Goirle is de tweede gemeente van Nederland die voldoet aan de webrichtlijnen van de overheid. Deze 125 richtlijnen heeft de overheid opgesteld om ervoor te zorgen dat websites voor iedereen toegankelijk zijn. Elke overheidswebsite moet voor 2011 aan de richtlijnen voldoen. De website van de gemeente Goirle is gebouwd met open source software. Gemeente Krimpen aan den IJssel werd eind augustus 2010 als eerste voor de webrichtlijnen gecertificeerd.
Begin 2009 is Goirle gestart met het verbeteringstraject van de gemeentelijke website en de digitale dienstverlening. Dat was ook hard nodig, want Goirle scoorde slecht op het gebied van digitale dienstverlening. Na Krimpen aan den IJssel is Goirle nu de tweede gemeente van Nederland die het certificaat van toegankelijkheid behaalt.
Typo3
Goirle heeft gekozen voor de open source software Typo3 voor zijn nieuwe gemeentelijke website. Daardoor betaalt Goirle geen licentiekosten en kan de gemeente makkelijker samenwerken met andere gemeenten die Typo3 gebruiken. Zo kunnen investeringen gezamenlijk worden gedaan en gedeeld. Goirle heeft bijvoorbeeld samen met een aantal gemeenten uit Friesland de digitale formulieren laten ontwikkelen. Ook is de gemeente niet gebonden aan één leverancier, waardoor scherp kan worden onderhandeld over de prijzen voor aanpassingen en nieuwe ontwikkelingen.
Binnen Nederland gebruiken circa 25 gemeenten deze software. Elke maand komen er nieuwe gemeenten bij. De technische aanpassingen voor de webrichtlijnen zijn gedaan door de Typo3-leverancier Wind Internet uit Leeuwarden.
Webrichtlijnen
Webrichtlijnen is een door de Nederlandse overheid ontwikkelde set van 125 kwaliteitsrichtlijnen waarmee de kwaliteit van webinterfaces kan worden gewaarborgd. De richtlijnen zijn in 2004 ontwikkeld voor de bouw van duurzaam toegankelijke websites.
Websites die volgens de webrichtlijnen zijn gebouwd, zijn optimaal toegankelijk voor alle gebruikers, van minder gangbare apparatuur en browsers tot en met mensen met functiebeperkingen, waaronder visueel gehandicapten. Op die manier wordt verzekerd dat niemand door techniek wordt belemmerd om gebruik te maken van de informatie en diensten die via internet worden aangeboden.
De websites die aan de richtlijnen voldoen zijn voorbereid voor multi-channel-communicatie en de content van die websites is veel beter vindbaar met moderne zoekmachines.
Krimpen aan de IJssel en Goirle voldoen aan alle 125 webrichtlijnen, maar staan niet in de top 100 van De Overheidsmonitor. Mag ik daaruit wederom concluderen dat de Overheidsmonitor steeds minder relevant wordt? Want het gaat bij een website natuurlijk op de 1e plaats om toegankelijkheid van je informatie.
Waar kun je deze richtlijnen terug vinden en zit je dan vast aan een leverancier Typo 3?
Want het is toch gewoon een sofwarematige oplossing zo transparant mogelijk. En in dat geval begrijp ik de uitwisseling van gegevens tusen verschillende websites met betrekking tot Typo 3.
Sterk staaltje journalistiek weer, want volgens mij gaat het niet over Krimpen aan de Ijssel, maar Capelle aan de Ijssel die bovenaan staat. http://monitor.overheid.nl/ranglijsten?organisatietype=gemeente
Dit heeft niets met de Monitor te maken als ik het zo lees. Het gaat over de certificering van de Webrichtlijnen, daar is een eigen lijst van: http://www.webrichtlijnen.nl/monitor
@Mike, Typo 3 is opensource software. Geen leverancier of wat dan ook, gewoon downloaden en gebruiken. Praktijk blijkt altijd weerbastiger waardoor je specialisten in moet huren die onderdelen uitwerken/aanpassen.
Als je wilt kun je Typo 3 gewoon downloaden en gebruiken/testen. http://typo3.org/
@Pim Derks:
Het is echt Krimpen aan den IJssel. Capelle aan den IJssel heeft nog ‘aanzienlijke ruimte voor verbetering’ (mooi eufemisme..) op de onderdelen F1 en F2 uit de Overheidsmonitor. En laat dat nou precies zijn waar dit nieuwsbericht over gaat.
@Bram de Winter:
Op de website monitor.overheid.nl komen tal van andere zaken aan bod, bijvoorbeeld of de gemeente bekendmakingen, vergunningen en bestuursinfomatie via de website ontsluit en welke dienstverlening online wordt aangeboden.
Voor wat betreft de toegankelijkheid van een website en de webrichtlijnen: daarover gaat onderdeel F2 van de monitor. F1 geeft het resultaat weer van een geautomatiseerde meting naar 47 van de in totaal 125 webrichtlijnen. Voor beide vragen geldt de informatie op http://www.webrichtlijnen.nl/monitor/ als input.
De Overheidsmonitor is niet ‘minder relevant’; het is een ander instrument voor benchmarking. Een die al sinds 2001 bestaat en mede om die reden geldt als een belangrijk richtpunt voor bestuurders en beleidsmakers bij overheidsorganisaties.
Een hoge plaats behalen op http://www.webrichtlijnen.nl/monitor/ – en dus op de vragen F1 en vooral F2 – blijkt in de praktijk ‘even snel’ te realiseren. Het vereist een omslag in denken en doen om op deze punten verbetering te bereiken. Resultaten worden doorgaans pas minimaal een jaar na de omslag goed zichtbaar: daarvoor moeten eerst obstakels uit de weg worden geruimd van bestuurlijke, organisatorische, redactionele en – uiteindelijk ook – van technische aard.
Gemeenten als Goirle laten met het behaalde resultaat zien dat ze al een lang traject achter de rug hebben. Het is absoluut geen ’technisch truukje’, zoals in geval van webrichtlijnen nog steeds veel te vaak wordt verondersteld, maar vooral het resultaat van lang, hard en doelgericht werken.