Het online kanaal expandeerde 119% in het derde kwartaal 2010 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Pelikan, Fujitsu en Dell zijn de snelst groeiende kanaalmerken. HP heeft de leiding genomen in het Netbooks-segment, welke naar verwachting een top 10 categorie is over een jaar.
Het online kanaal zoals gemeten door Icecat is in het derde kwartaal 2010 met 119% gegroeid op jaarbasis, in termen van Data-sheet Downloads (DDs) via de meer dan 12.000 aangesloten online channel partners wereldwijd. Het aantal technologiemerken dat Icecat in zijn monitor volgt (in de sectoren IT, Telecom, Consumentenelektronica en Kantoorartikelen) is op jaarbasis met 118% toegenomen, een vergelijkbaar groeipercentage.
Pelikan, Fujitsu en Dell expanderen succesvol in Q3 2010
HP, Lenovo en Acer vormen de top drie merken in de Icecat monitor voor het derde kwartaal 2010. De grootste dynamiek wordt gecreëerd door een groep snelgroeiende merken, aangevoerd door Pelikan (+619%), Fujitsu (+267%) en Dell (+265%). Alledrie continueren zij hun relatieve expansie in het online kanaal in het derde kwartaal, in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder. Alledrie borduren voort op een succesvolle strategie, die al in eerdere kwartalen tot uiting kwam. Ook Panasonic (+86%) en Brodit (+76%) blijken in staat om opnieuw te groeien en te profiteren van een proactieve channelstrategie.
In vergelijking met het voorgaande kwartaal boekt Dell echter geen vooruitgang meer (relatief). Een nieuwe impuls in Dell’s distributiestrategie zou nieuw momentum voor Dell kunnen creëren in het online kanaal. Een ander merk dat ver beneden haar kanaalpotentie functioneert is Apple. Apple (+30%) blijkt in het derde kwartaal 2010 een flinke vooruitgang te hebben geboekt. Maar waarschijnlijk betreft het hier een eenmalige groeispurt, omdat Apples gelimiteerde distributiestrategie in het verleden het (online) kanaal behoorlijk afgeknepen heeft.
Netbooks zijn binnen een jaar een top 10 categorie
Notebooks, pc’s en supportgaranties vormen de top drie categorieën in het derde kwartaal 2010. De meest opvallende veranderingen in relatieve categoriepopulariteit, in vergelijking tot dezelfde periode een jaar eerder, zijn de razendsnelle opkomst van veiligheidskabels (+1908%) om mobiele computerproducten tegen diefstal te beveiligen, en de scherpe neergang in antivirus- en security- software (box) producten (-98%). Het laatste kan alleen verklaard worden door een verschuiving van boxproducten naar downloadverkoop, omdat de behoefte aan software security niet afgenomen is in de markt. Het wegzakken van CD/DVD-writers en -rewriters (-81%) is volledig als verwacht, aangezien optische mass media devices vervangen worden door USB sticks en allerlei andere flash memory cards.
Het meest veelbelovend is de voortgaande opkomst van netbooks (+161%). Als netbooks doorgaan op het huidige groeipad, wordt het een top 10 categorie binnen een jaar. Dat is zowel goed als slecht nieuws voor de industrie: de gemiddelde prijs per eenheid voor computers zal verder achteruitgaan, maar het totaal aantal verscheepte eenheden zal groeien. Netbooks zijn niet slechts een vervanging van een notebook of een pc. Ze worden vaak aangeschaft als een additioneel mobiel instrument.
De toegenomen online populariteit van LCD tv’s (+60%) kan nog steeds een WK-effect zijn. Pas in de volgende kwartalen wordt duidelijk of het een structurele ontwikkeling is of niet.
Netbooks: HP stoot Asus van troon
In termen van DDs, heeft HP (36.1% aandeel) de leiding genomen in het derde kwartaal 2010 in het netbooksegment, Asus (20,86% aandeel) van de troon stotend. Ook de posities van Acer (16,2% aandeel) en Samsung (10,9% aandeel) staan in dit segment onder druk. Andere grote winnaars zijn Sony (+308%) en Packard Bell (+204%), alhoewel hun marktaandelen erg klein zijn.