In de strijd om de beste business case van 2009 zond i3 groep het project 'Sint Lucas Andreas Ziekenhuis eerste grote Epic-installatie in Europa' in. Het project en bijbehorende business case gaan in op de implementatie van een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem met de mogelijkheid voor een Elektronisch Patiëntendossier (EPD) op basis van Epic-software.
Het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis is een groot ziekenhuis aan de Jan Tooropstraat in Amsterdam dat dichtbij de bevolking van Amsterdam-West staat. Het ziekenhuis streeft naar een zo breed mogelijk aanbod van gespecialiseerde zorg. Het beleid is gericht op het continu verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Wetenschappelijk onderzoek en opleiding zijn belangrijke pijlers van het beleid. Als Teaching Hospital is het ziekenhuis aangesloten bij de Samenwerkende Topklinische opleidingsziekenhuizen (STZ).
Het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis wil met een clustering van verbeteringsprojecten onder de naam 'Beter Veiliger Vriendelijker' het ziekenhuis beter, veiliger en nog vriendelijker maken voor zowel patiënten als bezoekers en medewerkers. Dit alles in een omgeving die de mogelijkheden van de technologie op een professionele manier inzet om administratieve handelingen snel en veilig te verwerken. Als onderdeel van een meerjarenplan was de wens een nieuw ziekenhuisinformatiesysteem te implementeren met de mogelijkheid voor een Elektronisch Patiëntendossier (EPD).
EPD
Eind 2008 werd besloten dat Epic ten behoeve van het nieuwe ziekenhuisinformatiesysteem en het nieuw te implementeren EPD de software zou leveren. Het SLAZ zou hiermee als eerste ziekenhuis in Europa vier zorgmodules van de software installeren. In 2009 is het elektronisch patiëntendossier van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis met Epic software live gegaan. Om het EPD met Epic software in te richten en optimaal te laten functioneren, moest de bestaande storage-infrastructuur echter worden herzien en de serverinfrastructuur worden aangevuld.
De opdracht voor i3 groep bestond uit het uitbrengen van een advies en het maken van een ontwerp voor de aanpassing van de storage- en serverinfrastructuur die nodig was voor het elektronisch hart van het ziekenhuis. Martine Toussaint van i3 groep: 'Normaal gesproken zijn voor server- en storage-infrastructuren systeemvereisten vanuit applicatieleveranciers en hun toepassingen bekend. Dat was in deze situatie anders. De standaard systeemvereisten bleken niet voldoende. Dit bleek uit een dataclassificatie-onderzoek: een onderzoek naar de datahuishouding in combinatie met groeicijfers. Ook de technische analyse van de al aanwezige producten gaf een beeld dat de bestaande infrastructuur niet toereikend was.'
Beschikbaarheid
Vanuit de Raad van Bestuur van het ziekenhuis werden bovendien eisen gesteld aan beschikbaarheid en stabiliteit van de applicatie. De uitval van de zorgapplicatie mocht op jaarbasis de 30 minuten niet overschrijden. Dit komt neer op 99,99 procent beschikbaarheid. In samenwerking met Epic en de ict-afdeling van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis heeft i3 groep hierop het ict-landschap vastgesteld. Er is een infrastructuur ontworpen die in lijn met de eisen van de Raad van Bestuur lag en naar technische eigenschappen voor de softwarepartij is vertaald.
Epic heeft deze naar omgevingseisen vertaald en een aantal oplossingen getoetst. Deze oplossingen waren van verschillende hardware fabrikanten. 'Om te zorgen voor volledige beschikbaarheid van de Epic-software, eenvoudig beheer en stabiliteit en vooral voor voldoende performance, heeft het ziekenhuis voor een oplossing van HP gekozen', zegt Toussaint. 'Omdat de bestaande infrastructuur bij het ziekenhuis voornamelijk uit HP-apparatuur bestond, was de keuze voor een oplossing met HP een logische.'
De omgevingseigen zijn vervolgens naar specifieke HP-producten en -modellen vertaald. De patiëntinformatie wordt opgeslagen op HP-storagesystemen. Deze wordt met een taperobot van HP en back-up software van Symantec beveiligd. De applicatie is op meerdere HP servers geïnstalleerd. De Bladelijn van HP is met de Integrity servers als middelpunt voor de applicaties gebruikt.
Eindgebruiker
Toussaint: 'Door het vooraf volledig afstemmen van de omgevingseisen, kon het test- en acceptatietraject van de infrastructuur sterk worden verkort. De Epic-installatie kon in een 'green field' situatie, dat wil zeggen een nieuwe omgeving parallel aan de bestaande, worden opgebouwd en getest.'
Na oplevering werd aan de door het ziekenhuis geëiste beschikbaarheid technisch gezien voldaan. Ook was de performance bij aanvang direct goed. Willem Modderman, Hoofd technische infrastructuur bij het SLAZ, geeft aan dat de verwachtingen zijn overtroffen en de tevredenheid hoog is. 'De oplossing betreft niet alleen een technische infrastructuur die dienst doet voor de bovenliggende applicaties. Het zorgt ook voor de beleving van de eindgebruiker, alles werkt en functioneert immers naar behoren. De ontworpen oplossing doet zijn bijdrage onzichtbaar: de infrastructuur is beschikbaar en heeft de vereiste performance. Dit zonder dat de zorgverlener en de patiënt het door heeft.'
Röntgenfoto’s
Inmiddels is de implementatie van het project achter de rug. Met de introductie van het Epic EPD veranderde voor alle 1500 medewerkers veel met betrekking tot de manier van werken en communiceren. Dit gold zeker voor de beheerorganisatie. Iedere beheerder kreeg zijn specialisatie en de daarbij behorende verantwoordelijkheid toegewezen. In tegenstelling tot voor die tijd, waarbij iedereen van alles deed. Toussaint: 'Bij een dergelijk grootschalige verandering in werken mag de onderliggende ict-voorziening niet belemmerend werken op het gebied van acceptatie. Hier is daarom in de aanloopfase veel aandacht vanuit zowel de ict-afdeling als Epic besteed.'
Na een periode waarin het voor iedereen binnen het ziekenhuis wennen was aan een nieuwe manier van werken, zijn de gebruikers volgens Toussaint tevreden. 'Door de stabiliteit van de oplossing is bovendien besloten om de PACS-data, röntgenfoto's en ander medische beelden, ook op de vernieuwde ict-infrastructuur te plaatsen. Dit leverde een directe kostenbesparing op doordat alles nu op één storageplatform in plaats van twee staat opgeslagen', zegt zij.