TeamViewer is eigenlijk bedoeld als oplossing om computersupport en presentaties van producten op afstand te verzorgen, maar het werkt ook als gewone remote access oplossing. Deze tool is gratis voor persoonlijk gebruik.
TeamViewer is een commercieel product dat je gratis mag gebruiken als je er geen commercieel gewin uithaalt. Het kan gebruikt worden voor support op afstand, voor vergaderingen en presentaties via het internet en om toegang op afstand tot een of meer computers te verkrijgen. Het werkt in twee richtingen onder Windows, Mac en Linux en als client op iPad en iPhone. Wij hebben vooral naar de remote access-mogelijkheden van TeamViewer gekeken en deden dit onder Windows. Onder Linux moet je TeamViewer installeren, maar onder Windows en Mac kun je daarnaast ook de zogenaamde Quicksupport-module activeren: die hoef je niet te installeren en heeft geen adminrechten nodig op de doelcomputer. Commerciële gebruikers kunnen die module trouwens aanpassen met hun eigen logo en welkomsttekst.
Beveiliging
Hoe zit het dan met de beveiliging? Wel, de Quicksupport-module toont een code en een wachtwoord zonder welke je geen toegang kunt krijgen. Ze is ideaal voor het verlenen van spontane support, want TeamViewer heeft nog een andere unieke mogelijkheid, namelijk het omkeren van de functie van client en host met een simpele opdracht. Voor remote access-gebruik zul je wellicht de te installeren versie van TeamViewer gebruiken. Die start voor het Windows login-scherm, zodat je altijd aan je pc kunt met je gewone Windows-inlog. Met die versie kun je trouwens de pc op afstand herstarten in veilige modus en daarna toch nog contact maken. Dat is dan weer een snufje dat vooral tijdens supportsessies zal worden gebruikt. TeamViewer functioneert net zoals LogMeIn via de standaard http-poort. Je hoeft dus niets te wijzigen aan je firewallconfiguratie. Er is echter geen centrale website waar je al je remote computers terugvindt zoals bij LogMeIn. Voor commerciële gebruikers is er als extra wel TeamViewer Manager, waarmee je remote pc's centraal kunt beheren.
Video chatten
Als enige product in deze test ondersteunt TeamViewer naast gewoon chatten ook voice chatten en video chatten. Dat is vooral nuttig bij support- en demonstratiesessies. Want je kunt TeamViewer ook heel goed inzetten om een nieuw product via het internet aan klanten te presenteren of om een online vergadering te starten. Je kunt daarbij meerdere clients aan een en dezelfde host koppelen. De duurdere versies van TeamViewer hebben zelfs een speciaal multichannel routing protocol dat de prestaties in die gevallen nog opkrikt.
Documenten van de host afdrukken op de client kan standaard niet. Daarvoor moet je de ingebouwde vpn-dienst inschakelen en dan de remote printer koppelen aan een lokale printer. Het werkt, maar is omslachtiger dan bij Microsoft RDP en Gbridge (en bij de commerciële versie van LogMeIn). Hardwarepoorten omleiden kan niet. TeamViewer kan wel een remote sessie starten met een andere dan de hoofdmonitor van de host. Alleen Microsoft RDP biedt ook die mogelijkheid. TeamViewer stemt alles automatisch af op de beschikbare bandbreedte, maar dit kun je handmatig wijzigen.
Prestaties
De TeamViewer-sessie start het snelst van alle geteste producten (binnen de seconde). Het scrollen verloopt vloeiend in 6 seconden. De bestandsoverdracht gebeurt in 40 seconden.
Deelconclusie
TeamViewer is vooral snel. Het bevat een aantal functies die in de andere producten ontbreken en die support via het internet vergemakkelijken. Het is wel alleen gratis voor niet-commercieel gebruik. Wil je het toch commercieel gebruiken, dan is het erg duur. Maar dat komt omdat het eigenlijk een support- en presentatieproduct is dat toevallig ook geschikt is voor remote access. TeamViewer zou misschien een ingekookte, goedkopere versie op de markt moeten brengen die alleen voor toegang op afstand kan worden gebruikt en die dan ook binnen bedrijven kan worden gebruikt.
Productinfo
Product: TeamViewer 5.1
Producent & Leverancier: TeamViewer, www.teamviewer.com
Adviesprijs: gratis voor niet commercieel gebruik; Business: 499 euro (1 werkstation, 3 gelijktijdige sessie); Premium: 998 euro (onbeperkt aantal werkstations, 10 gelijktijdige sessies); Corporate: 1.890 euro (onbeperkt aantal werkstations, 15 gelijktijdige sessies, 3 werkstations van waaruit sessies kunnen worden gestart).
De serie
Gratis remote access software voor Windows en Mac
1: Inleiding en Microsoft RDP
2: Gbridge 2.0
3: LogMeIn Free 4.1
4: TeamViewer 5
Tabel met functieoverzicht
Remote Access software: Functies en Prestaties | ||||
Gbridge 2.0 | LogMeIn Free 4.1 | Microsoft Remote Desktop Connection 6.1.76 / RDP 7.0 | TeamViewer 5.1 | |
Bedrijf | Gbridge LLC | LogeMeIn Inc. | Microsoft | Teamviewer |
URL | www.gbridge.com/ | www.logmein.com | www.microsoft.com | www.teamviewer.com |
Functies | ||||
Ondersteunde hosts | Windows (vanaf 2000) | Windows (vanaf 2000), Mac (vanaf Mac OS X Tiger) | Windows (vanaf 2000, uitsluitend professionele Windows-versies) | Windows, Mac, Linux (Red Hat, Fedora, Suse, Mandriva, Ubuntu, Debian) |
Ondersteunde clients | Windows (vanaf 2000) | Windows (vanaf 2000), Mac (vanaf Mac OS X Tiger) | Windows (vanaf Win95), Mac OS (PowerPc of Intel gebaseerd) | Windows, Mac, Linux (Red Hat, Fedora, Suse, Mandriva, Ubuntu, Debian), iPhone, iPad |
Ingebouwde remote access technologie | UltraVNC | LogeMeIn | Microsoft RDP | Teamviewer |
Ondersteunt andere remote access servers? | Ja (TightVNC, RealVNC) | Nee | Nee | Nee |
Windows Remote Desktop (RDP) ondersteuning | Ja | Nee | Ja | Nee |
Encryptie van verbindingen | Ja, AES | Ja, AES | Ja | Ja |
Firewall configuratie via UPnP | Ja | nvt | Nee | nvt |
Manueel firewallpoorten configureren | Ja | nvt | Ja | nvt |
Mogelijk client op afstand te activeren (Wakeup On LAN (WoL)) | Nee | Nee* | Nee | Nee |
Ondersteuning voor meerdere monitoren | Nee | Nee | Ja | Ja |
Bestandsoverdracht | Ja | Nee | Ja | Ja |
Delen van bestanden | Ja | Nee* | Nee | Nee |
Synchronisatie van folders | Ja | Nee* | Nee | Nee |
Back-ups van folders | Ja | Nee | Nee | Nee |
Ondersteuning voor meerdere sessies | Ja | Nee* | Ja | Ja |
Ondersteuning voor groepswerk | Nee | Ja | Nee | Ja |
Hardwarepoorten omleiden | Ja | Ja | Ja | Nee |
Toegang via webbrowser | Nee | Ja | Ja (IE) | Nee |
Toegang via Java-client | Nee | Ja | Nee | Nee |
Chat mogelijkheid | Ja | Ja | Nee | Ja |
Ondersteuning voor voicechat | Nee | Nee | Nee | Ja |
Ondersteuning voor videochat | Nee | Nee | Nee | Ja |
Booten op afstand | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lokaal printen van bestanden op client | Ja (alleen via RDP) | Nee* | Ja | Ja (via VPN optie) |
Gedeeld clipboard | Ja | Ja | Ja | Ja |
Logs | Ja | Nee* | Ja | Ja |
Bandbreedtebeperking mogelijk | Ja | nvt | Nee | Ja |
Google Apps ondersteuning | Ja | Nee | Nee | Nee |
API | Nee | Nee | Nee | Nee |
Benchmarks | ||||
Tijd nodig om sessie te starten (seconden) | 2,00 | 2,00 | 6,00 | 1,00 |
Geheugengebruik client (MB) | 2,50 | 13 (8 indien Systray uitgeschakeld) | 92,00 | 31,00 |
Geheugengebruik desktopdelen (MB) | 22,99 | 19,00 | onbekend | 62,00 |
Scrollen Computable.nl in Firefox (seconden) | 6** | 6 | 5 | 6 |
Bestand van 100 MB downloaden van remote machine (seconden) | 69 | 27 | 41 | 40 |
Ons oordeel | Uitstekend | Zeer Goed | Goed | Zeer Goed |
* Wel in betalende Pro 2 versie (52,95 euro) | ||||
** Verbergt grootste stuk beeld tijdens scrollen | ||||
© 2010 DTL BVBA |
Vanuit informatie security oogpunt heb ik leuke discussies over deze producten. Er is bezwaar tegen bv teamviewer omdat deze connectie opbouwt buiten de controle van systeembeheer. In een organisatie met veel privacy informatie niet wenselijk. Gebruikers zijn niet beuwst van ririco’s als ze toegang verlenen.
Is er iemand die ervaring heeft met veilige RDP producten en het afschermen van ongewenste RDP sessies?