Ict-dienstverlener Atos Origin herziet de autoleaseregeling. Het bedrijf bekijkt welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hebben. Daarnaast is besloten om milieuvriendelijke auto’s aan te schaffen. Dat meldt HR-directeur van de dienstverlener Peter Kersten. Hij maakt niet bekend of en hoeveel medewerkers hun leaseauto kwijtraken.
Volgens Kersten wordt de nieuwe regeling besproken met de ondernemingsraad. ‘Ook wij letten op de centjes’, zegt hij. Het gevolg van de nieuwe regeling is dat sommige werknemers hun leaseauto kunnen kwijtraken. Bij het beoordelen of een werknemer nog in aanmerking komt voor een auto, kijkt de werkgever naar het aantal kilometers dat de werknemer in een jaar gereden heeft.
De werkgever gaat niet in op de vraag hoe veel medewerkers nu een auto van de zaak hebben en hoeveel mensen het vervoermiddel moeten inleveren.
Groene leaseauto’s
Kersten: ‘We willen ook een groen ict-bedrijf zijn. Daarom kijken we niet alleen wie er nog in aanmerking komen voor een leaseauto, maar gaan we ook het wagenpark veranderen.’ Het bedrijf gaat de komende tijd auto’s aanschaffen die minder milieu-onvriendelijk zijn. De nieuwe vervoermiddelen hebben een maximale koolstofdioxide-uitstoot van 120 gram. Het bedrijf denkt daarbij aan auto’s als de Toyota Prius, Volkswagen Passat en Golf, Audi A4 en Skoda Octavia. Het wagenpark wordt gefaseerd aangepast.
Eerder moest een deel van het personeel van IBM Nederland de heilige koe inleveren. Het zou gaan om ongeveer duizend personeelsleden. Bij dat bedrijf werken ongeveer vijfduizend mensen. Volgens de persvoorlichter van IBM is de autoleaseregeling herzien ‘om de kosten beter te kunnen beheersen’. Het bedrijf hoopt dat dit de concurrentiepostie van de dienstverlener ten goede komt.
Ict-dienstverlener Centric heeft altijd al een strikt leaseautobeleid gehad. ‘We kijken echt of iemand een leaseauto nodig heeft voor zijn functie’, legt HR-directeur Angela Smeink uit. ‘Daardoor moeten we soms sollicitanten laten lopen en dat is wel eens jammer. Zij willen dan per se een auto van de zaak. Maar we kijken gewoon kritisch naar de kosten.’