Heel wat van de populaire applicaties op Facebook sluizen gebruikersgegevens door naar reclamebedrijven en andere instellingen die het internetverkeer in de gaten houden. Dat schrijft The Wall Street Journal.
De Amerikaanse zakenkrant baseert zich op een eigen onderzoek waaruit blijkt dat tientallen miljoenen gebruikers getroffen worden, ook mensen die duidelijk hebben aangegeven dat ze hun persoonlijke gegevens strikt privé willen houden. De praktijk van het doorspelen van persoonlijke gegevens is volgens de krant in strijd met de interne regels van Facebook.
Onder de apps die informatie verzamelen bevindt zich FarmVille, een populair spelletje waarbij de deelnemers een boerderij moeten runnen. Meer dan zestig miljoen Facebook-gebruikers spelen FarmVille. In totaal zijn er meer dan een half miljoen applicaties op Facebook.
Het is niet meteen duidelijk hoelang Facebook de regels al schendt, en of het lek in de WSJ met opzet is gecreëerd. Een woordvoerder van het bedrijf verklaarde alvast aan de zakenkrant dat Facebook stappen onderneemt om het doorgeven van persoonlijke informatie van gebruikers ‘drastisch te beperken’.