Het zakelijke gebruik van cloud computing wordt overdreven en zelfs ‘overhyped’ door de ict-industrie. Dat zegt vice president John McHugh van Brocade. Hij wordt beschouwd als een invloedrijke manager in de netwerkindustrie. De topman krijgt bijval van directeur Steve Brazier van analistenbureau Canalys. Die zegt dat ict-dienstverleners niet al hun kaarten moeten zetten op cloud computing. Hij spreekt van een goudkoorts. ‘De groei van cloud computing valt echter nog steeds tegen’.
De uitlatingen van Brocade-topman McHugh werden opgetekend door het Belgische ict-vakblad Data News tijdens technologiecongres NetEvents in Istanbul. ‘Het zal nog zeker tien jaar duren voor dat cloud-diensten op grote schaal worden gebruikt, met als uitzondering misschien de private clouds binnen bedrijven’, aldus de vice president.
McHugh, die eerder voor branchegenoot HP ProCurve werkte, wijst op de complexiteitsproblemen die opduiken bij publieke clouds in hun huidige vorm. ‘Wat gebeurt er als ik verschillende applicaties heb draaien in de wolk, en van de ene dag op de andere extra capaciteit nodig heb? Dan moet ik dus op bezoek bij al die verschillende providers, moet ik bij elk van hen deals onderhandelen, en er maar op vertrouwen dat ze me binnen de kortste keren kunnen helpen. Alleen al daarom zal cloud computing trager van de grond komen dan voorspeld.’
Goudkoorts
Ook directeur Steve Brazier van onderzoeksbureau Canalys is terughoudend over de cloud. Volgens hem moeten ict-dienstverleners er niet al hun kaarten op zetten. ‘De groei op dat gebied valt nog steeds tegen’, zegt hij tijdens het jaarlijkse Canalys Channel Forum 2010. Dat evenement werd dit jaar gehouden in Barcelona.
Brazier zegt dat vooral de traditonele ict-leveranciers met een lange staat van dienst, zoals Microsoft, SAP en Oracle, stabiel zijn en verder groeien. Ze zetten meer om dan ‘pure cloudleveranciers’, zoals online crm-aanbieder Salesforce.com.
Volgens de onderzoeksdirecteur is cloud computing op dit moment overhyped. ‘Er is in de markt sprake van een soort goudkoorts rond cloud computing. Maar er zijn slechts weinig bedrijven die een echt cloud-portfolio hebben.’ Volgens Brazier zijn de bedrijven die marketingondersteuning voor cloud computing bieden, de enige partijen die op dit moment nog goede zaken doen. Hij vergelijkt ze met de verkopers van houwelen en zeven waarmee in de negentiende eeuw in het westen van Noord-Amerika naar goud werd gezocht. ‘Die toeleveranciers profiteerden toen het meest van de goudkoorts.’