De Rotterdamse promovendus Daniel Potthoff heeft software ontwikkeld die bij treinvertragingen binnen enkele minuten een aangepast personeelsrooster berekent. Daardoor hoeven vertragingen niet te leiden tot conflicten in de materieel- en personeelsplanning en zijn ze sneller opgelost. Potthoff promoveert met zijn software en het bijbehorende onderzoek op 21 oktober 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De promovendus beschrijft in zijn proefschrift welke problemen met het inroosteren van rijdend personeel ontstaan bij vertragingen. Daarbij zou sprake zijn van miljoenen beslissingsvariabelen, aldus de universiteit. De door Potthoff ontwikkelde software ondersteunt het nemen van beslissingen door in korte tijd de best mogelijke oplossing te presenteren.
Ontsporing
Het systeem werd getoetst op basis van historische verstoringen aan de spoorinfrastructuur. Bovendien gebruikte NS de software in maart 2009 tijdens een verstoring na een ontspoorde goederentrein bij het Utrechtse Vleuten.
De Nederlandse Spoorwegen zijn inmiddels begonnen met de implementatie van de software. Voor de uiteindelijke ingebruikname moet ook spoorbeheerder Prorail nog instemmen. De universiteit verwacht dat het systeem in 2011 wordt ingezet.
Potthoff onderzocht ook of het toestaan van korte vertragingen van enkele treinen verdere vertragingen kan voorkomen. Hij concludeerde dat dit het geval was.
De titel van het proefschrift is Railway Crew Rescheduling: Novel Approaches and Extensions.
Een zeer mooi resultaat en product van de promovendus. Het uiteindelijke succes zal echter volledig afhangen van de organisatie die moet meebewegen met de aangepaste roosters. Volgens mij is dit de grootste uitdaging. Realiseert de NS dat dit ook onder ‘implementatie van de software’ valt?
in maart 2009 al gebruikt en pas in 2011 officieel ingezet.. Hebben we hier te maken met alweer een vertraging? Zeer flauw, maar ik ben ook elke dag stomme praktijkdeskundige, geen promovendus.