Softwarereus SAP gaat meer aandacht besteden aan de gebruikers van de business intelligence software Business Objects. Gebruikers van de in 2007 overgenomen bi-leverancier klaagden dat SAP onvoldoende ondersteuning, informatie en toekomstvisie met hun deelde. Eind oktober 2010 wordt een internationale webportal geopend voor gebruikers van SAP Business Objects. De vereniging voor Nederlandstalige SAP-gebruikers (VNSG) juicht de toenemende aandacht voor Business Objects toe.
Directeur van de VNSG Rob van der Marck: ‘Informeel was al langer bekend dat de SAP na de overname van Business Objects weinig aandacht aan de gebruikers van die software besteedde. Die klachten kenden wij al langer en die worden nog eens bevestigd door de uitkomsten van een internationale enquête.’ Uit dat onderzoek onder ruim duizend gebruikers verspreid over 32 landen, komt naar voren dat gebruikers vinden dat de softwareleverancier meer aandacht moet besteden aan de gebruikers van de overgenomen leverancier. Van der Marck: ‘Wij zijn verrast dat SAP sneller dan verwacht daar iets mee doet.’
Met hulp van de leverancier is de SAP User Group Executive Network (Sugen) een project gestart om de gebruikerservaring van SAP Business Objects-klanten te verbeteren. Dat moet gebeuren door kennisdeling, belangenbehartiging en netwerken voor SAP Business Objects-gebruikers uit te breiden.
De VNSG heeft sinds mei 2009 een aparte Business Objects-community binnen de gelederen. Die groep is ontstaan vanuit de oude Business Objects gebruikersvereniging Bongo. Dat is een gebruikersverenging uit de tijd dat Business Objects (BO) nog zelfstandig was.
Thuisland Frankrijk
In Frankrijk en Groot-Brittannië bestaan gebruikers die zich buiten het netwerk van SAP-gebruikers hebben verenigd. Frankrijk is het oorspronkelijke thuisland van de bi-leverancier.
De Nederlandse groep van aangesloten Business Objects-gebruikers bestaat uit ongeveer vijftig bedrijven Eén van de uitkomsten uit de enquête is dat gebruikers de belangenvereniging slecht weten te vinden. Bijna de helft van de ondervraagden weet niet of er een gebruikerscollectief actief is in de omgeving waar hij of zij werkt. De gebruikersvereniging gaat via een campagne zijn naamsbekendheid vergroten.