Softwareleverancier Microsoft introduceert Office 365, een bundeling van de 2010-webversies van Office, Sharepoint, Exchange en Lync (voorheen Office communication Server). De kantoor-, samenwerking-, mail- en vergadersoftware is de opvolger van BPOS. De opvolgers van die bundeling van de 2007-versies van de websoftware komt naar verwachting begin 2011 in Nederland op de markt.
Naast nieuwe functionaliteit, nieuwe gebruikersschermen en koppelingen tussen de onderdelen van de suite noemt marketingdirecteur Online Services van Microsoft, Hans van der Meer als extra voordeel dat de nieuwe webdienst-suite beschikbaar is vanaf één gebruiker.
Voorganger BPOS (Business Productivity Online Services) kon pas worden afgenomen vanaf minimaal vijf gebruikers. Van der Meer: ‘Er zijn ongeveer 700.000 ZZPérs in ons land. Die groep kunnen wij nu ook bedienen.’ Van der Meer merkt daarnaast dat de interesse onder grote bedrijven groeit. ‘Klanten denken nu na over hun cloudstrategie, we adviseren ze over keuzes als interne of externe hosting en wet- en regelgeving rondom bijvoorbeeld het eigendomsrecht van de data.’
Van der Meer vertelt verder dat de leverancier plannen heeft om Microsoft Dynamics CRM aan het pakket toe te voegen. Zodra tests met dat pakket zijn afgerond, wordt het toegevoegd en is de software optioneel beschikbaar voor afnemers van Office 365. Op termijn zal ook de beheersoftware Intune worden toegevoegd. Met die programmatuur kan op afstand hardware worden beheerd.
Apple
De suite is te benaderen via Microsoft-browsers, Safari van Apple en Firefox van Mozilla. De software werkt ook met de webzoeker van Chrome van Google, maar die browser wordt officieel nog niet ondersteund omdat het een testversie is. Volgens Van der Meer heeft dat niets met concurrentie te maken. ‘We laten onze klanten vrij in de keuze voor een bepaalde browser. Het gaat ons erom dat zoveel mogelijk mensen onze webdiensten gebruiken. In principe is de keuze voor de browser dan niet belangrijk. We hebben ons natuurlijk wel op meestgebruikte browsers gericht.
Alle BPOS-gebruikers worden op termijn gemigreerd naar Office365. Microsoft maakt met iedere afnemer afzonderlijk afspraken zodat klanten de kans hebben om gebruikers van te voren in te lichten over de plannen en in kunnen lichten over nieuwe functionaliteiten en gebruikersschermen.
Overheid e Onderwijs
Microsoft verwacht ook marktaandeel te winnen binnen de overheid en het onderwijs. Van der Meer zegt dat BPOS al in gebruik is bij departementen van Nederlandse ministeries, maar mag geen concrete departementen noemen. Office 365 voor het onderwijs is volgens Van der Meer gebaseerd op een nieuw platform dat het huidige pakket BPOS Live@edu vervangt.
Bij de presentatie van Office 365 in San Francisco verschijnt Danny Burlage, directeur van Microsoft-partner Wortell op het podium. Dat bedrijf is een van de voorlopers in het aan de man brengen van de Microsoft-software als webdienst.
Onbegrijpelijk dat Microsoft zo met haar partners omgaat. Wij als partner met de focus op MKB klanten bieden zelf cloud diensten aan. Nu gaat Microsoft de SPLA prijzen verhogen waardoor wij onze prijzen moeten verhogen en gaan ze zelf office 365 tegen bodemprijzen aanbieden. Willen ze hun partners om zeep helpen ofzo?
Bij Microsoft krijgt de klant een one-size-fits-all oplossing.
Als MKB bedrijf voeg je waarde toe aan de software, je verzorgt wat extra inrichting, geeft een training.
Alles wat digitaal verspreid kan worden, gaat digitaal verspreid worden.
Als de toegevoegde waarde van de reseller doorleveren is, is dat geen toegevoegde waarde. (Sorry)
Het gaat om je advies, elke klant wil graag een PC welke het doet.
Iedereen wil graag kopen bij een partij welke je vertrouwt en waar je terecht kunt voor vragen.
Niemand wil via een call center bedient worden.
Dus je nieuwe propositie is, gelijk aan Microsoft maar dan met persoonlijk contact en daardoor zijn we iets duurder. Als je klant dat er niet voor over heeft, ligt dat niet aan Microsoft maar een de toegevoegde waarde welke niet opvalt. Jullie klanten waarderen jullie om een bepaalde expertise en waarde niet omdat je goedkoper bent, dat is namelijk geen klant relatie.
Rob van den Boogaard