Tijdens het SaaS4Channel evenement op 24 november in Lelystad licht Kim van Brugge, directeur van Portland Europe, toe hoe it-dienstverleners kunnen profiteren van de evolutie van managed services.
Het aanbieden van managed services door it-dienstverleners is uitgegroeid tot een volwassen markt. Gevestigde en nieuwe aanbieders, ook de meest succesvolle, zien in dat het onmogelijk is om het it-beheer van het ene op het andere moment om te zetten naar een model van vaste prijzen en proactieve diensten. Het MSP-model stelt it-dienstverleners echter wel in staat om een hogere kwaliteit van service te leveren en terugkerende inkomsten te genereren. Honderden managed services providers hebben inmiddels gekozen voor de schaalbaarheid en risicobeperking van het software-as-a-service-concept. Dit maakt het mogelijk om zonder investeringsrisico te beginnen en daarna organisch te groeien met systeembeheer, backup en beveiliging op afstand.
Inmiddels is er een breed aanbod aan volwassen managed services-toepassingen als SaaS beschikbaar. Vooral voor de it-ondernemers die nu nog de stap naar managed services moeten zetten, biedt SaaS kansen. Zeker nu de meeste ondernemingen de economische recessie nog niet geheel te boven zijn en daarom aan de duurzaamheid van het bedrijfsmodel moeten werken. Portland Organic IT is een ervaren aanspreekpunt voor it-dienstverleners en levert verschillende SaaS-oplossingen in combinatie met technisch en commercieel advies. In het najaar organiseert Portland een serie gratis seminars over de evolutie van managed services, met inzichten in de organisatorische impact, de beschikbare technologie en de commerciële aspecten.
"Wij merken dat veel it-dienstverleners nog altijd met oogkleppen op naar de markt kijken", aldus Kim van Brugge. "Zij zien hiermee kansen over het hoofd en hierdoor blijven de resultaten achter. De kracht van SaaS is de flexibiliteit, de kostenvoordelen en de schaalbaarheid. Ondernemingen, zeker binnen het mkb, kiezen hierbij veel meer op basis van de functionaliteit en kosten, dan op basis van merkvoorkeur. Het is daarom goed om kritisch te kijken naar alle mogelijkheden die er zijn. Je moet eerst weten wat de klant wil en dit vervolgens vertalen naar de diensten die je gaat aanbieden. Optimalisatie van het productportfolio wordt steeds belangrijker voor de it-dienstverlener die zich wil onderscheiden en wil blijven groeien."