In het verlaat gepubliceerde jaarverslag over 2009 blijkt dat de omzet van Inter Access vorig jaar met 6,1 procent is gedaald tot 121,5 miljoen euro. De ict-dienstverlener noteerde een verlies van 1,3 miljoen euro, tegenover een fors verlies van 16,2 miljoen euro in 2008. Tegen de achtergrond van de turbulentie die 2008 veroorzaakte, waardoor het bedrijf in 2009 zelfs bijna kopje onder ging, vallen de officiële verslagleggingsresultaten nog mee.
Uit het directieverslag blijkt dat 2009 in algemene zin een moeilijk jaar was voor Inter Access. De druk op het handelsvolume en de tarieven door de slechte marktomstandigheden zorgden voor een omzetdaling van 6,1 procent van 129,4 miljoen naar 121,5 miljoen euro. Het verlies (1,3 miljoen euro) kon beperkt worden gehouden door een reorganisatie, waarbij managementlagen zijn geschrapt en er meer focus is gelegd op een selectieve groep strategische klanten en een twintigtal kerncompetenties. Volgens de directie zijn hierdoor aanzienlijke kostenbesparingen gerealiseerd en worden operationele processen voortaan scherper aangestuurd.
Financieel directeur Kees van Rooden wijst erop dat het operationeel resultaat over 2009 positief uitvalt, zij het nipt met driehonderdduizend euro. Worden eenmalige lasten als gevolg van advieskosten, afvloeiingskosten en de afschrijving van een niet opgeleverd IBM-rekencentrum niet meegerekend, dan zou het operationeel resultaat op 2,3 miljoen euro zijn uitgekomen.
Minder inhuur
Uitgesplitst naar activiteiten behaalde Inter Access de meeste omzet in 2009 bij advisering en maatwerkopdrachten (42,5 miljoen), gevolgd door beheerdiensten (31,3 miljoen), externe inhuur (30,1 miljoen euro) en product- en softwareverkoop (22,1 miljoen). Verder is er een post interne omzet (-4,5 miljoen). De omzet uit externe inhuur liep het meest terug. In 2008 haalde het bedrijf hiermee nog 36,6 miljoen euro binnen. Inter Access werkt met een pool van ruim tweehonderd externen die makkelijk in te schakelen of af te melden zijn, al naar gelang het aantal opdrachten dat wordt binnengehaald.
Dat er vorig jaar minder is ingehuurd blijkt ook uit de kosten voor lonen en salarissen. Die bedroegen 71,6 miljoen euro, inclusief 27,2 miljoen euro aan inhuurkosten. In 2008 lagen deze bedragen op respectievelijk 81,8 miljoen en 33,1 miljoen euro. Eind 2009 waren er 723 medewerkers in dienst, tegenover 826 medewerkers eind 2008.
Rampzalig
2009 stond echter vooral in het teken van de gevolgen van het voor Inter Access rampzalig verlopen jaar 2008, waar messcherpe concurrentie, tarievendruk en forse tegenvallers voor diep roodgekleurde cijfers zorgden. Dat leverde een verlies van ruim zestien miljoen euro, waardoor de ict-dienstverlener in 2009 in betalingsproblemen kwam. Uiteindelijk werd begin 2010 extra kapitaal aangetrokken, waarbij financier Rabobank Participaties wel de meerderheid van de aandelen in handen wist te krijgen ten koste van oprichter en grootaandeelhouder Gerard Willemse.
Inter Access wilde eerst de benodigde kapitaalverstrekking rond hebben, voordat de jaarrekeningen over 2008 en 2009 konden worden uitgebracht. Die van 2008 publiceerde de Hilversumse automatiseerder afgelopen februari; de financiële verslaglegging over 2009 werd recent gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.