Uit het zesde rapport “The European Online Marketplace: Consumer Complaints 2008-2009” blijkt dat leveringen het grote pijnpunt blijven bij grensoverschrijdende aankopen op internet. Het European Consumer Centres Network (ECC) presenteert het rapport binnenkort bij de Europese Commissie in Brussel. Dit schrijft de Belgische it-titel Data News.
Meer dan de helft van de klachten die de 29 Europese Centra voor de Consument (ECC-net) de afgelopen twee jaar ontvingen, hadden betrekking op internet. Het niet leveren, het product of de dienst zelf en de contractvoorwaarden zijn samen goed voor ruim tachtig procent van de klachten.
Naast Duitse, Franse, Engelse en Luxemburgse ondernemers staat ook Nederland aan de top. Vanuit het perspectief van technologische ontwikkelingen zijn vraagstukken op het gebied van digitale content, prijsaanduiding en betalingsmethoden onderworpen aan een meer gedetailleerde behandeling in het rapport. Zeker gezien de technische vooruitgang, is het voor de Europese Commissie van groot belang de consumentenrechten te versterken. De data en informatie uit het rapport moeten bijdragen aan discussies over de verbetering van deze rechten, vanuit een consumenten oogpunt, aldus de Europese Commissie.
Lees meer in het rapport.