DSA Vision, Navision-gebruiker van het eerste uur, ziet zich vandaag de dag omringd met concurrenten die corporaties ook Microsoft-bedrijfssystemen aanbieden. Begin 2000 lag dat nog anders. De softwareleverancier uit Hoofddorp verraste de woningbouwmarkt met een nieuw, in die tijd al geïntegreerd Microsoft-pakket voor verhuur en onderhoud. Tien jaar later verwacht DSA Vision in een moeilijke markt toch de vruchten te kunnen plukken van deze keuze.
'Sinds de tweede helft van 2008 is de vraag op de markt flink teruggelopen. In de jaren daarvoor waren er jaarlijks zo'n vijfentwintig tot veertig selectietrajecten. Dat is met ruim 50 procent teruggelopen. De woningbouwcorporaties stellen zich door de crisis terughoudend op als het gaat om investeren in ict', zegt directeur/eigenaar Flip Goudsmit van DSA Vision. Toch heeft het bedrijf tot nu toe een behoorlijk aantal deals kunnen binnenhalen.
Sprekend voorbeeld is Mitros, een grote woningbouwstichting uit Utrecht die na een selectietraject als nieuw bedrijfssysteem koos voor Empire van DSA Vision. Dit geïntegreerde pakket, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV(Navision), is bedoeld voor de gebruikelijke primaire processen van een woningcorporatie, zoals verhuur, projecten, financiën, onderhoud en vastgoedontwikkeling. Andere recente klanten zijn Wonen Zuid, Antares, RWS Goes en 3B Wonen (projectadministratie). 'Bij Mitros bekleden we ook een regierol: we leveren niet alleen de software en de implementatiediensten, maar regelen ook de systeemintegratie met onze partner Info Support. We ontzorgen daarmee de klant.'
Onder de motorkap
In de selectietrajecten moet DSA Vision opboksen tegen een beperkt aantal concurrenten, zoals Nccw, Databalk, SG, Centric, Ctac, Itris en Repab. Een aantal daarvan heeft de laatste jaren ook gekozen voor een Microsoft-gebaseerde productenassortiment. SG en Databalk hebben daarbij duidelijk voor Microsoft Dynamics AX (Axapta) gekozen. Goudsmit erkent dat de verschillen tussen al die pakketten voor de eindgebruiker kleiner worden, maar 'onder de motorkap zijn ze nog wel degelijk aanwezig'.
Maatwerk op Navision is bijvoorbeeld flexibeler en sneller te realiseren dan op AX, vindt hij. Daarnaast heeft DSA Vision zijn Navision-systeem vanaf de start kunnen inrichten voor woningcorporaties. Microsoft heeft AX als standaardpakket gemodelleerd voor een vijftal bedrijfstypen. Goudsmit: 'Eigenlijk is het niet de bedoeling dat je deze standaarden vergaand aanpast aan een andere nichemarkt, zoals SG en Databalk dat wel doen. Daar heb je in wezen Microsoft NAV voor.'
Corporatietaal
Hij ziet het ook bij de pogingen om SAP in de corporatiemarkt aan de man te brengen. Het zijn in zijn ogen templates die gebaseerd zijn op de functionaliteit van het oude systeem dat bij een corporatie vervangen moet worden. 'Een frisse architectuurblik ontbreekt vaak. Ook het spreken van de corporatietaal is belangrijk. Niet voor niets is de poging van Capgemini met een SAP-template mislukt. Je zet niet zomaar even een oplossing neer in de corporatiemarkt. Daar heb je kennis van en inzicht in de problematiek voor nodig.'
De directeur vindt dat zijn bedrijf goed scoort op flexibiliteit en snelheid, en de compleetheid van het Empire-systeem, de logische opbouw en de gebruiksvriendelijkheid ervan. Ook meent hij dat DSA Vision een duidelijke visie heeft op de toekomstige softwareontwikkelingen (de roadmap) en zijn de relaties met de gebruikersvereniging aangehaald. Verder is hij tevreden over de betere prestaties van de klantenservice. 'We hanteren nu Itil-procedures om de klant te volgen en snellere responstijden te realiseren.'
Een klik
Goudsmit merkt dat er bij corporaties genoeg belangstelling is voor het door zijn bedrijf geboden platform. Maar hij vindt het in een selectietrajecten nog wel eens lastig om de voordelen van zijn bedrijf goed voor het voetlicht te brengen. 'Er is in zo'n besluitvormingstraject bijvoorbeeld wel aandacht voor de look & feel van een systeem, maar er wordt niet altijd diep genoeg gegaan.'
Uiteindelijk speelt sterk mee of er een klik ontstaat tussen een opdrachtgever en een leverancier. Passen de organisaties bij elkaar en spreken de partners van een leverancier tot de verbeelding? DSA werkt bijvoorbeeld samen met Tri-ennium (webportalen), Shareone (documentbeheer) en Vabi (software voor energieberekeningen). 'Wij pretenderen een geïntegreerd systeem aan te bieden, maar we kunnen niet alles zelf. Daarom zijn partners die zich specialiseren in specifieke toepassingen.'
Hij heeft de markt ook zien veranderen: corporaties zijn assertiever geworden en daardoor veeleisender. Hun bedrijfsvoering is belangrijker en complexer geworden en ze willen software die hen daarbij helpt, bijvoorbeeld om bedrijfsprocessen te verbeteren en de kosten beter in de hand te houden. Daarnaast spelen de 'total cost of ownership' (tco) van de ict-infrastructuur en applicaties een steeds nadrukkelijker rol.
Stenen
Er is volgens Goudsmit – naast de behoefte aan een geïntegreerd pakket in plaats van een collectie van deelsystemen – een groeiende vraag zichtbaar naar (financiële) stuurinformatie en ketenintegratie-oplossingen. 'Corporaties denken steeds minder in taken en steeds meer in processen. Om de bedrijfsvoering bij te kunnen sturen, is goede informatie nodig, bijvoorbeeld via een balanced score card. Corporaties denken niet alleen meer in stenen, maar willen ook onderwerpen als leefbaarheid aanpakken. Dan willen ze bijvoorbeeld een module waarmee ze het onderhoud van een park of speelplaats kunnen bijhouden.'
Cijfers
Bij het Hoofddorpse DSA Vision werken ongeveer vijftig man. De omzet kwam in 2009 uit zo'n zes miljoen euro (2008: 6,4 miljoen). Dit jaar verwacht Goudsmit een omzet van circa 7 miljoen euro.
Mooi, dit soort niche markten. DSA Vision is succesvol, en noemt daarvoor een aantal argumenten – eigenlijk vooral argumenten tégen de concurrenten. Het belangrijkste issue wat genoemd wordt mag uitvergroot en ingelijst worden: De Taal spreken van de branche, en de klik met de klant.
Ook een aantal concurrenten van DSA Vision hebben echt goede oplossingen. Uiteraard moet je als klant kijken naar de fit met je kritische (!) processen, maar kijk vooral ook naar de mensen – spreken ze mijn taal, kennen ze de branche, en heb ik vertrouwen in die man of vrouw – de klik. En misschien doet DSA Vision dat laatste wel erg goed.