantoor voor vergaderingen, netwerk inhoudelijke professionals, bijeenkomsten en, als er geld is, voor cursussen.
– Daarnaast in de avonduren werkzaamheden als administratieve zaken (uren invullen en emails beantwoorden, klanten aanmelden voor marketingacties), bijhouden van ontwikkelingen, uitdenken van aanpakken en tooling, product ontwikkelen, artikels schrijven.
– Aanbrengen van nieuwe opdrachten, geven van informatie en het zoeken van iemand die de klus kan doen. Hiervoor kun je geen uren schrijven. Kortom, je moeteen behoorlijke drive en doorzettingsvermogen hebben om het een aantal jaren vol te kunnen houden.
– Je kunt niet echt aan carriere planning doen. Je bent genoodzaakt de klus te nemen die op het momnet dat van een klus afkomt voorhanden is. Er is niets geregeld nadat je dreigt of te branden een andere functie binnen het bedrijf kunt krijgen.
– Diegene waarvoor je werkt, de klant, laat weinig waardering zien, want dat kost hem geld. Dat zie je terug in de klantbeoordeling. Daardoor wordt het moeilijker om een goede beoordeling te krijgen. Alleen door je met luide stem en met veel positieve emails naar je manager te profileren heb je kans dat je beoordeling hoger wordt. De manager zie je immers toch alleen maar sporadisch op kantoor. Evenzo zie je weinig directe collega’s. Van het regelen van schaduwadvies hebben ze nog nooit gehoord. De beoordeling is zeer afhankelijk van de manager die hem doet, hoe het bedrijf er voor staat en de opgelegde targets van Parijs.
– De kwaliteit van het opgeleverde werk wordt niet gecontroleerd. Geen inspecties, geen collegiale toetsing, onderling overleg, weinig of geen bijscholing, centers of excellence die het werk niet ondersteunen, kwaliteitseisenpakket met normen ontbreken, lastmetingen voor opdrachtgevers ontbreken zijn wat voorbeelden.
– De verhouding tussen hetgeen je binnenbrengt en wat je krijgt is ongeveer 3:1. Veel gaat naar de salarissen en bonussen van managers, sales en new business development.
Door de manier van managen/aansturen van de medewerkers van Atos krijg je een makke lammetjes. Mensen worden niet gestimuleerd om hun nekt uit te steken. De dood in de pot voor het bedrijf en voor opdrachten bij de klant. Voor beide heb je mondige, stevig mensen nodig.
Afgelopen jaren geen collectieve salarisverhoging, bijna geen promoties bij Atos. Veel mensen eruit op een schandelige manier. Klagen heeft weinig zin. Als de markt weer aantrekt, zullen de jobhoppers tussen de bedrijven als Atos, Cap en Logica op en neer gaan bewegen en marktconform binnenkomen. Wat de loyale zittenblijvers vervolgens nog meer ontevreden maakt.
Solliciteren wanneer je een vast contract hebt is niet zo spannend, en met een beetje onderhandelen kan je na een maand proeftijd ook wel een vast contract krijgen. En daarbij heeft de crisis toch wel aangetoond dat een vast contract eigenlijk ook gewoon geen moer waard is wat betreft zekerheid op een baan.
Op zich niet vreemd dat een bedrijf in kosten wil snijden. Vraag is echter waar het ophoudt.
Moeten werknemers dadelijk alles zelf regelen/financieren terwijl bedrijfsmiddelen juist door de werkgever gefinancierd dienen te worden?
Nu de auto en de cursussen in de avond, straks de telefoon, de laptop, de werkplek, de verwarming, de koffie en uiteindelijk de werknemer zelf.
Een bedrijf concurreert zichzelf uit de markt als het alle kosten bij de werknemer wil neerleggen om te kunnen werken.
Wil een werkgever overtuigen in het afschaffen van de leaseauto, dan zal het ook inzicht dienen te geven in alle kosten: wie brengt wat op (is ingezet bij klanten) en wie faciliteert intern en levert welke toegevoegde waarde? Vaak brengen ingezette werknemers 3 a 4 maal het geld binnen dan ze zelf aan salaris terugkrijgen. Waar wordt de opbrengst aan besteed??