Het online kanaal groeide 119 procent in het derde kwartaal van 2010 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Pelikan, Fujitsu en Dell zijn de snelst groeiende kanaalmerken. HP heeft de leiding genomen in het Netbooks-segment, dat naar verwachting over een jaar een top 10 categorie is.
Icecat heeft het online kanaal gemeten in termen van data-sheet downloads (DDs) via de meer dan 12.000 aangesloten online kanaalpartners wereldwijd. Het aantal technologiemerken dat Icecat in zijn monitor volgt (in de sectoren it, telecom, consumentenelektronica en kantoorartikelen) is op jaarbasis met 118 procent toegenomen.
HP, Lenovo en Acer vormen de top-drie merken in de Icecat-monitor voor het derde kwartaal 2010. De grootste dynamiek wordt gecreëerd door een groep snelgroeiende merken, aangevoerd door Pelikan (+619 procent), Fujitsu (+267 procent) en Dell (+265 procent). Alle drie borduren ze voort op de succesvolle strategie, die al in eerdere kwartalen tot uiting kwam. Ook Panasonic (+86 procent) en Brodit (+76 procent) blijken in staat om opnieuw te groeien en te profiteren van een proactieve kanaalstrategie.
In vergelijking met het voorgaande kwartaal boekt Dell echter relatief geen vooruitgang meer. Een ander merk dat ver beneden zijn kanaalpotentie functioneert is Apple (+30 procent). De fabrikant blijkt in het derde kwartaal 2010 een flinke vooruitgang te hebben geboekt, maar waarschijnlijk betreft het hier een eenmalige groeispurt, omdat Apples gelimiteerde distributiestrategie in het verleden het (online) kanaal behoorlijk afgeknepen heeft.
Netbooks
Notebooks, pc’s en supportgaranties vormen de top-drie categorieën in het derde kwartaal 2010. Veiligheidskabels (+1908 procent) om mobiele computerproducten tegen diefstal te beveiligen is een categorie die razendsnel opkomt, en antivirus- en security-software (box)producten blijken scherp te dalen (-98 procent). Het laatste kan alleen verklaard worden door een verschuiving van boxproducten naar downloadverkoop, omdat de behoefte aan software-security niet afgenomen is in de markt. Het wegzakken van cd/dvd-writers en -rewriters (-81 procent) is volledig als verwacht, aangezien optische mass media devices vervangen worden door usb-sticks en allerlei andere flash memory cards.
Het meest veelbelovend is de voortgaande opkomst van netbooks (+161 procent). Als deze catagorie zijn groei doorzet, wordt het binnen een jaar een top-tien categorie. Dat is zowel goed als slecht nieuws voor de industrie: de gemiddelde prijs per eenheid voor computers zal verder zakken, maar het totaal aantal verscheepte eenheden zal groeien. Netbooks zijn niet slechts een vervanging van een notebook of een pc. Ze worden vaak aangeschaft als een additioneel mobiel instrument.
De toegenomen online populariteit van lcd-tv’s (+60 procent) kan nog steeds een WK-effect zijn. Pas in de volgende kwartalen wordt duidelijk of het een structurele ontwikkeling is of niet.
In termen van DDs heeft HP (36,1 procent aandeel) de leiding genomen in het derde kwartaal 2010 in het netbooksegment. Hierbij stootte het Asus (20,86 procent aandeel) van de troon. Ook de posities van Acer (16,2 procent aandeel) en Samsung (10,9 procent aandeel) staan in dit segment onder druk. Andere grote winnaars zijn Sony (+308 procent) en Packard Bell (+204 procent), hoewel hun marktaandelen erg klein zijn.