Telecomaanbieder T-Mobile gaat samen met ict-dienstverlener Logica organisaties adviseren over zakelijk gebruik van de iPhone van Apple. De twee geven advies over het gebruik van toepassingen voor enterprise resource planning (ERP). Ze richten zich daarbij voornamelijk op verkoopteams, de logistieke sector en onderhoudsbedrijven. T-Mobile probeert zo zijn aandeel in de iPhone-markt behouden, nu de aanbieder in Nederland zijn exclusieve verkooprecht verliest.
De samenwerking met Logica geeft T-Mobile de mogelijkheid zijn klanten speciale zakelijke applicaties aan te bieden die volledig zijn afgestemd op de behoeften van het bedrijf, vertelt directeur business marketing Leon Toet van de telecomaanbieder. Volgens hem kunnen organisaties meer uit het toestel kunnen halen dan ze nu doen, bijvoorbeeld door mobiele toegang tot klantregistratie en de verkoopprocessen.
De inbreng van Logica zit hem vooral in het aanbieden van een veilige infrastructuur. Innovatiedirecteur Geleyn Meijer van Logica noemt als voorbeeld de mogelijkheid om informatie veilig uit te wisselen tussen hoofdkantoor en mobiele medewerkers.
T-Mobile zoekt naar manieren om zijn aandeel op de markt voor iPhones te behouden. Tot dusver was het bedrijf in Nederland de enige aanbieder die de iPhone in combinatie met een abonnement verkocht. Binnenkort kunnen zakelijke en particuliere gebruikers de smartphone echter ook aanschaffen in combinatie met abonnementen van concurrenten Vodafone, KPN, Telfort, Hi en MTV Mobile.