Technologiebedrijf Google test technologie voor het automatisch besturen van auto's. Dat gebeurt op autowegen in de Amerikaanse staat Californië. Het zijn Streetview-auto's die via kunstmatige intelligentie rondrijden. Dat schrijft Sebastian Thrun op de blog van Google. Thrun is onderzoeksdirecteur van Stanford Artificial Intelligence Laboratory en stond aan de wieg van de Google Streetview-dienst.
Google gebruikt Toyota Prius-auto's voor de proef, vermeldt de weblog. De intelligente software in de auto's maakt gebruik van een databank waarin onder meer maximumsnelheden zijn opgeslagen. Visuele informatie komt van video-camera's en radarsensors.
Wegcapaciteit
Google zegt nog geen duidelijke zakelijke doelen te hebben met het experiment, behalve het promoten van automatisch bestuurde auto's.
Die reageren volgens het bedrijf sneller en hebben bovendien 360 graden zicht. Daardoor kunnen ze niet alleen beter inspelen op gevaarlijke situaties. Doordat de auto's dichter op elkaar kunnen rijden, kan bovendien de capaciteit van wegen beter worden benut.
Controle
De auto's hebben nog wel een chauffeur. Die wanneer nodig de controle kan overnemen van de software. Dat kan door op een rode knop te drukken, maar ook door aan het stuur te draaien of te remmen. Op de stoel naast de chauffeur rijdt bovendien een technisch specialist mee, die het systeem in de gaten houdt.
Als er een warmtecamera in zit, kunnen fietsers en voetgangers e.d. ook gedetecteerd worden.
Als die warmtecamera of een andere belangrijke sensor niet werkt, dan zou de auto niet zelfstandig moeten mogen kunnen rijden. Het moet een passieve beveiliging zijn: _als_ een systeem uitvalt, dan moet automatisch de automatische bestuurder uitvallen – uiteraard nog wel met enige logica: niet zomaar stil gaan staan op een snelweg natuurlijk, en dat soort zaken.
Al met al erg complex.