Overheidsinstellingen moeten zich afvragen of het inzetten van ict-middelen tijdens de les wel echt nuttig is. Dat vinden experts van Computables loopbaanpanel. Zij melden dat nadat directeur Toine Maes van Stichting Kennisnet aangaf dat docenten tijdens de schoollessen te weinig gebruikmaken van bijvoorbeeld computers en blackboards.
Stichting Kennisnet ondersteunt onderwijsinstellingen om ict en onderwijs bij elkaar te brengen. Docenten die tijdens de les geen of weinig ict-middelen inzetten, laten volgens Maes kansen liggen om voor een rijkere leeromgeving te zorgen. Met het tempo waarop de inzet van ict nu groeit, zou het nog tien jaar duren voordat alle docenten technologie gebruiken in hun lesprogramma.
Digiboard
Volgens de loopbaanexperts moeten stichtingen als Kennisnet zich minder richten op de mate waarin ict gebruikt wordt en meer op de manier waarop docenten ict inzetten. Nu zou het digiboard bijvoorbeeld gebruikt worden om de verjaardag van een leerling mee aan te kondigen in plaats van als nuttig onderwijsmateriaal.
Loopbaanadviseur Peter Ambagtsheer mist aandacht voor manieren om scholieren spelenderwijs kennis te laten opdoen. Ook vindt hij dat ict vaker moet worden ingezet om onderwijs op maat aan te bieden, bijvoorbeeld aan leerlingen die bovengemiddeld presteren. 'Ict'ers en overheden moeten meer vanuit het leerresultaat redeneren, in plaats van ict te zien als een vorm van 'blingbling'', aldus Ambagtsheer.
Digitaal schoolbord
Ook directeur Fred van den Berk van detacheringsbureau Arrendum ziet dat het gebruik van ict in de klas nog in de kinderschoenen staat. 'De overheid moet alleen ict-mogelijkheden stimuleren die daadwerkelijk bijdragen aan de ontwikkeling van de leerling', zegt hij. 'Een digitaal schoolbord is duur en nauwelijks een aanvulling op de kwaliteit van het onderwijs.'
Woordvoerder Marien van Breukelen van Kennisnet is het ermee eens dat de manier waarop ict in het onderwijs wordt ingezet belangrijk is. 'De basis voor succesvol ict-gebruik is het opstellen van een heldere visie door schoolmanagers en docenten', zegt hij. 'Voor een evenwichtige inzet van ict moet de onderwijsinstelling ook kijken naar de deskundigheid van docenten, de inzet van leermaterialen én de noodzakelijke infrastructuur. Door aandacht te hebben voor deze punten kan er meer rendement uit het onderwijs worden gehaald.'
Het lijkt mij een goed idee dat de heren eerst even komen kijken in het onderwijs, voor zij dit soort uitspraken doen…
Van harte welkom trouwens op een onze scholen, waar precies wordt gedaan wat zij voorstellen. Overigens net als bij vele andere scholen in Nederland.
Serge de Beer
Serge, ik kom graag OOK eens uitgebreid kijken op jouw school. Tenzij die ergens richting Australië staat natuurlijk. Neem contact met mij op, voor een afspraak.
Peter
Het heeft in mijn ervaring en optiek ook wel een degelijk pr/pats gehalte en ook het controleren op gamen tijdens de les is een lastig iets.
Voldoende digitraining bij docenten is een must in dit geval.
Tevens rijst de vraag hoeveel en OF filter je het internet tegen kwalijke sites. (ook al is dit hier offtopic nu)
Echter wegen veel voordelen mee :
digitaal =
– minder boeken misschien meeslepen.
– nieuwe vormen van (wereldse) communicatie
– huiswerk is echt bedoeld voor thuis en misschien motiveert het meer om dit per computer te doen indien aanwezig.
– remote (e-) coaching in naschoolse uren / zomerschool
– scala aan nieuwe methodieken voor lesmogelijkheden (ontspanning,muziek, motoriek e.d.)
– elk docenten-‘handschrift’ op het bord/systeem is vanaf nu duidelijk te lezen 🙂
– snellere toetsafname en correctie
– samenwerking met andere scholen op grote(re) afstand
– snellere toegang tot informatie die normaal misschien niet beschikbaar was (zoekmachines tot uw dienst)
Viktor Vos
Heel herkenbaar artikel. ICT in het onderwijs is nog erg veel technology-push in plaats van demand-pull.
Het artikel stipt een belangrijk onderwerp aan. Maar, zoals Serge de Beer al aangaf in zijn reactie, de mening van de heren is kort door de bocht en geeft aan, dat ze onvoldoende op de hoogte zijn van wat er op de scholen gebeurt. Hoewel er zeker nog veel slagen te maken zijn, wordt het nu wat ongenuanceerd gebarcht.
Wellicht kunnen de heren eens meedoen met de wekelijkse discussie op twitter op dinsdagmiddag (12.00-14.00 uur)om zich een beter beeld te vormen.
De samenvattingen van eerdere discussies zijn terug te lezen op: http://netwijs.blogspot.com/search/label/Discussie%20Dinsdag
Het Computable panel heeft gelijk. Inzet van ICT middelen heeft vooral zin in technische, ICT gerelateerde studies. Overheid, geef je geld uit aan verbetering daarvan! In de tijd dat ik mijn technische studie deed, was de enige manier om aan een fatsoenlijke PC met programmeeromgeving te komen het lynchen van een medestudent die een dergelijke plek bezet hield. Niet zo charmant. Als ik jongere ICT-ers beluister, is er in al die jaren nog niet veel veranderd. Maar ondertussen spelen onderwijsinspecteurs wel met veel te dure kleitabletten terwijl ze hun rapportje ook met papier en pen of eigen PC kunnen schrijven…
Ben het niet helemaal eens met die panelleden;
1) 10 jaar geleden studeerde ik in de US, had een leraar die tegelijkertijd 2 klassen doceerde die op een afstand van 280 KM uit elkaar zaten.. dat kon dmv ICT
2) Op campus-tv kon ik bij iedere les nakijken op televisie in mijn eigen tijd.
3) De kinderen van nu moeten leren werken met IT (nu leert menig persoon dat pas in het bedrijfsleven en vaak nog slecht ook) het zou fantastisch zijn als mensen die van school afkomen weten wat versie beheer is en hoe je agenda’s gebruikt etc..
Omdat de leraren het zelf niet snappen, leren de kids het ook niet: mijn dochter mag geen ppt gebruiken omdat haar leraar dat ook niet doet duh, huh..!!??
4) er is ontzettend veel content voor leuker lesgeven, helaas alleen in het engels. maar een proactieve leraar zou ermee aan de slag gaan..
leraren moet eens leren die boel te gaan gebruiken… erna kan je het pas inzetten…
Auteur heeft volgens mij niet echt met Marien van Breukelen gesproken want “ze” is een man!
Het beschikbare competentieprofiel digitaal schoolbord / interactiescherm helpt leerkrachten en scholen zicht te krijgen op de te verwerven competenties in de omgang met het digitale schoolbord. De uitgewerkte competentieprofielen hebben bovendien hun neerslag gekregen in trainingshandboeken, workshopreaders en een ondersteunende webportal.
Wij hebben al veel leerkrachten op weg mogen helpen om de kwaliteit van het didactisch handelen met behulp van de nieuwe technieken onder de knie te krijgen. Van kleine stappen naar grote resultaten.
Wij maken het voor nieuwe technieken voor leerkrachten inzichtelijk, begrijpbaar en daardoor hanteerbaar. In het kader van permanente educatie zou er best meer monitoring plaats mogen vinden. Gelukkig is er steeds meer bewustwording bij scholen dat er naast de investering (nice to have) ook professionalisering plaats dient te vinden (must have).
Belangrijk bij het gebruik van ICT in de klas is ook hoe dit aanbod bij het kind waarop het gericht is aankomt/overkomt. Zelf heb ik een dyslectische zoon die als extra aanbod voor spelling achter een computer gezet wordt waar hij een programma moet doorlopen zonder enige menselijke uitleg. Hij heeft juist behoefte aan uitleg door een docent (met geduld)waaraan hij zijn vragen kwijt kan. Zo is hij in dat programma afgedaald van groep 8 naar groep 3, omdat hij knettergek wordt van de uitleg en het gedrag van de computer en hij steeds een foutje teveel maakt om vooruit te gaan. Naast gebruik van ICT is begeleiding door de docent van levensbelang in dit soort situaties. Letterlijk.