Chief information officer Claudia de Andrade-de Wit van Gemeente Amsterdam hoopt over een paar jaar de hoofdstedelijke ict onder controle te hebben. Dat vertelt ze bij de ontvangst van de Computable Award voor CIO van het jaar. Ze kreeg van Computable-lezers de meeste stemmen voor deze prijs. 'Ik zie het als een aanmoedigingsaward.' De uitreiking vond donderdagavond 7 oktober 2010 plaats in het Amsterdamse grandhotel Krasnapolsky.
De Andrade werd in juni 2009 aangesteld als cio bij Gemeente Amsterdam, voornamelijk om orde op zaken te stellen in de gemeentelijke ict. De cio wist dat haar nieuwe baan niet eenvoudig zou zijn. 'Bij mijn aanstelling werd mij van veel kanten heel veel succes gewenst. Dat zegt wel iets', vertelt ze tijdens de prijsuitreiking.
Governance
Tijdens het Computable Award-gala vertelde De Andrade dat ze al wat zaken heeft bereikt in Amsterdam. 'Ik heb de gemeente duidelijk gemaakt dat een cio ook een boardroom nodig heeft. We zijn druk bezig om de governance in Amsterdam op poten te zetten (…) Ik hoop over een paar jaar te laten zien dat we het onder controle hebben.'
De gemeentelijke chief information officer koos bij haar aanstelling de strategie om de ict eerst te standaardiseren en te centraliseren, om vervolgens over te stappen op open source software. In september 2010 meldde de cio aan de Amsterdamse gemeenteraad echter dat deze overstap op korte termijn onverantwoord zou zijn. De hoofdstedelijke ict-omgeving zou daarvoor te versnipperd en te complex zijn. De Andrade schat het aantal gebruikte applicaties tussen de tien- en vijftienduizend.
Een foto-impressie van de uitreiking van de Computable Awards 2010 is hier te vinden.
Fijn, die “positieve” discriminatie.
Nou, succes dan maar, als het dermate kansloos is dat ze niet eens durft te zeggen hoeveel met een paar jaar wordt bedoeld, kan het nog erg moeilijk worden.
Oh jee, governance, cio, boardroom. Het lijkt me verstandig om er voor te zorgen dat wat moet werken gewoon werkt. Dan kun je alsnog eens verder kijken.
Een vriend van me heeft onlangs bij de gemeente Amsterdam gesolliciteerd, een man met uigebreide ervaring met Oracle en diverse IBM-tools maar hij werd afgewezen omdat hij te weinig ITIL-kennis heeft. Dat is toch niet te geloven, van ITIL gaan de systemen echt niet werken. Maar het geeft wel aan wat voor cultuur er heerst, te veel wollige taal en te weinig een boerenverstand benadering. Mijn vraag zou zijn: heeft deze nieuwe leiding verstand van systemen en software?
Wim de Bok, de CIO van Amsterdam en haar staf houdt zich uiteraard niet bezig met details rond systemen en software. Het gaat om zaken zoals de samenwerking van al die ICT-afdelingen binnen de gemeente en haar opdrachtgevers (dat is dus beleid en politiek vanuit een ICT- en bedrijfskundige blik). Een vervolgstap is het gaandeweg opleggen van eisen aan de prestaties van ICT-afdelingen. Er moet een fatsoenlijke prijs/prestatieverhouding komen, weer voldoende snelheid in de vernieuwingen van de ICT-diensten komen.
He is overigens beter als je vriend ITIL kent; dat praat wat gemakkelijker. Het is de standaard binnen beheerland m.b.t. de infrastructuur.
Een strikt vereiste is het niet, want je kan het altijd nog leren. Belangrijker is of je ook qua ICT- en productkennis en mentaliteit een goed beheerder bent.
Aan ITILino (ITIL in name only) heb je niks. Ik krijg wel de indruk dat veel Amsterdamse ICT-ers juist wel van ITILino houden, net als van PINO (Prince2 in name only).
De vraag is, kan en wil je vriend wel in zo’n omgeving werken?
@ Johan van Voren.
Het lijkt wel dat je voor Gemeente Amsterdam werkt. Ben je toevallig van PR/HR Gem. A’dam?
Het lijkt mij heel kort door de bocht om iemand af te wijzen omdat hij weinig ITIL-kennis heeft. Ik begrijp dat ‘kapstokken’ zoals ITIL en Cobit zorgen voor structuur, en dat dit zorgt voor het ‘In control’ zijn, maar je moet ook mensen hebben die zorg dragen voor het tactische gedeelte van de werkzaamheden.
Correctie:
Operationeel i.p.v. tactisch. ITIL en Cobit vallen onder tactisch.
Petje, als je mijn reactie hierboven goed leest dan zie je dat ik juist kritisch sta t.o.v. het ICT-management van Amsterdam (de opmerkingen over PINO en ITILino). Overigens, in mijn eerdere reacties, zoals op het artikel “Het Amsterdamse ICT-drama”, kan je ook zien waarom ik zo kritisch ben en de CIO veel succes wens,
Hierboven heb ik verder aangegeven dat iemand niet afgewezen hoeft te worden, omdat hij/zij nog geen ITIL kent. Dat is anders dan wat jij beweert. Wel zie ik ITIL (met eventueel CobiT) of eventueel MOF, als een goede basis voor tactisch en operationeel beheer en de communicatie daarover. Dat geldt ook voor mensen die zich met applicatiebeheer of functioneel beheer bezig houden en ook ASL respectievelijk BiSL/Looijen expertise nodig hebben.
Met ITIL kunnen de beheerders beter samenwerken en dat is heel belangrijk.
Over je opmerking “Het lijkt wel dat je voor Gemeente Amsterdam werkt. Ben je toevallig van PR/HR Gem. A’dam?” zullen we het maar niet hebben.
Ik vind het zeer interessant hoe de ICT-governance van de Gemeente Amsterdam eruit ziet. Een goede ICT-besturing bestaat in mijn ogen uit 7 rollen die altijd belegd moeten zijn in de organisatie. Dat geldt voor grote, kleine, private of publieke organisaties. Hieronder een korte weergave van de 7 rollen.
– Beslissende functie: de besluitvorming over de inrichting van de ICT-functie en het ICT-beleid. Dit is de verantwoordelijkheid van directie van een organisatie.
– Strategische functie: richt zich primair op de rol en de functie van de organisatie. Vanuit deze rol en functie beschouwt de strategische functie de mogelijkheden die ICT biedt om op de verschillende organisatieonderdelen vernieuwing en versnelling mogelijk te maken.
– Innovatieve functie: omvat het stelselmatig en systematisch in kaart brengen van relevante innovaties op ICT-gebied. Hierbij wordt onder andere gekeken naar ontwikkelingen in de techniek en ontwikkelingen in functionele toepassingen bij andere organisaties.
– Controlerende functie: de controle op de uitvoering van beleid, kaders, standaards en richtlijnen en daaropvolgend, bij niet navolgen, eventueel sanctionering.
– Regiefunctie: bevindt zich te midden van de andere functies en geeft binnen de vastgestelde kaders het spel tussen vraag en aanbod vorm. De regie-functie onderhoudt contact met de beleidsdirecties en leveranciers. Verder zijn zij verantwoordelijk voor het bewaken van de integraliteit van de uitvoering.
– Aanbodfunctie: het omvat het technische beheer van de infrastructuur en toepassingen, het adviseren over en uitvoeren van alle inkoop op het terrein van de infrastructuur en toepassingen en het uitvoeren van het projectmanagement voor vernieuwingen in de technische en applicatie infrastructuur.
– Vraagfunctie: omvat het afstemmen en afgestemd houden van ICT en interne klanten. Voor het uitvoeren van deze functie is dan ook een grote kennis van werkprocessen, gecombineerd met ICT kennis/affiniteit nodig.
De 7 rollen beschrijven de wijze waarop een organisatie de besluitvorming, het gebruik, het beheer en de ontwikkeling van de ICT het beste kan organiseren. Daarmee wordt ICT-besturing geen tool voor onderdrukking, control en beheersing, maar combineert het control met innovatie en creativiteit. Elke rol brengt zijn specifieke eigenschappen in en het samenspel tussen deze rollen zorgt voor control en beheersing, maar ook innovatie, creativiteit en vernieuwing.
@John van Voren
Om met het laatste te beginnen, zou hij er kunnen en willen werken, dat kun je je afvragen als je afgewezen wordt vanwege weinig ervaring met ITIL. Het geeft namelijk niet veel vertrouwen als het op dit gebrek knalt. Dan weet je dat wie je tegenover je had er niet veel verstand van heeft. Overigens, de man werkt bij een grote organisatie bekend van de blauwe enveloppe.
Nee, natuurlijk begrijp ik dat de leiding zich niet met details moet bezighouden maar ik denk dat het voor de leiding wel belangrijk is ervaring te hebben met beheren/implementeren van software en systemen, al is het maar voor het gevoel wat er bij komt kijken.
Voor de rest zou ik zeggen, als het zo een puinhoop is in Amsterdam: op de plaats rust, vertrouw op je eigen kennis en schop alle externe adviseurs buiten, het gaat om de centen. Want ook van een rapport van de firma McKinsey gaat het niet beter functioneren. Het zou iets zijn wat voor veel instanties aan te raden is: vertrouwen op je eigen kunnen. En als de leidinggevenden daarbij steun hebben aan ITIL, gebruik het. Maar laat het niet leidend zijn op de werkvloer want daar heeft het geen functie.
Als ze bij de gemeente (zeker in Amsterdam) gaan hopen dan gaat het verschrikkelijk veel geld kosten en uiteindelijk komt er niets van terecht.