In de strijd om de beste business case van 2009 zond NovaTouch het project 'Gebruiksvriendelijk touchscreen voor ouderen' in. Het project en bijbehorende business case gaan in op de ontwikkeling van een all-in-one touch screen computer voor ouderen waarmee zij zonder muis en toetsenbord contact kunnen onderhouden met mantelzorgers.
NovaTouch is opgericht in 2008 en heeft als doel ouderen te ondersteunen met behulp van gebruiksvriendelijke software. 'Hiermee willen we meer ouderen toegang geven tot de digitale samenleving en ervoor zorgen dat men op een gebruiksvriendelijke manier contact kan onderhouden met bijvoorbeeld mantelzorgers', zegt Peter Marijnissen, een van de oprichters van NovaTouch. Novatouch richt zich op zorginstellingen en woningcorporaties maar ook op de particuliere sector.
Zorgorganisaties moeten in de toekomst steeds meer rekening houden met en nieuwe manieren vinden voor mantelzorg en het netwerk van hulp om ouderen heen. Een van de ontwikkelingen in de ouderenzorg is bijvoorbeeld extramurale ouderenzorg, intensieve thuiszorg voor mensen met een verzorgingshuisindicatie die niet zijn opgenomen in een instelling. Het doel is om zelfstandig wonende ouderen met een verzorgingshuisindicatie zodanig zorg te bieden dat verhuizing naar een verzorgingsinstelling kan worden uitgesteld of worden voorkomen.
Skypen
Vanuit deze gedachte en specifiek de zoektocht naar digitale hulpmiddelen voor dementerende thuiswonende ouderen, heeft NovaTouch software ontwikkeld waarmee het mogelijk is een computer te gebruiken zonder muis en toetsenbord. Met het alleen aanraken van het scherm kunnen gebruikers Skypen, emailen, web browsen, hun agenda beheren en hebben zij toegang tot hun foto's, muziek en spelletjes. Het programma werkt zowel op all-in-one touch PC's als op desktop computers met muis en toetsenbord. De touchscreen-applicatie is ontwikkeld in samenwerking met ouderen mede op basis van advies over software-ergonomie.
Het systeem is uitbreidbaar met zorgconcepten zoals noodoproepen en domotica, afhankelijk van de behoeften van de ouderen. Marijnissen: 'Door diensten aan het aanbod toe te voegen zoals thuisbankieren, winkelen en maaltijdleveringen wordt de zelfredzaamheid van thuiswonenden nog verder bevorderd.'
Zorgfunctionaliteit
NovaTouch biedt zijn software aan consumenten aan als download via webshops, maar maakt ook applicaties op maat voor B2B-klanten, zoals zorginstellingen. De applicatie is onder andere geïmplementeerd als maatwerkoplossing bij een woningbouwcorporatie nieuwbouw, geïntegreerd met domotica. Naast de gebruiksvriendelijkheid is de toegevoegde waarde van de software volgens Marijnissen het open systeem dat alle partijen makkelijke toegang geeft, de mogelijke kostenbesparing voor de mantelzorg en thuiszorg en de lage hardware- en softwarekosten ten opzichte van vergelijkbare zorgsystemen.
Marijnissen: 'Het vernieuwende aan deze ouderencomputer is dat de nadruk ligt op fun in plaats van zorg. Onze eerste doel is dat de ouderen de software gaan gebruiken en het leuk vinden om met hun kinderen of kleinkinderen te videobellen of mailen. De zorgfunctionaliteit is een verlengstuk van het communicatiemiddel en wordt door ouderen gezien als een uitbreiding die later mogelijk is, terwijl het product in eerste instantie ingezet wordt vanwege het veiligheids- en welzijnselement en de communicatiemogelijkheden die het biedt.
Trots
Voor NovaTouch hangt het succes van de acceptatie van zijn product met name af van het vinden van kanalen om het software pakket aan de consument te brengen. 'Na de eerste release werken wij verder aan extra diensten om in het pakket worden opgenomen, bijvoorbeeld door externe bedrijven zoals cateringbedrijven, boodschappenhulp of taxi's de mogelijkheid te bieden hun diensten aan te bieden', vertelt Marijnissen. 'Naast consumenten bied het pakket ook mogelijkheden aan instellingen om hiermee aan de slag te gaan, en kunnen wij verdere business binnenhalen met projecten op maat.'
Marijnissen: 'Door de nadruk te leggen op een mooie en leuke uitstraling voor ouderen computers, wordt het hip om ook een nieuwe touchscreen all-in-one computer in huis te hebben. Te veel bedrijven zetten bij wijze van spreken een wit kastje bij ouderen thuis met een directe lijn naar de verpleging. Met onze aanpak zijn ouderen trots dat ze er ook bij horen, en kunnen zich makkelijk meedoen met videobellen, mailen en surfen zodat ze niet buitengesloten zijn en ook meedoen met digitale zorgdiensten als dat nodig is.'