Het ministerie van Binnenlandse Zaken komt terug op zijn besluit om een overheidsbrede aanbesteding voor vaste telefonie te gunnen aan telecomleverancier KPN. Dat bevestigt woordvoerder Vincent van Steen. Het departement ontving donderdag 15 oktober nieuwe informatie over de inschrijvingen op het cluster Vast. Aanbieder Tele2 had de gunning betwist en trekt zijn kort geding nu in.
Het betreft het cluster Vaste Telefonie van OT2010, het gezamenlijke aanbestedingsproject voor telecomdiensten bij de (semi-)overheid. Bij dat project worden in totaal vijf onderdelen aanbesteed: vaste telefonie, mobiele telefonie, mobiele apparaten, inbound-diensten (klantcontactcentra) en sms-gateway. Ruim tweehonderd (semi-)overheidsinstellingen doen mee aan de aanbestedingsronde.
Eind augustus 2010 werd aan de inschrijvers per onderdeel bekendgemaakt welke leverancier de overheid verkoos. Tele2 maakte echter bezwaar tegen de voorgenomen gunning van het onderdeel vaste telefonie aan zijn concurrent KPN. Dat concern zou zich namelijk schuldig maken aan ongeoorloofde tariefsverlaging. Tele2 spande een kort geding aan dat op vrijdag 15 oktober 2010 zou dienen.
Van tafel
Nu de ministerie het gunningsbesluit heroverweegt, is er voor Tele2 geen reden meer om het kort geding door te zetten, legt woordvoerder Van Steen uit. Ook voorlichter Remco Meerstra van Tele2 bevestigt dat het geding van tafel is. Hij wil verder niets zeggen. KPN was nog niet in staat om te reageren op de heroverweging door het ministerie.
Ook over het onderdeel sms-gateway is een kort geding aangespannen. Het is onbekend door welke partij. De zitting dient op 21 oktober. Volgens woordvoerder Van Steen gaat deze gewoon door.
Overige diensten
De overige drie onderdelen van OT2010 zijn inmiddels gegund. Vodafone wint het onderdeel mobiele telefonie en verzorgt de komende zes jaar mobiele spraak- en datadiensten voor de deelnemende (semi-)overheden. Het Amstelveense BTC Teleconsult levert in die periode meer dan 43.000 mobiele apparaten en hun software en accessoires. KPN verzorgt de inbound-diensten, de afhandeling van circa 21 miljoen inkomende telefoongesprekken per jaar, zoals in klantcontactcentra.
OT2010 was genomineerd voor de Computable Award 2010 voor het Ict-project van het Jaar bij de Overheid.